Magyarországon a középszintű oktatás miért olyan rugalmatlan, illetve miért van tele "kommunista" metódusokkal?
Ilyenkor szoktak örülni,hogy nem később születtem.
Ugyanis, nemhogy javulna az oktatás, hanem romlik, egyre kevésbé diákbarát.
Egyik kormány sem mert érdemben hozzányúlni, csak "reszelgették".Nem reszelgetni kellene, hanem az egészet a szemetesbe dobni.
Véleményem szerint olyan rendszer kellene, mint egyetemen, Neptun, tantárgyfelvétel, vizsgák...stb
Ugyanis, hadd legyen már annak a nebulónak önrendelkezése.
Például, Jóska jó reál tárgyakból, valószínűleg soha nem megy jogi pályára.Akkor minek tanulja meg,hogy mi az agglutináló nyelv meg a flektáló,izoláló...stb.Elég ha helyesen tud írni.
Marikának viszont nem mennek a reál tárgyak, de könnyen magol, könnyen tanul.Ő mehet majd államigazgatási/jogtudományi karra.Ne kínozzuk olyanokkal,hogy "hány mól vízzel kristályosodik az adott vegyület". Hanem, elég ha az élethez szükséges dolgokat megtanulja, például ne használj klóros meg savtartalmú szert egyszerre.
Vagy, Pistinek megy a matematika, de nem kiemelkedően jó.Ő mehet gazdaságtudományi karra....stb
És még sok kombináció lehetséges.
Persze, mindjárt jön az érv, "ott a fakt".A fakt délutáni foglalkozás, nincs az órarendbe beépítve.
A sport meg jó dolog, viszont ott sincs önrendelkezés.
Legyen kötelező a "sport", viszont a nebulónak legyen joga választani, hogy melyik sportot szeretné.Valaki nem szeret focizni, viszont úszni meg igen.Ezt is figyelembe kellene venni.
Van még egy probléma, a 0. óra.Ez egy az egyben a szockomcsi rendszerből ragadt itt olyan elven,hogy "ha a gyári munkásnak rossz, akkor legyen rossz a diákoknak is".
Több nyugat-európai országban a tanítás 9 órakor kezdődik és maximum 3 óráig tart.
Továbbá, van rendes ebédszünet is nem "tízórai" szünet meg hasonló bohóckodások.Az iskola nem gyártósor.Ideje lenne felfogni.
Ez mondjuk semelyik országban sincs így tudtommal, de érdekes felvetés.
A 0. óra eltörlésével viszont egyetértek (ahol még van), a mi sulinkban se volt.
Van igazság ezekben, de azért nem mindenhol.
- a fakt órarendi óra, kötelező bejárni, ha nem vagy ott, igazolatlan hiányzás
- nem minden ny-európai országban kezdődik 9-kor a tanítás, de ahol igen, ott sajnos tovább is tart általában du. 3-nál, pl. Angliában is
- van rendes ebédszünet, ellenben tízórairól még életemben nem hallottam középiskolában (ebédesből kettő is van, a mi iskolánk még azt is megengedi, hogy szülői nyilatkozattal kimehess az épületből kajálni - ez lehet, hogy nincs mindenhol így, de ebédszünet egész biztosan kötelező, hogy legyen a tanároknak és a diákoknak is).
- a 0.óra nem azért van, hogy kib.sszanak velünk direkt. Egyébként Ausztriában is volt még nemrégiben (mostani állapotról nem tudok nyilatkozni). Azért van, mert nem lehet beleférni a tanterv által megszabott időkeretbe, amit valóban meg kellene oldani, erre tényleg jó lenne, ha pl 11. osztálytól lehetne “szakosodni” vagy akár az érettségi tárgyakat maguk válogathassák össze a diákok stb.
- a sporthoz biztosítani kellene a megfelelő körülményeket, de sok iskolának még saját tornaterme sincs, az udvaron meg a folyosón futkorásznak a diákok. Jó ötlet, de jelenleg kivitelezhetetlen a legtöbb helyen, pláne vidéken. Plusz amióta bevezették az országos NETFIT-programot, azóta muszáj valamennyire követni egy előírt tantervet, amiben benne van pl a futás, erősítés, különben rossz lesz az iskola átlaga, jön a bünti vagy minimum hátrébb sorolás az országos ranglistán.
