Mik a gázturbina és turbódízel előnyei és hátrányai ?
Harckocsiknál mindkettő megoldást használják, ugyanazon a típuson belül is, és parttalan vitákat eredményez, hogy mivel kell menniük.
Oroszoknál a T-64-es hagyományos dízelmotorral fektette le az utat, a T-72-es is ezt vitte tovább, és a T-80B/U újítása volt a gázturbina. A T-80-as gázturbinája nem működik maradéktalanul tökéletesen, sőt van hátulütője, és a meglevőket T-80UD / UA / UE-1 típusjelzések alatt dízelmotorossá szerelik át és csak kevés példányuk marad meg az eredeti gázturbinájával.
A NATO harckocsik hagyományos dízelmotorosak, de a Leclerc az segédhajtóműként használ GT-t, és az Abrams 1979-es debütálása óta csak és kizárólag GT-s, és nincs igény a változtatásán.










A turbódízel hangos, de keveset fogyaszt. A gázturbina gyorsan felpörög, hatalmas mozgékonységot biztosít, de k..rva sokat fogyaszt.
Azért megjegyezném, hogy a T64 nem hagyományos dízelmotorral jött ki, hanem ellendugattyússal.





És a Mindenevőséggel mi a helyzet, az megvalósítható, vagy csak papíron létező, de gyakorlatban nehezen kivitelezhető dolog ?
Mintha a GT előnye is a Mindenevőség lenne, addig a hagyományos dízelnél nem ajánlják a gyakorlatban kipróbálását.





A gázturbina drágább, élettartama kisebb, nagyobb hő- és mechanikai terhelésnek vannak kitéve a kényesebb alkatrészek, sokkal érzékenyebb az üzemanyag minőségre és a karbantartásra. Az előnye hogy nagyobb teljesítményt képes leadni kisebb méret, tömeg mellett.
A #2-essel valószínűleg nem értünk egyet a hatásfok és a fordulatszám-dinamika vonatkozásában.





A dízelek zárt rendszerek míg a gáz turbinák nyíltak
Dízel, kevesebb fogyaszt, nagyobb a nyomatéka, kevesebb karbantartást igényel. Hátránya hogy több komponensből áll a szerkezet ami sok helyet foglal és nagy a súllya is. A végsebességét pedig lassabban éri el illetve nem tud nagy fordulaton menni ezért bonyolultabb váltó szükséges (A hang nem jellemző a modern dízel motorokra)
A gázturbina legnagyobb előnye hogy sokkal kompaktabb és könnyebb több fajta üzemanyaggal is képes működni. Képes igen nagy fordulaton menni ami gyors és mozgékonnyá teszi illetve a leadott nyomaték állandó nem megszakított mint a dízelek esetében.Az indítása gyors. Cseréje egyszerű.
Hátránya az üzemanyag adagolási rendszere nagyon bonyolult,Illetve a leadott hő is nagymértékű ezért a katonák nem haladhatnak a tank mögött mert ropogósra sülnek a szó szoros értelmében. És sokszorosát fogyasztja egy dízelhez képest(Kevesen tudják de az első öbölháború ezért állt meg az iraki határnál mert nem győzték az utánpótást) .
Összegezve mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Ha a teljesítményt nézzük papíron a gázturbina sokkal jobb megoldásnak mondható de etetése komoly logisztikai problémákat tud okozni










"parttalan vitákat eredményez, hogy mivel kell menniük"
Mivel nincs olyan, hogy "kell" így nincsenek viták sem. Nyilván megvan minden konstrukciónk az előnye, hátránya.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!