Ha a gazdasági termelést átveszik majd a gépek úgy 20-30 éven belül, hogy lesz megoldva, hogy a lakosság jólétben éljen?
Több helyen is olvastam már erről és eléggé tetszett a dolog. Nem meglepő, mert hát kinek nem tetszene, hogy egy olyan világban élhet, ahol nem kell dolgozni és nyugodtan lehet a családdal foglalkozni, kertészkedni, hegyet mászni, túrázni, biciklizni, filmezni, motorozni, netezni, stb.
Eddig rendben is van, de ha mindenkit kirúgnak a munkahelyéről, mert már nincs rá szükség, akkor honnan lesz pénze az embereknek?
Vagy esetleg államosítva lesznek ezek az automatizált gyárak és az állam ad majd pénzt a lakosságnak? Biztos vagyok benne, hogy nyugaton meg fogják oldani a dolgot, hiszen ott elég rugalmas és progresszív a lakosság, tehát ki fognak találni valamit, na de mit? Vagy először csak megadóztatják majd a robotcégeket és abból a pénzből lesz fedezve a társadalmi jólét?
Az a baj, hogy nem akarjátok tudomásul venni, hogy függetlenül attól tetszik vagy sem a technika halad, méghozzá rohamléptekben, például az önvezető kamion és teherautó az nem egy majd valamikor, hanem egy holnapi technológia. Amikor például ágazati szakértők, tehát akik maguk is teherszállítmányozással foglalkoznak arról írnak elemzéseket, hogy 2030-ra a sofőr állások nagyjából fele-kétharmada megszűnhet Észak-Amerikában és Európában, hát biztos ők is csak álmodoznak.
Nézzétek ahogy a LED-es mérnököt sem lehetett meggyőzni úgy látom itt sem érdemes próbálkozni, lehet fantáziálni arról, hogy a Teslákkal milyen rettenetes balesetek történtek és emiatt összeomlott az önvezető autók fejlesztése, az iparágat pont nem érdekelte az az egy baleset, ahol is a járművezető volt a hunyó, amikor a robotpilóta többszöri figyelmeztetésére, sem vette vissza az irányítást, nem baj a nagy autógyártókat az álomvilág nem érdekli. Ahogy a világ bányáiban dolgozó már most is teljesen önvezető teherautókat üzemeltető cégeket sem érdekli, hogy ti elhiszitek vagy sem, ők örülnek, hogy megspórolják a járművezetőt, hála a autonóm teherautójaiknak. Kedves 65%-os kollégának meg üzenem az amiről írsz, hogy majd sok-sok év múlva majd csak hátul ül valaki, az most van tesztüzemben van, és kellemest a hasznossal el alapon a kamionjaik már fuvaroznak is, miközben éppen tanulnak teljesen önállóvá válni. Tehát ha így nézzük, amit te jövőnek hiszel az már valóság.
Szóval újra leírom, és szívleljétek meg, 10-15 év és az összes pénzügyi, irodai, járművezetői munkakörben az emberek egyre inkább háttérbe szorulnak majd, mintegy húsz éves távlatban, pedig éppen olyan elavult lesz a könyvelő a tolmács, a járművezető, mint ma az írógépműszerész vagy a gőzmozdonyon a kazánfűtő.
32.
Senki sem vitatja, hogy egyszer ez megvalósul.
Csak annyit mondok, hogy ebben a pillanatban nincs használható önvezető autó. Az egész Földön nincs egyetlen darab.
