Miért népszerű tévhit, hogy a Sherman bűnrossz harckocsi ?
"Aki szerint a Párduc a T-34-es másolata, az látta a kettő harckocsi körvonalát egyáltalán"
Pedig a párducot a német mérnökök a t-34 láttán kezdték el tervezni, döntött páncélját is onnan lesték el előtte nem használtak a németek döntött páncélt egy rendszerben álló járművükön se.
Az m4 pedig egy bűn rossz harckocsi volt. Főleg az első modellek.
Páncélzata alig volt, a lövege egy kis kezdősebességű harckocsi ágyú volt aminek borzalmas páncélátütő képessége volt pont a lassú gránát miatt.
Borzalmasan magas volt, mivel az erőátviteli rendszer végigfutott bent a küzdőtér közepén.
Benzin üzeme miatt könnyen kigyulladt, kis kaliberű repeszgránát is lángra tudta lobbantani úgy is hogy mellé lőttek.
Nem tudott helyben megfordulni.
Az egyetlen jó tulajdonsága a relatív jó mozgékonyság.
M4 egy kényszermegoldás volt, mivel ennél nagyobb harckocsi testet nem bírt szállítani a logisztika, ez behatárolta a torony méretét ami meg a löveg méretét.
Egy párduc felért kb 2-3 T34-85 ösel, míg egy 3 M4 ért fel egy T-34-76 ossal.
Nem volt rossz harckocsi a Sherman, tökéletesen tudta azt amire tervezték. Egy üzembiztos, megbízható, közepes harckocsi, amit folyamatos fejlesztésekkel tovább csiszoltak. S ráadásul tömegesen gyártható volt. Voltak persze "betegségei" - mint minden harckocsiknak.
A T-34 szintén tökéletesen megfelelt arra amire tervezték. Egy tömegesen gyártható, egyszerűen kezelhető, az orosz viszonyokra jellemző laza talajon is közlekedni képes közepes harckocsi.
Egyiket sem a tigrissel, vagy a párduccal kell összehasonlítani, mivel azok nehézharckocsik voltak - almát a körtével. Lehet 5-8 közepes harckocsi kellett egy nehézharckocsi leküzdéséhez, de IS-2, M26 viszonylatában már nem ez volt a helyzet. Azok mind páncélvédettségben, mind tűzerőben felvették a versenyt a német nehézharckocsikkal. A különbség, hogy amíg a Szövetséges nehézharckocsik üzembiztosak voltak, addig a tigrisek fele bent állt a javítóműhelyben. S a futóművük is sokkal jobb volt. A tigris az átlapolt futógörgők miatt felszedte a sarat, laza talajon pillanatok alatt elakadt egyhelyben leszögezett forgatható tornyú bunkerré változott harckocsi helyett.
A párduc más tészta - az igen jó harckocsi volt. Nem véletlenül tartották még üzemben a háborút követően is amíg a korszerűbb típusok ki nem szorították teljesen.
#11
A Párducnak két prototípusa volt: Egyik a Daimler-Benz prototípusa, a VK 3002 külsőleg szinte a T–34-es pontos mása volt, ezért megszakították a projektet. A MAN prototípusa viszont teljesen önálló dizájn.
Minden harckocsinak vannak származékos megoldásai, pl. a Britek találták fel Nyugaton a többrétegű páncélzatot, a Chieftain harckocsi bázisán, osztották meg kutatásaikat, kísérletezésüket az Amikkal és a Németekkel, és akkor az Abrams és a Leopárd 2-es is valójában a Chieftain pontos mása ?
A döntött teknőfront is csak egy szűk részegység, az egész harckocsi sok más részegységből áll össze, és akkor is T-34-es klónságról beszélünk ?
A Párduc meg minden paraméterben jobb volt, mint a Tigris H1 / E.
A Sherman-t olyan harckocsikkal kell hasonlítani, mint a T-34-es, és a Pz IV.
A 60,000 Sherman-ból 7,000 került végleges megsemmisülés / tönkremenetelre, addig a Pz IV és a T-34-eseknél, még a T-34-85-öst is számolva 70 - 75 % volt.
A Sherman-nál idővel lecserélték a bébirépa 75-öst hosszúcsövű 76-osra, és a Brit 17 fontost is beszerelték, úgy 1,800 méteren a Tigrisnek is neki tudtak menni.
Amúgy mire fel van a Tigris túlértékelése, a végén minden bokorban Tigrisek voltak, nem pedig csak Pz IV-k ?
>Páncélzata alig volt, a lövege egy kis kezdősebességű harckocsi ágyú volt aminek borzalmas páncélátütő képessége volt pont a lassú gránát miatt.
Páncélzatban és tűzerőben a korai modellek 1942-es hadrendbe lépésükkor simán felvették a versenyt az akkor rendszerben lévő német közepes harckocsikkal.
>Benzin üzeme miatt könnyen kigyulladt
A német páncélosok is kivétel nélkül benzinnel mentek. A tüzek leggyakoribb oka egybéként a lőpor begyulladása volt, ez az M4-en a vizes lőszerrekeszek bevezetése után jóval ritkábban történt meg, mint más harckocsikon. A Párducok szivárgó benzincsöveiről már nem is szólva.
>kis kaliberű repeszgránát is lángra tudta lobbantani úgy is hogy mellé lőttek.
