Mi volt az oka annak,hogy a németeknek a 2.világháborúba 6 hét alatt sikerült ami az 1.világháborúba 4 év alatt soha? Az,hogy bevonulta Párizsba és annektálták Franciaországot?
Az első tömör válaszhoz hozzátenném, hogy Guderiannak és Mansteinnek volt jelentősen köszönhető a gyors és hatalmas siker.
Guderian volt az aki meglátta a páncélos fegyvernem összevonásában és dinamikus alkalmazásában a lehetőséget és erre kiképezte a csapatokat. Könyvben is megírta az 'Achtung - Panzer!' című művében, majd a gyakorlatban is kipróbálta már korábban a lengyel hadjáratban a légierővel együttműködve a sikeres harcászatot.
Manstein volt a stratéga, aki kidolgozta a 'Sarlóvágás' hadműveletet, amivel jelentős francia és brit, valamint a belga erőket csapdába csalva beszorították a Dunkirk-i egérfogóba és ezzel olyan csapást mértek a franciákra, amely végzetesnek bizonyult.
Azt meg kell ehhez érteni, hogy a győztesek hátránya mindig az, hogy kevésbé képesek tanulni az előző háborúk hibáiból, mert minek változtatnának, hiszen győztek. A britek mindig az előző háború harcászatával mentek a következőbe, de a németek a vereség hatására jobban keresték a lehetőséget a győzelemre, amit a korábbi taktikák elvetésével és a jobb, dinamikusabb harceljárások alkalmazásával el is tudtak érni.
Ehhez segítségükre volt a technika gyors és nagyarányú fejlődése és ők meglátták a gépesített egységek összevonásában és bátor alkalmazásában a lehetőséget.
A francia Somua harckocsi jobb volt, mint a németek tankjai és több is volt nekik belőle, ám elavult szemlélet miatt szétszórva alkalmazták őket, így hatásukat nem tudták kifejteni, pedig akkora volt a változás a technikai fejlődésben, ami által korábban soha nem létező változtatásokra nyílt lehetőség.
Azt még hozzátenném, hogy a robbanómotor a harmincas években hatalmas fejlődésnek indult és ebben a németek az élen jártak. Sokáig azonban a gépjárművek, a harckocsik üzembiztonsága gyenge volt, még a Wehrmacht is nagy számú páncélozott járművet vesztett a vértelen osztrák Anschluss során is műszaki hiba miatt, sőt a lengyel hadjáratban is ezernél több páncélozott járművet vesztettek, de ez lehetőséget is adott a németeknek a hibák kijavítására, így tankjaik jobbak, üzembiztosabbak voltak, mint másoknak.
Főleg a tömítetlenségek okoztak műszaki hibát, a motorokból orrán - száján folyt az üzemanyag, ám a német Simmering 1938-ban kidolgozta a szimeringet és ezzel megszűnt ez a súlyos hibaforrás. Még a jobb szovjet T34 harckocsiknál is megjelentek ezek a hibák, mert ők sokáig nem ismerték a szimeringet, csak egy filctömítést nyomkodtak a tengelyekhez, így ezek nem voltak üzembiztosak, ellentétben a német tankokkal.
Ma már szinte meglepő, hogy a szövetségeseknél, de főleg a briteknél szinte semmi együttműködés nem volt a fegyvernemek között, pedig erre nem csak lehetőség, hanem ordító igény jelentkezett, de a konzervatív felfogás nem engedte meg a változásokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!