Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Van valami hasznos dolog,...

Van valami hasznos dolog, amit az iszlámnak köszönhet a világ?

Figyelt kérdés
2011. máj. 16. 17:12
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
44%
Mohácsi vész, Buda eleste, Az ország három részre szakadás. Csupa csupa iszlám gyönygszemek. Persze nem a világ hanem minmagyarok kösznhetjäk ezt egy iszlám hóditónak.
2011. máj. 18. 16:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

16:59!

Vagy szövegértésből vagy rossz, vagy az érzéseid Magyarország felé érdekesek. A kérdés az volt, hogy mi HASZNOSat köszönhetünk. Ha Mo. három részre szakítása az volt, akkor oké... :)

2011. máj. 18. 22:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:

18:06

"Van egy érzésem nem sokat tudsz a skolasztikusok és a korai szentek munkásságáról..."


A 13. századtól virágzó európai skolasztika valójában az iszlám közvetítésével jutott a görög tudáshoz. Ezzel kapcsolatban idézek egy saját tanulmányomból:


"Schumpeter a közgazdasági gondolkodás történetét összefoglaló, 1954-ben írt alapműve (History of Economic Analysis) rést hagy a klasszikus görögök és az európai skolasztikusok közgazdasági gondolkodása között („Great Gap”). Ezzel megfeledkezik az időszakban aranykorát élő iszlám világ teoretikusainak jelentős gazdasági művéről. A muszlim gondolkodók autochtonnak nevezhető gazdaságfilozófiát is kiműveltek, ám a középkori iszlám közgazdasági gondolkodás nagy részére a klasszikus görög kontinuitás a jellemző (Ghazanfar, 2003). Ebben a fejezetben rövid áttekintést nyújtunk a XX. század előtti iszlám közgazdasági gondolkodásról.

Abu Júszuf (731-798) munkái például még minden kétséget kizáróan az előtt születtek, hogy az arabok kapcsolatba kerültek volna a klasszikus görög gondolkodók örökségével, amire csak a IX. századi Abbászida Bagdadban került sor. [...]

A görög tudás a IX. századtól került a muszlimok birtokába, olyan közel-keleti kulturális és tudományos központoknak köszönhetően, mint az i.e. 332-ben Nagy Sándor által alapított Alexandria. A Mediterráneum keleti részén jelentős központjai voltak a klasszikus görög tudományoknak, Alexandria mellett olyan városokban, mint Antiókha, Harrán vagy Edessza. Hárún ar-Rasíd fia, al-Mamún kalifa (813-833) hatalmas tudományos központot létesített Bagdadban, melyben muzulmán, zsidó, keresztény és zoroasztriánus tudósok kutattak és fordították arabra olyan görög filozófusok munkáit, mint Hippokratész, Arisztotelész vagy Platón. Ezeknek a fordításoknak köszönhetően került át a klasszikus görög filozófia Európába, ami lehetővé tette a Nyugati civilizáció legmeghatározóbb középkori gondolati áramlatának, a skolasztikus filozófiának a kialakulását a XIII. században. Ám a köztes közel fél évezredben a muszlim tudósok voltak a görög örökség kizárólagos letéteményesei.

A klasszikus görög gazdasági gondolkodás kapcsán Platón (i.e. 427-347) és Arisztotelész (i.e. 384-322) nevét kell aláhúzni. Platón Respublika című művében egy olyan utópiát vázol fel, amelyben a magántulajdon és a család intézménye megszűnt, s ahol magas fokú specializáció és aktív csere jellemzi a gazdaságot, amely lehetővé teszi az aktorok sokrétű szükségleteinek kielégítését. Platón ugyanakkor felismeri az állam szabályozó szerepének fontosságát, amely nélkül a társadalmi rend nem biztosított. Platón tanítványa, Arisztotelész Politika és Etika című műveiben foglalkozik olyan gazdasági kérdésekkel, mint a csere, a munkamegosztás, a pénz, a kamat és az uzsora. Arisztotelész a modern közgazdaságtanhoz hasonlóan úgy tartotta, hogy míg az ember tényleges szükségletei mérsékeltek, addig vágyai korlátot nem ismerőek, s hogy ebből kifolyólag a cserekereskedelem természetes, a pénz, mint közvetítő médium azonban természetellenes és elítélendő, miután az a vagyon önmagáért való halmozásához vezethet. Ugyanakkor Arisztotelész úgy gondolta, hogy a szabad magántulajdon a társadalmi jólét egyik sarokköve, ami jelentős eltérés mesterétől, Platóntól."


18:16

"Az alexandriai nagykönyvtár papirusztekercseit is a hódító arabok égették el..."


Az alexandriai könyvtár pusztulására több elmélet van, olyan is, amely szerint maga Julius Cézár égette fel. Lehet, hogy a hódító arabok égették fel 642-ben. De ekkor az iszlám civilizáció szinte még meg sem született. Amint a fenti idézetemből is kiderül, a következő évszázadok során a muszlim kalifák hozták létre a világ egyik legnagyobb könyvtárát Bagdadban - amit később a mongolok (tatárok) romboltak porig.


Egyébként a témával kapcsolatban ajánlom a Science and Islam című BBC-dokumentumfilmet. Remekül kivitelezett és illusztrált dokumentumfilm, amely pontosan a kérdésben felvetettet válaszolja meg. A YouTube-on is meg lehet nézni két részben:

http://www.youtube.com/watch?v=TPlaS_wGzx8

2011. máj. 19. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:

Bocsi, hogy közbedumálok!

Szerintem a sakk az ősi kínai kultúra eredménye, azt akkor és ma is GO-nak nevezik, de ugyanúgy játszották, mint ma a sakkot. Ha nem jól tudom, bocs.

2011. máj. 19. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 A kérdező kommentje:

Nagyon köszönöm 19:03 a részletes választ!


"Az alexandriai könyvtár pusztulására több elmélet van, olyan is, amely szerint maga Julius Cézár égette fel. Lehet, hogy a hódító arabok égették fel 642-ben. "


Nos, én is rosszul tudtam ezt, valóban nem az arabok bűne volt a könyvtár felégetése és nem is Julius Caesaré. És nem is a keresztény fanatikusoké 391-ben, akiknek szintén tulajdonítani szokták az eseményt.


Caesar a kikötőt gyújtotta fel Kr.e. 48-ban, a tűz átterjedt a városra is, de, a könyvtárnak otthont adó Museion és Serapeion azonban messzebb volt a parttól. Kikötői könyvraktárak éghettek le ekkor. A források 40 000 könyv pusztulásáról szóltak, ez mindenképpen csekélység a kb. 700 000 tekercset tartalmazó könyvállomány méretéhez képest.


A könyvtár valószínűleg fokozatosan pusztult a római korban, a legnagyobb pusztítást 272-ben, a város Auerlianus általi ostromakor és bevételekor szenvedte el a palmyrai háború során. A megmaradt könyvállomány a 4. században Konstantinápolyba került át.


A könyvtár tekercseinek az arab hódítók általi elpusztítása utólagos, a 13.-századtól datálható legenda.


Az iszlám vallási fanatizmusnak Al-Hakam II kalifa híres, 400 000 kötetes córdobai könyvtra esett áldozatul a 11. század elején, bár egyes források itt is a könyvállomány nagy részének megmentéséről szólnak.

2011. máj. 20. 09:12
 16/16 A kérdező kommentje:

19:29

Én meg a sakk indiai eredetéről hallottam, de lehet, hogy tényleg kínai. Alighanem arab közvetítéssel került Európába, akár Kínából, akár Indiából.

2011. máj. 20. 09:17
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!