Csak tudod pufajkás a dolog ott biceg, hogy a német gazdaság Európa motorja, egy sánta demográfiai bázisra épül, már rég nem lép be ugyanannyi ember a német munkaerőpiacra, mint ahány nyugdíjas kilép onnan, a német termékenységi ráta most nem akarok hülyeséget mondani, de 1.5-1.6 körül van ha jól emlékszem a magyar szint vagy annál picit jobb. Ha egy gazdaság bővül, az alapból munkahelyeket teremt, csak és már erről is vannak elég rég elemzések, régebben egységnyi GDP növekedés sokkal több új munkahely létrehozását jelentette, mint manapság. Ha ez nem elég, régebben a bérek vásárlóértéke, együtt nőtt a GDP-vel, gyakorlatilag egyenes arány volt, ha 2%-ot bővült a gazdaság mindenki ennyivel többet fogyaszthatott, ma már nem így van, és ennek éppen a gépesítés az egyik oka. Mellesleg nem vagyok benne biztos, hogy a mostani migránskrízis bármit is megold, ebben a formában, nem vagyok a bevándorlás ellen, de ebben a kontrollálatlan csürhe módjára történő beözönlésben nincs sok köszönet, se a migránsnak, se a németeknek. Én írtam amúgy, vagyis én is, hogy a melóst azért nem cserélik le géppel, mert még olcsóbb. Ezért mondom azt, hogy az olyan munkakörök, amik gépesíthetők és jól vannak fizetve, lesznek a következő áldozatok, egyszerűen gondolkodj a munkaadó fejével, ha van egy munkásod, aki neked havi 300 ezres bruttó bérköltséget jelent, és a kiváltása robottal meg 400 ezer lenne havonta, nem fogod kiváltani, de ha van egy három nyelven beszélő irodai alkalmazottad, aki neked havonta bruttó 900 ezerben van, és ki lehet váltani egy 100 ezres szoftverrel, na melyiket lépnéd meg? A robotok nem tartanak ott, hogy tömegesen minden munkakört átvegyenek az embertől, de a szoftverek, amikhez nem kell effektíve egy fizikai kölcsönhatást végző kibernetikus test, azok viszont rengeteg szellemi vagy jól fizetett könnyű fizikai munkát fognak letarolni. Konkrét példát is szeretnél? Oké, régen a tömegközlekedés irányítását úgy oldották meg, hogy minden fontos végállomáson ült bent egy vagy két forgalmista, akik rádión tartották a kapcsolatot a trolikkal, buszokkal, villamosokkal, aztán jött a GPS és valós időben követhetővé vált minden jármű mozgásának követése egy központból, így régen több műszakban dolgozott egy városban, akár 30-40 forgalmista, Pesten még több, ma meg dolgozik a központban 2-3. Nem a sokak szemében "alja" buszvezető vált feleslegessé, hanem az ő szellemi munkát végző kvázi "főnöke". Egyébként ha az önvezetési láz eléri a buszokat is, ez sem fog sokáig váratni magára. Ma is egy busz futásköltségének 60%-a humán költség. Ezt az egész gépesítés dolgot a legjobban úgy lehet vizualizálni, mint a Kilimandzsáró havát. Híres Afrikai hegycsúcs, amin van állandó jég és hósapka, még van, mert folyamatosan olvad, és lesz egyre kisebb és kisebb az éghajlatváltozás miatt. Ugyanez van az emberi szereppel is nagyon sok munkakörben, nem úgy zajlik az átalakulás, hogy egyik pillanatról a másikra utcára kerül mindenki, hanem míg az elvégzett munka ugyanannyi marad a (Kilimandzsáró sem lesz kisebb, csak a hósapka olvad) egyre kevesebb embernek jut hely ott a hóval borított, tehát munkát igénylő csúcson.
Ha konkrét példát szeretnél, ami már ma is megy, Komatsu autonóm bányák például, ahol szinte az egész bányászati folyamatot egy központból irányítják, és automata teherautók furikáznak a meddővel, de írtam korábban több autógyárat is, ami még szerintem is ambiciózus célokat fogalmaz meg, mint a GM, ami már jövő évben be akarja mutatni a lv5. kormány és pedálok nélküli kocsiját és mivel alapvetően ez egy jövőt boncolgató kérdés, kicsit abszurd elvárni, hogy arra írjak példát, ami majd szerintem is csak a 2030-as években lesz aktuális.
Ez elég vicces kérdés mivel a legtöbb helyen pont a KÉTKEZI munkásból van hiány, nincs elég szakember.
Amúgy voltam gyárban ahol robotizálva volt minden 1 ember felügyelt 2-3 gép egységet.
De szerintem inkább a klímaváltozás miatt aggódj ne azon hogy a robotok elveszik a munkát nem lesz itt munka párszázéven belül.
Kormány és pedálok (vagy kezelőszervek) nélküli autó 50 év múlva sem lesz.
Azt állítom, teljes értékű, használható önvezető autó egy huncut darab nincs jelenleg az egész világon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!