Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Mit szólnátok, ha a magyar...

Mit szólnátok, ha a magyar nyelv és irodalmat gyengítenék a közoktatásban?

Figyelt kérdés

Előre leszögezném, hogy nem egy dühöngő tini vagyok, hanem diplomás ember. (Nem felvágásból mondom, csak az előítéletek megelőzése miatt)


Ezt a kettőt totál kivennék az érettségiből, helyette mondjuk egy szózatot vagy himnusz első versszakát kéne tudni felmondani.

Nem tudom most hogy áll a helyzet, de általános iskola 4. osztályáig buktatható lenne mindenki minden tárgyból (mint régen). De 4.-8.ig, és a gimikben kettesnél rosszabb jegyet nem lehetne adni, a nyelvtant akár el is törölhetnék, az irodalom maradna.


Mondom az indokaim:

Meglátásom szerint, a magyartanárok nagy része unalmas, pofára osztályozó, és buta (mondom mégegyszer: nagy része). A tanárok ellenőrzésével, és a fizetésemeléssel ellensúlyozható lenne ez, de ezt az ország most nem igazán engedheti meg magának. Az irodalomnak érdekesnek, és szépnek kellene lennie, nem pedig félelmetesnek.


Ezen kívül, az irodalom szubjektív, sok költő és író az én személyes meglátásom szerint erkölcstelen, rossz példát mutat az embereknek és/vagy igénytelen, tehetségtelen. Csak azért, mert valaki nem hajlandó megtanulni hogy valamelyik költő mikor kivel járt, és mit gondolt pontosan valami hülyeségről, ne kelljen már attól rettegnie hogy évet kell ismételni!


A magyarórák inkább megutáltatják, mint megszerettetik az emberekkel a magyar nyelvet, és az irodalmat. Arról nem is beszélve, hogy értékes időt vesznek el a tanulótól a felkészülésben a természettudományokra.


Természetesen aki tovább akarna tanulni ezekből, annak nem lenne mind1 hogy kettest vagy 5öst kapott magyarból.


Persze, ebből az következne, hogy az emberek nagy része, aki nem tanul tovább irodalommal, nagy ívben szarna az egészre. Szerintem ezzel nem változna semmi, én például most 26 évesen egy költőnek sem tudom a születési évét, nem tudnék végigmondani egy verset sem, és már nem emlékszem miről szólt pl Ibsen vadkacsa vagy milyen c. könyve. Ellenben a Robert Merle: Malevil, Orwell: 1984, Anne Rice: Interjú a vámpírral, a Biblia, a Bhagavad Gíta, és hogy egy magyart is mondjak: Márai Sándor: Füves könyv - könyveket imádom. Ezek egyike se volt kötelező, mégis elolvastam őket.

Ja mondok egy kötelezőt is: Madách: Ember tragédiája. Viszont amikor ezt tanultuk, akkor tényleg mindenki figyelt, és akkor is figyeltünk volna, ha nem lett volna kötelező.


2010. okt. 19. 15:25
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:
86%
Jah, még valami. A nyelvtan rendszerét nem kellene eltörölni, de gyökeresen meg kellene változtatni. A sok baromság helyett helyesírást és mondatszerkesztést kellene tanulni.
2010. okt. 19. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat!


reagálnék pár dologra:

"hozzátatozik az alapműveltséghez" - Na ez egy nagyon képlékeny dolog. Szerintem az alapműveltséget nem lehet így meghatározni. Olyan sok dolog tartozik az alapműveltséghez, és ezeknek a legnagyobb részét nem tanítják az iskolákban. Azok a dolgok, amikkel az írók/költők foglalkoztak, általában a legprimitívebb dolgok. Pl: szerelem, sznobság, hazafiasság (itt nem becsmérelni szeretném a szerelmet meg a hazafiasságot, csak azt mondom hogy egyszerű dolgok)

Ez talán a filozófia - közgáz óra feladata lenne, márha van közgáz gimiben, de nagyon jó tanárok kellenének hozzá. Meg persze a tantervet minden évben változtatni kellene, az alapján hogy hogyan változik a világ. Más szóval: az alapműveltség a gyakorlatban attól függ milyen jó tanárod van, illetve mennyit tanulsz magadtól olyat, ami nem része a tananyagnak. nem attól, hogy milyen jól tanulsz az iskolában. Ezért nem kellene osztályozni az alapműveltséget, mert úgyse lehet. Egy rossz tanár nem fog olyat kérdezni, amit nem tanított. Ráadásul meg van kötve a kezük: tanterv szerint kell haladniuk.


"Az meg, hogy ne lehessen buktatni csak készségtantárgyaknál lenne jó (tesi, ének, rajz stb)" - nade, ponthogy, az irodalom is készség. A tesivel viszont ellenkeznék, a testnevelés nagyon fontos, komolyan kell vennie a gyerekeknek szerintem.


