Van konkret kivalto ok, amiert tonkre kell tenni a volkswagent?
A konkrét kiváltó ok kérdező, a szimpla megélhetési csalás. Kellett volna több profit, de az tisztességesen nem ment. Csalással igen. Aztán kellemetlen, ha ez kiderül.
Lehet persze a kiderülés célzatos, időzített, de ettől még a fő ok a csalás maga. Összeesküvést ne láss benne, maximum egy kevés érdeket.
Nem kell itt nagy összeesküvésre gondolni. Európát másképp is meg lehet gyengíteni kívülről.
Én olyasvalakit sejtek a háttérben, aki ritkán kerül szóba. Ferdinand Piëch, a felügyelőbizottság egykori elnöke eléggé nyíltan bírálta Martin Winterkornt, a most lemondott vezérigazgatót. Piëch meneszteni akarta, de belebukott, így aztán tavasszal lemondott minden tisztségéről, visszavonult. Az én gyanúm az, hogy ő is kavarhatott valamit a háttérben. Évek óta nyílt titok, hogy a teljesíthetetlen károsanyag-kibocsátási elvárások és a valóságtól teljesen elszakadt mérési metódus miatt az autógyártók trükköznek ezen a téren. Azért terjednek az automata váltók, mert a kéziváltós kiviteleknél meg van szabva, a mérési ciklus egyes részein melyik sebességfokozatot kell használni, az automaták meg felkapcsolhatnak, ameddig csak akarnak, csörömpölhet a motor 1.500-as fordulaton is. A fékpadot előre be kell állítani, hogy szimulálja az autóra ható légellenállást és gördülési ellenállást, az ehhez szükséges adatokat pedig szinte minden gyár egy spanyolországi tesztpályán rögzíti, ami véletlenül pontosan annyit lejt, mint amennyit még épp megenged a szabvány (a nevét is tudtam egykoron, de a memóriám már nem a régi). Ezért erőltetik a turbómotorokat is: ha eléggé alacsony a fordulat, a feltöltő alig tölt, a motor kvázi szívóként viselkedik, tudja a károsanyag-kibocsátási értékeket. Ha taposod neki, akkor meg van teljesítmény - igaz, a mérőműszer minden bizonnyal kiakad ilyenkor, de menet közben nem is mér senki. Ezért kell elektromos kormányszervó (mérés közben egyenesen kell állniuk a kerekeknek, ilyenkor a szervó nem dolgozik), változó szállítású víz- és olajszivattyú (alacsony terheléssel megy a motor, ezek is alig fogyasztanak energiát). Pletykák szóltak arról is, hogy némelyik motorvezérlőben van okosság, felismeri, ha nyitott motorháztetővel, pontosan egyenes kormánnyal veretik és ilyenkor átkapcsol, hogy meglegyenek az elvárt határértékek. Na, egy ilyen most ki is bukott. De lehet, hogy több ilyen motor is létezik.
Az, hogy kipattant a botrány, nem azt jelenti, hogy csak a Volkswagen trükközik a kétliteres TDI-vel. Sokan, sokféleképpen játsszák ki az előírásokat és most a VW-nél borult a bili. Éppen Piëch nem túl dicsőséges távozása után, aki - most tessék meglepődni - azért akarta leváltani Winterkornt, mert az észak-amerikai részleg nem működött elég eredményesen, nem hozta a kellő eladási számokat. Nem kizárt, hogy Piëch így érte el, hogy Winterkornnak le kelljen mondania. Nagy játékos az öreg, kitelik tőle egy ilyen húzás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!