- azt sem támogatom, hogy akkora szabadságot kapjanak tinédzserek, mint a fiatal felnőtt egyetemisták. Nagyon sokat számít az a pár év, egy átlagos 14-15 éves sokszor nem fogja megérteni, hogy a saját érdeke az, hogy tanuljon matekot és biológiát, akkor is, ha pszichológus akar lenni, mert bizony, fog találkozni velük. Vagy hogy hiába vegyészkedés a cél, ha nem tud helyesen írni, az bizony ciki. És sajnos a nyelvtanoktatás legtöbbször már az alapoknàl hiányos, csak nézd meg, hány felnőtt ember nem tud sok mindent (és itt nem az újlatin nyelvek családfájára gondolok). Támogatnám, hogy mondjuk utolsó évben már tényleg csak az (akár a diák által kiválasztott) érettségi tárgyakat oktassák, de az egész gimnáziumot így felépíteni szerintem nem lenne célszerű, mert nem vennék elég komolyan, plusz simán lehet, hogy egy tinit első évben még a fizika érdekel, de 16 évesen meg rájön, hogy a zene nélkül nem tud élni és akkor nagyon nehéz lesz behoznia a lemaradását. Sokkal biztonságosabb, ha az első 2-3 évben mindenbe belepillanthat azért.
,,Azért van, mert nem lehet beleférni a tanterv által megszabott időkeretbe" Igen pont ez a probléma hogy van egy nap 8 órád abból 3ból érettségizel a többi meg ott van feleslegesen. A testnevelés, ének, meg miegymás meg a jelenlegi formájában teljesen értelmetlen, tekintve hogy a kutyát nem érdekli. Ha csak az ilyen,,értelmes" tárgyakat kihagynák az már önmagában is nagy könnyebbség lenne.
,,nem fogja megérteni, hogy a saját érdeke az, hogy tanuljon matekot és biológiát, akkor is, ha pszichológus akar lenni, mert bizony, fog találkozni velük" Ahha hát talán azért mert igaza van, és tényleg nem érdeke hogy kínlódjon valamivel amit két héttel később úgy is el fog felejteni. Egyébként meg egyetemistaként mondom, az amit egy gimnáziumban megtanulsz például matekból, hát az finoman szólva nem lesz elég még annak az 1%nyi embernek se aki még emlékszik valamire. Tehát nem, egy pszichológusnak nem érdeke matekot tanulni, mert a gimnáziumi matek minden csak nem gyakorlatias. Nem tudod igazán hasznosítani, a nagyrésze teljesen absztrakt. Egyébként meg komolyan nem értettem a tanároknak sem ezt az érvelését. Tanuld meg mert hátra szükséges lesz! Hát kösz szépen de egy oktatási rendszer nem erre a tesze-tosza hozzáállásra kéne hogy alapuljon. Aki meg nem tudja hogy mit kezdjen magával, annak sem segítség!,,Vagy hogy hiába vegyészkedés a cél, ha nem tud helyesen írni, az bizony ciki." Ciki, de most őszintén kit érdekel? Rosszabb vegyész lett ettől? Nem! Hát akkor meg? Helyesen írni amúgy sem középiskolában kell megtanulni.
,,És sajnos a nyelvtanoktatás legtöbbször már az alapoknàl hiányos, csak nézd meg, hány felnőtt ember nem tud sok mindent." Ennek legfőbb oka az hogy évről évre rosszabb az emberanyag. Mind a tanárok mind a diákok oldaláról. Rossz pisa eredmények legfőbb oka is egy bizonyos csoport szaporodása...,,simán lehet, hogy egy tinit első évben még a fizika érdekel, de 16 évesen meg rájön, hogy a zene nélkül2 nem tud élni és akkor nagyon nehéz lesz behoznia a lemaradását." Biztos van ilyen százévente kétszer is, de attól még nem arról kéne hogy szóljon a közoktatás, hogy mindig a maradékot terelgetjük és hogy mindenki szívjon azért mert 2-3 ember nem tudja mit akar. Arról nem is beszélve hogy az elmaradását nem tudná azzal behozni, hogy előtte 2 évig volt egy ilyen tárgy. Vagy most csak azért legyen biológia óra mindenkinek hogy hátha valaki szeretne azt tanulni? De ha meg érdekli akkor járjon külön órára! Egyébként világháború előtt voltak külön humán és reál gimnáziumok, azt nagyon célszerű lenne bevezetni.,,Sokkal biztonságosabb, ha az első 2-3 évben mindenbe belepillanthat azért." Ezt inkább kormányaink lustaságának nevezném. Ha pedig osztályoznak egy olyan tárgyból ami nem érdekel, az már nem bepillantás hanem egy frusztráló kényszer! Hidd el az a bepillantás mondjuk a fizika meg a kémia világába 3-4 éven keresztül úgy hogy jogásznak készülsz, kissé vissza tudja vetni a teljesítményt még azokból a tárgyakból is amik tényleg kellenek! Én például majdnem megbuktam kémiából és azzal kellett kínlódni, hogy nagy nehezen átengedjenek, ahelyett hogy értelmesebb dolgokkal töltenénk az időt. És hidd el nem egyedül voltam. Ellenben olyan emberrel még nem találkoztam, aki hirtelen kitalálta hogy most ő hirtelen humán vagy reál lett. Az oktatás célja az állam és a társadalom számára hasznos emberek, nem pedig lelki nyomorékok nevelése kéne hogy legyen.
