Magyarországon miért nem életigenlő az oktatási rendszer?
Tessék, itt van Norvégia oktatási rendszere. Sokkal közvetlenebb, sokkal demokratikusabb a diákokkal, segíti őket, bátorítja, nem akar felesleges tananyagot beletuszakolni a fejükbe. Általános iskolában nincs is osztályzás, és azt írja, hogy középiskolában sem osztogatják könnyen a gyenge jegyeket. Miért nem lehet a mi oktatásunk is ilyen?
De gyakorlatilag ezzel le lehet írni a két ország közti különbséget más téren is, Magyarországon olyan az élet, mintha egy túlélde lenne, itt minden reggel úgy kel fel az ember, hogy háborúba kell mennie, Norvégiában pedig jó érzés élni.
Amit leírsz, az nem "életigenlő".
Mi van az orvosképzésükkel?
Magyarországon olyan, hogy oktatási rendszer nincs. Ezen fölösleges vitázni. Oktatási rendszernek csúfolt valami van csak. Nálunk ott bukik meg az egész, hogy normális rendszerben a tanárok képeznék magukat, itthon meg továbbra is a 20-30 éves anyagot hajlandóak leadni csak, mindegyik tanár azzal jön, hogy hát ő nem fogja a szabadidejét feláldozni erre. Informatikai rendszerünk látszódik meg az egész. Mai napig ott tartunk, hogy az általános informatikai képzés nem szól másról csak az Office programok használatáról. Emelten van egy kis programozás, de az se sokkal jobb. Utána meg csodálkozik mindenki, hogy programozó hiány van.
Norvégiában se közel jobb a helyzet, bármennyire úgy tűnik. Pusztán ott más gondok vannak. Magyarország csóró ország, de itthon egy fiatal ezerszer könnyebben jutt lakáshoz/házhoz/albérlethez, mint kint Norvégiában.
"nem akar felesleges tananyagot beletuszakolni a fejükbe. "
Mi a felesleges tananyag szerinted egy általános iskolában? Én kémiát tanítok. Lazán meg tudnám mutatni az összes irodalom könyvben, hogy mi a felesleges vagy éppen mit nem kellene nyelvtanból megtanítani. Ezzel párhuzamosan tökéletesen tudom mennyire keveset kell megtanulniuk kémiából, fizikából, ahhoz képest hogy mennyire sok ismeretanyag lenne mindenki számára fontos és elengedhetetlen.
Szerintem.
Ahogyan a magyartanár kollégám azonnal meg tudná mondani mi felesleges fizikából, kémiából, hogy elég lenne heti 3 matekóra az 5 helyett, hiszen tökéletesen tudja, hogy az irodalom milyen hatalmas ismeretanyagot takar, a nyelvtan gyakorlásához mennyivel több idő kellene a gyerekeknek és milyen nagyon fontos lenne, hogy a gyerekek sokkal olvasotabbak legyenek, sokkal jobb lehessen a szövegértésük, írásmódjuk stb. ami csakis több irodalom és nyelvtan ismeret átadásával lehetséges. Szerinte.
Akkor most mi legyen? Hagyjuk el mindet, csak hogy legyen kevesebb óra az iskolában? De minek járnak a gyerekek iskolába ha nem azért, hogy többet tudjanak? nem egy meleg hely, ahol vigyáznak rájuk és kapnak kaját amíg a szülők dolgoznak. Azért vannak a gyerekek az iskolában, hogy UTÁNA jó életük lehessen, ehhez a legfontosabb a tudás - ezt éppen a norvégok vallják a legerősebben. Az pedig, hogy a gyereknek valódi választási lehetősége legyen abban, hogy mit szeretne kezdeni az életével, csak úgy lehetséges, ha az általános iskolában megkapja a lehetőséget arra, hogy bármit tanulhasson később - vagyis mindenkinek mindent kell tanítani. A mennyiség pedig megegyezés kérdése, én megértem, hogy a kémia speciális terület, kevesebb idő van rá és inkább általános tudást kell nekik adni belőle, majd aki ezzel szeretne foglalkozni az megtanulja középiskolában, egyetemen ami még kell, mert ha nincs elég órája amin szövegértést tanulhatna, gyakorolhatna, akkor nem fogja megérteni a kémiai szövegeket sem. A magyar tanár meg elfogadja, hogy bár szerinte a szövegértés fejlesztéséhez több óra kellene, de csak ennyi jut, így ennyivel próbál boldogulni.