Ez meg egyszerűen sületlenség.
>Nem tudott helyben megfordulni.
A Panzer III és IV, illetve a legtöbb korabeli páncélos sem. A szovjetek pl. annyira nem tartották fontosnak ezt a képességet, hogy a T-90 sem tud.
>M4 egy kényszermegoldás volt, mivel ennél nagyobb harckocsi testet nem bírt szállítani a logisztika, ez behatárolta a torony méretét ami meg a löveg méretét.
Az amerikaiak terveztek egy közepes harckocsit, ami megfelelt a stratégiai igényeiknek, óceánokon átnyúló ellátási láncaikkal is működőképes. A németek a háború vége felé elezdtek olyan gépeket gyártani, amiket az egyre rövidülő ellátási láncaik is alig tudtak üzemben tartani.
>3 M4 ért fel egy T-34-76 ossal.
Ne röhögtess. Páncélzatban és fegyverzetben nagyjából egyenlőek voltak, miközben az M4-ből a parancsnok jobban kilátott és nem kellett egy személyben irányzónak is lennie. Így a célkeresés és az irányzás sokkal gyorsabban ment. Egyébként Koreában a 76 mm-es löveggel szerelt Shermanek simán megküzdöttek a T-43-85-ösökkel.
A T-34-es teknőjén oldalról is döntött volt, csak nem járt a páncélzat effektív vastagságának növekedésével, viszonyt iszonyúan krampácsolttá tette a harckocsit. A Szovjet harckocsizók a Lend-Lease keretében Sherman-t is kaptak, és kedvelték is, kényelmesen elfért az 5 fő is, csak nem azt gyártották az otthoniak :D
A Jumbó Sherman jó fejlesztés volt, 40 milis acéllapot hegesztettek, 100 mili a sima vastagság, azonban a döntés miatt 140 mili is volt az effektív páncélvastagság, és a 76-ossal felszerelhető volt.
"Aki szerint a Párduc a T-34-es másolata, az látta a kettő harckocsi körvonalát egyáltalán ?"
Másra kellett csinálniuk hogy a levegőből illetve messziről a sziluetje ne hasonlítson, máskülömben gyakori lett volna a baráti tűz.
A párduc volt az első tank aminek reverzben működött a meghajtása így helyben tudott fordulni. páncélozottság, tűzerő és mobilitás terén megtalálták az egyensúlyt.
A Párducot valóban a t34 ihlette, annak a felfüggesztése is került rá illetve döntött páncélt is arról a tankról szedték.
Egyetlen hibája volt az a váltója hajlamos volt a meghibásodásra, a kezdeti modelleken pedig a motorhűtő rendszere, Kurksznál a harcképtelen párducok 30%-át ez a hiba okozta.
A tigrisnél jóval jobb tank volt minden tekintetben. A 75 mm löveg meg ne tevésszen meg senkit, teljesen más volt a párduc lőszere mint például a Shermané. Vagy háromszor hosszabb volt, nagyjából olyan külömbség volt mint egy puska és egy pisztoly lőszer között
# 5
EZ ÍRTAD: "A Királytigris meg a Joszif Sztálin-féle szupernehéz, megalomán dög volt, helyette a Párduc jobban ki tudta szolgálni az igényeket, és lehetett fejlesztgetni."
HARCKOCSIK TÖMEGE:
ISZ-2 (Ioszif Sztálin): 46 tonna
Párduc: 44,8 tonna
Királytigris: 68,5 tonna
Vagyis a szovjet ISZ tank a Párduccal durván azonos tömegű volt.
# 11
EZT ÍRTAD: "Pedig a párducot a német mérnökök a t-34 láttán kezdték el tervezni, döntött páncélját is onnan lesték el előtte nem használtak a németek döntött páncélt egy rendszerben álló járművükön se."
A franciák már a T-34 megjelenése előtt alkalmaztak döntött páncélzatot a tankjaiknál, tehát ebben nem a szovjetek voltak az elsők.
Maga a döntött páncélzat egyébként a haditengerészettől, a csatahajókról, páncélos cirkálókról származik, ott már a 19. század végén megjelent.
Ahogy már előttem is írták, az M4 Sherman a maga kategóriájában és korában egy megfelelő közepes harckocsinak bizonyult.
Lényeges, hogy a II. világháborús német páncéloserők nagy többségét adó típusoknál, a Panzer III, Panzer IV közepes harckocsiknál és Stug III rohamlövegeknél vagy jobb, vagy legalább egyenértékű volt.
NÉMET PÁNCÉLOSK A II. VILÁGHÁBORÚBAN:
Panzer III: 5774 db
Stug III: 11 275 db
Panzer IV: 8553 db
Panzer V Párduc: 6000 db
Panzer VI Tigris: 1347 db
Panzer VIB Királytigris: 489 db
Látható, hogy a félelmetes Tigris és a Királytigris típusokból a II. világháború haditermelési színvonalán csak jelentéktelen mennyiség épült.
Az M4 Sherman nem csupán az amerikai, de a szövetséges hatalmak egyik legfontosabb harckocsitípusa volt.
Nagy-Britannia 17 181 db, a Szovjetunió pedig 4065 db Sherman tankot kapott
az amerikaiaktól a kölcsönbérleti törvény alapján. A britek saját Shermanjaik egy részét továbbadták szövetségeseiknek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!