Mi a véleményetek arról, hogy az egyetemek önállóan dönthessenek a felvételi követelményeikről?
Az,hogy az eddig is megszívatott diákok ezután még jobban szívnának.
Egy gimnazistának korlátozottak a lehetőségei,azt tanulja,ami a csodálatos állami tankönyvekben van meg azt,amit a tanár lead órán.
Hiába szeretne az egyetemi tanár többet követelni vagy más anyagrészt,ha egyszer a diáknak azt nincs lehetősége megtanulni középiskolában.
Arról nem beszélve,hogy szerencsétlen diák ha önérzetes,akkor tanuljon érettségire,gyakorolja be azt,amit ott kérdeznek meg még tanuljon 3-4 féle felvételire is,mert minden iskola mást követel...így is idegroncsként jön ki a gyerek az iskolapadból..
Én inkább a motivációs levél írást, motivációs elbeszélgetést vezetném be.
A fejlett országokban is működik.
A jelenlegi felvételi rendszert úgy,ahogy van eltörölném, elavult.
Motivációs elbeszélgetésen kilehet szűrni,hogy ki az, akit érdekel az adott szak.
Tisztázzunk valamit. Vannak elvek, és vannak annak végrehajtási formái, meg van a tényleges gyakorlat.
Ma egy diktatórikus rendszer fűnyíróelve érvényesül, teljesen fölösleges benne más logikát keresni, mint ami. A hatalom egyszerűségi törekvését, amelyet érvényesíteni is tud.
Ettől eltekintve, az egyetemek eltérők. Más a képzési irányuk, mások auz oktatók, és más hallgatói közegben vannak. Ezt nem figyelembe venni dőreség, tehát bizonyos autonómia szükségessége nyilvánvaló. Aki ezt nem érti, vagy nem is akarja, vagy más a célja.
Ugyanakkor, ez egy ország. Kell lennie valamiféle egységnek, azonos irányelvnek, hiszen a működést törvény szabályozza, törvényt nem leht egyetemenként alkotni.
A normalitás az, ha az államiság szempontjai és az egyeteme szempontjai egyensúlyban vannak, amely egy tárgyalássorozaton alakul ki. Ha nem így van, akkor ott abnormitás van, aminek persze sokféle mértéke van.
Nem, ismerősöm kettes (!!!) középszintű matekkal elvégezte a gépészmérnökit (nem mondom, hogy nem tanulta szarrá magát, de elvégezte). Ha most emeltet kértek volna, egy mérnökkel kevesebb lenne az országban, és az egyetem nem nyert volna semmit.
Mi értelme lenne megszivatni a diákokat azzal, hogy mindenhova emeltet kérnének? Aki el akarja, el fogja végezni a szakot, ennyi.
Igen, aki el akarja, el fogja. Csak két probléma van ezzel. Nem jellemző, csak előfordul. Másfelől ehhez megfelelő közeg kell. Iskolában, lehetőségben, hozzáállásban, szemléletben. Ma ezek mind ellene mennek az akaratnak.
Az iskolák mindig különbözni fognak egymástól és ennek sok oka van. Ezért könnyedén előfordul, hogy egy gyengébb iskola brilliáns képességű tanulója lemarad egy kiváló iskola közepes képeségű tanulója mögött. A különbség az, ha mindkettő elvégzi az egyetemet, az utóbbiból lehet egy közepes, százból az egy típusú mérnök. Viszont az előbbiből egy kiváló, kreatív, szakmáját húzó mérnök lesz.
Egy felvételi rendszer mindig kell, hogy normákat állítson. Ha azok alacsonyak, minek az egész. Ha magasak, kihullik az előző. Másfelől egy egyetem pénzügyi lehetőségei kismértékben a gazdaságtól, nagymértékben a kormányzattól függenek (költségvetési pénzt kap). Ezért ha a szubjektív és öntelt politikus nem is szól bele, a pénz meghatározza lehetőségeit. Ez azt jelenti, ha jól működne és egy szakra mondjuk 500 embert vesz fel, akkor 30 kiválót bocsát ki. Ha 200 embert vehet fel, csak 15 kiválót bocsát ki, a másik 15 elkallódik az országszámára. Ez egy örök dilemma, és a pontos beszabályozás nem nagyon lehetséges a sokféle érdek miatt és a vonatkozó adatok hiánya miatt. Ez egy hosszútávú szabályozási mechanizmus, amely azonban nem működik, ha a politikus belepofázik. Nálunk pedig az analfabéta politikus akarja meghatározni, hogy az egyetemi tanár mit és hogyan oktasson. Ha az oktató pénzügyi harcokkal van elfoglalva, nagyon pocsékul fog oktatni. És akkor már lehet is erre hivatkozni. Ez történik.
#5-ös!
Honnan tudod, hogy egy más rendszerben hogyan teljesített volna? Ezt senki sem tudja, szerintem. És azért az ilyen nagyon ritka, biztos volt sok motivációja. Vagy ha egy évvel később kezdi, kicsit jobb matektudással, lehet könnyebben veszi az akadályokat, lai az elején.
Szerintem nem elég érvelni azzal, hogy volt valaki, aki teljesen extrém felvételivel is elvégezte. Valószínűleg a fordítottjára is van példa. De te sem mondanád azt egy műszaki egyetem helyében, hogy ide jöhettek kettes közép matekkal is, az is jó, az is elég, azzal is el fogjátok tudni végezni. Szerintem a rendszer nem ezen extrém esetek alapján kell kialakítani/formálni.
Ezt most igyekeztem állásfoglalás nélkül írni, mert szerintem ez egy jó vitatéma. Várom a további válaszokat!
" De te sem mondanád azt egy műszaki egyetem helyében, hogy ide jöhettek kettes közép matekkal is, az is jó, az is elég, azzal is el fogjátok tudni végezni"
Nem, azt mondanám hogy: "jöhettek ide kettes matekkal is, de a követelményeket nem fogjuk csökenteni, vagy bepótoljátok a lemaradást, vagy kibuktok"
De sok helyen egyszerűen nem készítik fel a diákokat emeltre... pl. szakközepekben. Pedig ahova én jártam pl műszaki suliba (gépész) minden évben mentek egyetemre emelt nélkül. Szerették a szakmát, és akarták csinálni, ennyi kellett.
Igen, lehet hogy nem top #1 űrhajótervező mérnökök lesznek a nasanal mint valaki aki mondjuk az ország 10. gimiéből jön, de nem is lehet mindenki az
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!