"Általános iskolában nincs is osztályzás, és azt írja, hogy középiskolában sem osztogatják könnyen a gyenge jegyeket. Miért nem lehet a mi oktatásunk is ilyen?"
Kérdés. Te mikor tanultál meg olyasmit az általános iskolában, amiről tudtad, hogy nincs belőle számon kérés, osztályozás, felelés, dolgozat? Én még ma is tanulok, majd 40 évvel az első iskolai napom után, de ha nem lettek volna osztályzatok, sokkal kevesebbet gyakoroltam, tanultam volna gyerekként. Amúgy ezt már nálunk is kipróbálták - csúfos következményekkel. Ennek köszönhetjük, az ilyen liberális oktatási módszereknek, amit Magyar Bálinték vezettek be, hogy 20 éve folyamatosan romlanak a PISA mérésben az eredmények. Ha az alsó tagozatban nincs osztályzás, akkor a szülő nem kap visszajelzést a gyermeke képességeiről, eredményeiről. És nem, a szóbeli jelzés nem elég. Tanár barátunk nem tudta értelmezni a saját gyerekeinek bizonyítványát, hogy akkor most nekik van teendőjük vagy sem, dícsérjék meg a gyereket érte vagy inkább tanuljanak vele többet?
Egy olyan gyerekanyagnál, ahol minden gyerek motivált - mert a CSALÁDJA erre nevelte, hogy tanulni jó, szükséges és élvezetes, ahol kevesen vannak egy osztályban és a tanárnak van lehetősége mindenkire egyénileg figyelnie, a feladatokat rájuk szabni, ott működhet a rendszer. HA a gyerek az órán figyel és nem dobálózik. HA az óra nem azzal megy el, hogy maradj csendben, nyisd ki végre a könyvedet, ne játssz a telefonodon, a számítógépen, hanem old meg a segítségével a feladatot, ne fikázd a másikat hanem dolgozz vele csoportban - akkor lehet élvezetes és jó órát tartani. HA a gyerek készül az órára és elvégzi az órán is a feladatát meg otthon is a gyakorlást, akkor nem kell dolgozat, felelés, jegy. Te ilyen diák voltál? A te osztályod ilyen volt? Mert én még nem találkoztam olyan osztállyal, ahol ne lett volna legalább 3-4 olyan család, akik szerint a házi feladata felesleges, a tanáralapból hülye és a gyerekének felesleges tanulni, mert úgy sincsen semmi értelme.
# 4/4
„Lazán meg tudnám mutatni az összes irodalom könyvben, hogy mi a felesleges vagy éppen mit nem kellene nyelvtanból megtanítani. Ezzel párhuzamosan tökéletesen tudom mennyire keveset kell megtanulniuk kémiából, fizikából, ahhoz képest hogy mennyire sok ismeretanyag lenne mindenki számára fontos és elengedhetetlen.”
azt rögtön gondoltam :D talán le kéne szokni arról, h sértődöttkisgyerek-stílusban nekiestek a humán tárgyak ti, reálosok, amikor szóba kerülnek az oktatási rendszer hibái, és szemben nézni azzal, hogy amit ma mondjuk kémiából, matekból tanítanak, annak nagy része szintén felesleges. többet, de teljesen mást és máshogy kéne oktatni, és először meg kéne tanulni mondjuk magyarázni, mert eddig éveim alatt összesen 1 olyan reálos tanárom volt, aki át tudta adni a tudását.
kicsit hülyén érzem magam, hogy egy kémiatanárnak kell magyaráznom, de sajnos muszáj:
„Akkor most mi legyen? Hagyjuk el mindet, csak hogy legyen kevesebb óra az iskolában? De minek járnak a gyerekek iskolába ha nem azért, hogy többet tudjanak?”
itt kezdőnek a bajok, h vki tanár létére sem érti, mi a gond az oktatással. senki nem írt olyat, h hagyjunk el mindent, de a magyar oktatás rendszer túl nagy mennyiségű lexikális tudást akar megtanítani gyorsan, elszigetelten, így aztán hamar ki is esik az ember fejéből.
ezzel szemben az átlag magyar:
-nem beszél idegen nyelven
-nem tud helyesen írni, fogalmazni
-fogalma sincs, mik azok a szénhidrátok, zsírok, mitől lehet lefogyni, mely ételek egészségesek
-nem érti a politikát stb.
