Új vadászgépeket nem fog beszerezni a honvédség?
Nézd, elnézve az utóbbi idők haderőfejlesztését, nem fognak sokat vacakolni.
Itt Közép Európa legütőképesebb hadserege épül...
F-35-ről lehet álmodni, de két baj van.
Egyrészt tokkal-vonóval, földi felszereléssel, a Pentagon árrésével eszméletlenül drága, másrészt hosszú távon is sok kényes problémával küzdő típusnak ígérkezik. Nem véletlen, hogy az amerikai haditengerészet olyan nagy hangsúlyt helyez az F-18E és F "Superhornet" gépekre, amelyek nagyon beváltak és továbbfejlesztés-továbbfinomítás előtt állnak. Ahelyett, hogy a típust lecserélnék a "modern" F-35-ökre. Az amerikai szárazföldi légierő (=USAF) pedig a nagy hatótávolságú F-15 típus továbbfejlesztését nyomja. Kint abban az irányba haladnak a dolgok, hogy ellentétben a régi tervekkel, az F-35-ből nem lesz mindent váltó, domináns vadásztípus.
A mi térségünkben egyedül a lengyelek rendeltek belőle, inkább az F-16 korszerűbb műszerekkel ellátott változatainak terjedése jellemző. A lengyel légierő is főleg az utóbbiakból áll majd az F-35-ösök beérkezése után is.
Magyar vonatkozásban gazdaságos döntés lenne a Gripent időnkénti korszerűsítés mellett a lehető legtovább, talán 2040-ig megtartani, majd akkor a vadonatúj német-francia ötödik generációs típusra (az Eurofighter gép jelenleg már tervezés alatt álló utódjára) váltani.
Másik lehetséges jó döntés, ha a svédekkel politikai okból mielőbb szakítani kell: valamikor a 2020-as években megrendeljük az F-18E (együléses) és F (kétüléses) változatokat
az USA-tól. A svéd típus új svéd típusra cserélése szerintem az elhidegült viszony (+ a fölényesen jobb rivális gépek miatt) esélytelen. A JAS-39E megmarad a braziloknak.
2 hajtómű= nagyobb sérülésállóság a harcban, biztonságosabb repülés a békében. Tény, hogy az F-18E drágább, mint egy Block 52-es F-16, de sokkal jobb megbízhatóbb gép, belőle kevesebb is elég. Így a baleseti és főleg a harci megsemmisülési statisztikát tekintve inkább megéri. Nagyon nem mindegy, hogy egy vagy két hajtóműves gépre bízzuk a kevesek keveseinek (kiképzett vadászpilóták) életét. Az oroszok is tudják ezt, és az amerikaiak is. Mindkét helyen -az élesben szerzett harci tapasztalatok alapján- a két hajtóműves típusokat favorizálják.
Az F-35 ebből az irányból is kilóg az élvonalból. Ez is csak költségvetési okból, takarékoskodásból lett egyhajtóműves. Rá is ...fáztak. Nézd meg ellenben a távol-keleti ikertestvérét (2 HAJTÓMŰ!) ,amelynek megszületése óriási pofon volt az Egyesült Államoknak.
A rivális nagyhatalom szolgálatai már akkor megszerezték a terveket, amikor az USA még hadrendbe sem állította a gépet.
#18 "Nézd meg ellenben a távol-keleti ikertestvérét (2 HAJTÓMŰ!) ,amelynek megszületése óriási pofon volt az Egyesült Államoknak."
A kínaiak fele olyan erős (85kN vs. 191kN) hajtóművet tudtak csak beépíteni, ezért a két darab.
Elfelejted, hogy Kína beépíthette volna a J-10 és J-20 gépeken alkalmazott nagyobb hajtóműveket is, ha úgy akarja.
De nem, ők átrajzolták a terveket az ésszerűbb két hajtóműves koncepcióra. Részletkérdés, hogy a gép mostani kísérleti változatai RD-33-mal repülnek és ez kevesebb, mint amit az am-i típus egyetlen hajtóműve nyűjt. 1-2 éven belül gyártásra kerül a megfelelő méretű és teljesítményű, saját gyártású hajtómű, és akkor meglesz az elvárt 2x100 vagy 2x115 kN, indulhat a gép rendszeresítése. Érdekesség: a Rafale kísérleti példánya is gyöngébb, amerikai gyártású hajtóműtípussal üzemelt a korai években...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!