A hőenergia átalakítható elektromos energiává?
Ahogy kedves kérdező írod; hulladékhő.
Na most ennek a hőnek van egy rossz tulajdonsága, mégpedig az, hogy a környezeti hőmérséklettől már nem sokban tér el, azaz energiát kinyerni belőle már egyre nehezebb. Röviden gazdaságtalan. Arra még jó, hogy az utasteret fűtse, de mondjuk egy turbinát meghajtani már nem fog (legalábbis jó hatásfokkal biztosan nem). Szóval nem érné meg a dolog.
Az a baj az ilyenekkel, hogy ahhoz, hogy kinyerj 5%-al több energiát beépítesz annyi plusz tömeget, ami miatt aztán az autó mozgatás 5%-al több energiába kerül. A végén nem nyertél semmit, csak egy csomó plusz költséget és egy rakás plusz meghibásodási lehetőséget.
Tipikus esete amúgy az ilyen elhibázott veszteségcsökkentéseknek az, amikor a kicsi, 1 tonna alatti benzines autókba beletesznek 100 plusz kg-nyi fékerő visszanyerőrendszert akkumulátorral meg extra elektromotorral. Papíron javították a kocsi CO2 kibocsátását, valós használat mellett nem, de legalább jóval drágább lett.
Ahogy fentebb írják is, itt az energia-visszanyerés hatásfokával van nagy gond és ettől válik úgymond értelmetlenné.
Hőenergiából elektromosat vagy mechanikus energiává alakítás közbeiktatásával (táguló gáz dugattyút mozgat, turbinát pörget stb.), ezzel két átalakítás hatásfok-vesztése is bejön, vagy a Peltier elem révén közvetlenül tudunk, de annak is nagyon rossz a hatásfoka.
Esetlegesen az jó módszer lehet, ha NEM elektromos energiává alakítjuk, hanem magát a hőt használjuk más hőtermelés kiegészítésére (például említették a kocsi utastér fűtését), sajnos itt nincs sok praktikus lehetőség.
A belsőégésű motorokban a "hulladékhő" felhasználására egész jó módszer volt, amit pl. a Cosworth rally motorokban használtak, vízbefecskendezés, a hengerben az égésnél gőzzé alakuló víz adott egy kis plusz nyomást a dugattyú tolására, egyben már beszíváskor hűtötte az elősűrített levegőt.
Valószínűleg használt az NOx emisszió csökkentésére is, csak akkoriban ez még nem nagyon számított.
Van olyan mai fejlesztés, ami a kipufogó-leömlő magas hőmérsékletének egy részét fordítja hőmotor hajtására, azzal meg vagy áramot termelve, vagy egyéb motorelemet, mondjuk a hűtővíz-keringetést pluszban hajtva és más energiabefektetésen kicsit spórolva.
Sajnos a motorba építés plusz költségéhez képest túl kicsi a nyereség, legalábbis átlagos személyautó esetén.
Esetleg nagy teherautó-motoroknál, hajómotoroknál esélyes lehet.
Már arra a rövid időre, amíg az elektromos hajtás totál ki nem szorítja a belsőégésű motorokat.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!