-nem tud/mer önállóan gondolkodni, és 2x egymás után megszavaz egy diktátort
„a gyerekeknek és milyen nagyon fontos lenne, hogy a gyerekek sokkal olvasotabbak legyenek”
Nem. 2019-et írunk. Az a fontos, hogy beszéljenek felsőfokon legalább angolul, értsenek az informatikához, megtalálják az információt az interneten, tudják értelmezni és szűrni az olvasott információt- ezek lennének az alapok.
„sokkal jobb lehessen a szövegértésük, írásmódjuk stb. ami csakis több irodalom és nyelvtan ismeret átadásával lehetséges. Szerinte.”
ebben a magyartanár is téved. nem több magyar óra kell, hanem más. kezdésnek elég lenne elhagyni versek és életrajzok magoltatását, és mehetne helyette a szövegértés gyakorlása meg helyesírás.
„amit Magyar Bálinték vezettek be, hogy 20 éve folyamatosan romlanak a PISA mérésben az eredmények.”
persze, ez mind Magyar Bálinték hibája, hogyne :D
„HA az óra nem azzal megy el, hogy maradj csendben, nyisd ki végre a könyvedet, ne játssz a telefonodon, a számítógépen, hanem old meg a segítségével a feladatot, ne fikázd a másikat hanem dolgozz vele csoportban”
és megint ott tartunk – és ez is jól mutatja a magyar oktatási rendszer csúfos bukását- hogy nem érted igazán, h mi a gond.
azt nem vitatom, hogy neveletlenebbek a mai gyerekek (én is látom 30 évesen), de fel kéne fogni, hogy megváltozott a világ.
ma már nem az iskola a tudás elsődleges forrása, hanem az internet, de ti tanárok még mindig sok felesleges lexikális tudással tömitek a gyerekek fejét, ráadásul jobbára rohadt unalmasan előadva.
mondjuk felmerül a kérdés, hogy ha vkinek ennyire kell fegyelmeznie, vajon mekkora tekintélye lehet az osztály előtt és mennyire érdekes órákat tarthat.
,, Az pedig, hogy a gyereknek valódi választási lehetősége legyen abban, hogy mit szeretne kezdeni az életével, csak úgy lehetséges, ha az általános iskolában megkapja a lehetőséget arra, hogy bármit tanulhasson később - vagyis mindenkinek mindent kell tanítani"
Hagyjuk már ezt azt istenverte demagóg szöveget. Kajak a tanárok nem tudnak mással jönni csak ezzel a kifogással mindig? Bármilyen tanárral próbáltam értelmes vitát kezdeményezni rögtön ezzel jött. Nem, baromira nincs meg a választása. Az, hogy rá van erőltetve minden tantárgy, mert mi van, ha olyan irányban megy tovább tanulni az nem választás. Itthon meg az megy, hogy minden tantárgyat olyan szinten akarják megtanítatni a gyerekkel, mintha abból akarna tovább tanulni. Aztán, ha nem abba az irányba megy tovább tanulni soha a büdös életben nem fogja használni, de, ha nem tudja amiatt tesz neki keresztbe az oktatási rendszer és gátolja meg, hogy azt tanulja, amit szeret. Csak egy példa: ha valaki énektanárnak akar menni, annak a fizikát olyan szinten kell megtanulnia, mintha fizikusnak akarna tanulni, a kémiát olyan szinten, mintha kémikusnak, biológiát olyan szinten, mintha biológusnak, stb. Csóri gyerek meg közben csak zenélni akarná tanítani a gyerekeket.
Tudod mikor lenne igaz, amit beakartál kamuzni? Ha a gyerek maga dönthetné el mit milyen szinten akar tanulni, mint ahogy sok nyugati országban működik.
Nagyon leszokhatnátok erről a hazugsággyárról.
#3
Hiába, poénkodásból soha nincs hiány...
........."elsősorban arra, hogy a mindennapi élethez szükséges információkkal vértezzék fel az új nemzedékeket."..................
Na nálunk ez NINCS! - 4-es Válasz íronak! "Én kémiát tanítok" "Lazán meg tudnám mutatni az összes irodalom könyvben," - Nem csak az Irodalom felesleges, de a kémia is felesleges! Mert egy hétkönapi enbernek NINCS SZÜKSÉGE IRODALOMra és KÉMIA-ra! Egyikre sincs semmi szüksége. Ezeket úgy ahogy van ki kellene dobni az általános iskolákból és a közép iskolákbó egyaránt! Mert a minden napokban mi szüksége van irodalomra vagy kémiára?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!