#5 Azért az sem buli, hogy aki tudja, hogy milyen területre menne tovább (én abban 100% biztos voltam, hogy humán jellegű lesz), az amiatt szívjon, mert a másik nem tudja eldönteni, mi a francot akar.
"hiába vegyészkedés a cél, ha nem tud helyesen írni, az bizony ciki." - Igen, ezért tanulnak helyesírást a leendő vegyészek is az általános iskolában. Akinek ehhez még a gimnáziumi nyelvtan is kell, az már veszett fejsze nyele egyébként is.
,,Nálunk meg a kerek 32 emberből 26 pártolt el az eredeti céljától kisebb-nagyobb mértékben az érettségiig és komoly szívás lett volna, ha be kellett volna hozniuk a lemaradást." Maradjunk annyiban hogy ez egy igencsak extrém példa. Nem mondtam hogy ilyen nincs csak mint te is írtad,,azt sem támogatom, hogy akkora szabadságot kapjanak tinédzserek, mint a fiatal felnőtt egyetemisták." Ebben van igazság ugyanis többek között a jelenlegi középiskolai szisztéma is erre alapul, hogy,,majd a diák eldönti mit akar". Holott (mint azt a te példád is bizonyítja) a diákok jó része nem tudja mit akar(egyébként általában azért, mert nem is akarnak semmit igazán csak ami éppen megtetszik, a komoly elhatározás igen ritka), de ehhez nem lehet egy képzést igazítani. Mellesleg mi van azokkal akiket felvesznek egy egyetemre vagy megtanulnak egy szakmát, aztán rájönnek hogy ez nem nekik való? Az ő kedvükért kelljen mondjuk egy orvosi egyetemen még jogot is tanulni, mert,,jajj hogy hozzák be ezt a lemaradást"?
,,Egy tini nem tudja sokszor, hogy mit akar kezdeni magával, mik az erősségei (és ez nem is baj, hanem egyszerűen életkori sajátosság), szóval nem, nagyon nem lenne jó SZERINTEM, ha kötelezően azonnal kellene már egy gimnáziumban is szakosodni általános iskola után." Én sem mondtam hogy kötelezően kelljen szakosodni, de akik legalább már kb tudják mit akarnak azoknak legalább legyen humán meg reál gimi és ne kelljen sem 1 sem 2 sem 3 évet sz*rakodni hogy olyan tárgyat tanuljon ami csak plusz teher. A többi meg mehet a vegyesbe aztán majd eldönti mi lesz. Szakiskolából meg úgy ahogy van ki kéne venni kb mindent ami nem a szakosodáshoz kell. Egyébként meg ez egy nagyon liberális gondolat, de az igazság az hogy a társadalom döntő többségének jobb az ha minél hamarabb tudja hogy merre kell elindulni. Ez csak a jelen gondolkodásmód betegsége, hogy,,majd ő eldönti". Nem azt kell nézni hogy mit akar a gyerek, hiszen ha ezt következetesen végig vinnénk akkor az iskolák 90%-át alaphangon be lehetne zárni, mert a kutyának nincs kedve ott ülni. Ugyanis az emberek egyszerű többségének jobb az, ha tudja hogy milyen irányba halad az élete, mert ez stabilitást és biztonságérzetet ad. Egyébként már Heidegger is megállapította, hogy a modern ember értékválságát a döntések számának növekedése okozza, mivel életünk során sokkal több válaszúthoz érkezünk mint a régi ember, ennél fogva a konstans stressz uralkodik el a társadalmon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!