Miért semmisítették meg a második világháborút túlélő német és japán repülőket és harckocsikat?
Szar dolog, hogy az amcsi B-25-ösöket meg Mustangjaikat meg a brit Spitfire-eket orrba-szájba mutogatják, mind múzeumba statikusan, mind repülőnapon repülve addig a japánok saját gyártmányait nem, mert megsemmisítették őket, pedig jópár embert inkább érdekelne egy-egy japán repcsi, mire volt jó a lángvágó alá küldés ?
Szeptember 2.-ai fegyverletételkor is maradt 9,000 repülőjük, amit az anyaszigetek elleni Olimpia / Diadém-hadműveletekre tartalékoltak. Vagy németeknek is sok Messzerjük és Fókájuk (Focke Wulf Fw 190-esek) maradt a május 9.-ei fegyverletételkor.
Harckocsikra is hasonló vonatkozik, mint a repülőkre, hogy a Sherman-ek és a T-34-esek nem olyan érdekesek, mint a német Tigrisek és Párducok.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Annyira megsemmisítették a német harckocsikat, hogy 1967-ben még a hatnapos háborúban is bevetettek párat. Nem semmisítettek meg mindent, csak leszerelték, ami elavult volt vagy hibás komcepció mentén tervezték (pl. Tigris). A lefoglalt német hadieszközökből sok ország kapott. Például Panzer IV-esekből Csehszlovákia, Spanyolország, Törökország, Szíria.
A tankok is gyorsan avultak a hidegháború alatt, de a 2. VH után a dugattyús motoros vadászbombázók és elfogó vadászok szinte csettintésre elavulttá váltak, így azokat "nem volt értelme" tartogatni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Én olvastam valamikor egy cikket, hogy 77 Bf-109-es van jelenleg a világon (különböző válfajai), ebből nagyjából egy tucat röpképes, a többi statikusan van kiállítva.
Amcsi gépekből meg rengeteg volt ami túlélte a háborút. Például rengeteg Jak-9-es is túlélte, de Jak-9-es talán kevesebb van manapság, mint Bf-109-es.
T34. Gyártottak belőle összesen 85 000 darabot. Tigris I. Gyártottak belőle 1500 darabot. Gondolom 95%-a odalett a háborúban. Most utánanéztem, 6 darab Tigris I-es van jelenleg a világon. Mind múzeumban, egy sem üzemképes.
Tigris II-ből 492 darab készült. Ebből jelenleg 9 darab van különböző múzeumokban.
Tehát ha az 1500-at meg a 492-t arányosítod a 85 000-hez, akkor rájöhetsz hogy a T34-es miért gyakoribb látvány.
Másodszor. A háború után krónikusan hiány volt nyersanyagokból. Rengeteget egyszerűen szétbontottak és újrahasznosítottak. Akkoriban nem gondoltak arra, hogy ez majd 70 évvel később milyen érdekes látvány lesz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Bowingtonban (Anglia) van egy működőképes Tiger I.
Hogy a kérdésre is válaszoljak, valszeg szerintem is azért, mert Európában a háború után kevés volt a nyersanyag, ahogy már írták elég keveset is gyárottak a németek, sokszor maguk pusztították el a haditechnikájukat, hogy az ne kerüljön az ellenség kezére.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Több oka is volt:
-A vesztes országok ipara gyakorlatilag megsemmisült
-Nem volt nyersanyag utánpótlás
-Országokat kellett újjáépíteni a semmiből
-Ha megsemmisíted, akkor nincs mivel visszatámadni
-Többségük elavult volt a háború végére, vagy pedig félig prototípus
De amúgy más típusoknál is megesik, hogy szinte alig marad fent létező példány. Főleg hogy 1-1 példány életben tartása, akár csak statikus, múzeumi darabként is rengeteg pénzt emészt fel.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ezek az eszközök a vesztes ország haderejében voltak. A háború végére a többség megsemmisült. Ami megmaradt, a fegyverletételnél hadizsákmány lett.
A győzteseknek volt saját eszközük, amit gyártani is tudtak, sőt ebből is túltermelés volt, mivel a háború végeztével a katonákkal együtt ezeket is leszerelték.
Az ellenség felesleges cuccai (amire kiképzett katonáik, nem voltak, utánpótlásuk gyártósoruk szintén nem volt) csak felesleges és veszélyes őrizendő vaskupac volt, amitől a leggyorsabban meg kellett szabadulni.
A kis helyi háborúkhoz eladták a saját eszközeik feleslegét, (amihez volt alkatrész és lőszer is) amiből, ha kérték, tudott újakat, vagy különböző variációkat gyártani. Tehát az utánpótlás, és alkatrész nélküli cuccok mentek az olvasztóba.
Mennyi Tiger I és II és Párduc / Vadászpárduc veszett el véglegesen harci cselekményekben ? A Tiger I-ből legyártottak 1500-at, a Tiger II-ből 492-őt, a Párducból 6,000-et és a Vadászpárducból 415-öt.
Először is meg kell különböztetni:
M-kill - Mobility kill: A harckocsi mozgásképtelenség miatt válik használhatatlanná, lefutnak a lánctalpai vagy az erőátviteli rendszer megy tönkre, vagy a motor kap lángra, de megmarad a harckocsi. A Párducok leggyakoribb halálozási oka volt ez, nem csak csatatérre menetel közben robbant le így, hanem a T-34-es is így tudta kiszedni, nem véglegesen, mint ahogy a további módokat ismertetem.
K-kill - Catastrophic kill - Vagy megsemmisül teljesen a harckocsi, vagy nem érdemes javítani, vagy a személyzet hal meg, utolsó esetben megmaradhat a harckocsi. Sok olyan K-kill volt, hogy keresztül ment a lövedék a harckocsin, a személyzet egy része meghalt, másik része menekülésnek eredt, de a harckocsi könnyen volt javítható és állítható újra csatasorba.
F-kill - Firepower kill - Fegyverrendszer sérül, de megmarad a harckocsi.
Végleges elveszéseknél a K-kill játszik, azon belül is amikor vagy teljesen semmisült meg vagy nem volt érdemes javítani a harckocsit.
A túlélő harckocsik beolvasztása mekkora segítség volt a helyreállítási munkálatoknál ?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!