"...törtkitevőjű hatványok, deriválás, logaritmus, egyenletrendszerek megoldása... még ennyien se fognak. Ezeknek a részarányát is csökkenteni kellene az érettségiben? és a pontozást lejjebb vinni, hisz ha szegény gyerek tesz magasról a dologra, miért ne tudjon leérettségizni ilyenek miatt?" - nade a természettudományok esetében nem áll fent az a probléma mint a magyarnál. Ezek a dolgok tényleg fontosak az életben, gondolkozásban, és tényleg azt mutatják mennyire vagy értelmes ember. Ha én nem értem meg Janus Pannoniust, Mikszáth Kálmánt, József Attilát, nem látom mi a szép egy hexameterben, akkor hiába tanulok bármennyit, hiába vagyok szuperértelmes, sose fogom megérteni. A kémia, fizika, matematika pedig nem ilyen. Ezeket ha nem érted, akkor nem tanultál, vagy pedig hülye vagy. Ez elválasztaná az érettségit kiérdemlő embereket az éretségit nem kiérdemlő, vagy teljesíteni képtelen emberektől. A történelem szintén olyan, amit meg lehet érteni, tanulni. Nem kell szeretni hogy nem Magyarország fedezte fel Amerikát, egyszerűen tudni kell. És ezek az információk tényleg hasznosak.


"És a vége: a társadalom kinevel magából egy csomó iszonyatosan buta embert. és tudod mi a szomorú? Hogy ez most is így van." - de te is belátod azt, hogy ez nem azért van így, mert olyan a tantervünk, amilyen. Ez a tanárok miatt van. És az alacsony fizetésük miatt. Főleg a történelem, matematika, kémia, biológia: ezek a tárgyak a legtökéletesebb világban is maradnának, amilyenek most, csak jobb tanárok lennének (jó, persze, ha nagyon könnyen vennék a gyerekek akkor adódnának még hozzá témakörök).


"tehát az általad javasolt dolgoknak egyetlen hatásuk lenne: az se tanulhatja meg, aki akarja. " - dehogynem: az óralátogatás kötelező lenne mindenkinek, és lenne osztályozás, csak kettes lenne a legrosszabb jegy. Aki magyarral tanul tovább, az értelemszerűen 5öst szeretne kapni.


"Elnézve, hogy hogyan néz ki egyes emberek helyesírása ezen az oldalon, szerintem nem igazán kéne ezen butítani."

a helyesírást 4.ig kell megtanulni most is, ha jól tudom. és eddig buktatható lenne mindenki. Addigra már befejezik a j-ly-t is sztem. Ezután már csak a biológia-történelem-satöbbi dolgozatokból lehetne levonni pontokat botrányos helyesírásnál, vagy akármilyen hasonló módszerrel rászoktatni a gyerekeket a 4.ben megtanult szabályok alkalmazására. 5.ben csak ilyen hülyeségeket tanulnak a diákok (ha jól emlékszem): mit állítok? odaír a táblára. Mitcsinál? odaír. Ki ír oda? Hát odaír a táblára, akinek a kezében a kréta van, gondolom! :D


"A kötelezőkre vonatkozó rendszert én sem tartom túl helyesnek. Inkább válogassanak össze több regényt, és a diák válassza ki, hogy azok közül melyiket szeretné elolvasni, ebből olvasónapló, és egy rövidebb írás a könyv keletkezésének körülményeiről. Ezzel az önálló kreatív munkát is megszoknák."

ez még mindig nem oldaná meg a pofáraosztályozás kérdését. Amit nem lehet úgy nyomon követni, mint a reál tantárgyaknál. Pofáraosztályzás alatt értem: lehet hogy én egyest adnék az osztály legcukibb, legfelnőttesebben viselkedő gyerekének, mert nincs egyénisége. És lehet hogy akinek én 5öst adnék, annak egy másik tanár egyest adna, mert antiszociális gondolatai vannak, vagy hasonló, és nem azt írja le a regényről, ami minden más embernek az eszébe jutna.

2010. okt. 19. 19:51
 13/26 anonim ***** válasza:

A nyelvtant éppen nem lenne szabad elnyomni. Ha véget ért a helyesírás, a nyelvtani szerkezet, a nyelvcsaládok és hasonlók tanítása, akkor lehetne a kommunikációról általánosabban tanítani, a beszéden és az íráson kívül még más kommunikációs eszközökről is érdemes lenne tanulni. Haszna lenne még az összehasonlító nyelvtani elemzésnek is a tanult nyelvvel, nyelvekkel kapcsolatban.

Az irodalmat nem sorolnám át a készségtárgyak közé, és az érettségi követelményeket sem csökkenteném. Nem a költők életéről, hanem a verseikről kellene tanulni. Az ajánlott olvasmányok elolvasásáért ötös járna.

2010. okt. 19. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/26 anonim ***** válasza:
na ne már, az irodalom hogy lenne készségtantárgy? A tesi az az. te mondod, hogy haladni kéne a korral! Akkor tessék, a tesi ne abból álljon, hogy szerencsétlen gyerekkel fejenállást, meg mit tudom én mit csináltatnak, hanem menjenek ki aztán focizzanak, fussanak, amit akarnak. Az irodalmat viszont meg kell tanulni, és ha valaki nem tud tanulni akkor fogyatékos, vagy szimplán hülye.
2010. okt. 19. 21:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/26 A kérdező kommentje:

Hát nemtudom titeket hogy osztályoztak, de nekünk nem volt elég bemagolni a baromságokat amiket kitaláltak a költőkről, hanem saját gondolatokat is kellett írni. Amit a tanár úgy osztályozott le, ahogy akart. Ha tetszett neki akkor 5ös, ha nem, akkor 1es. És higgyétek el, én mindig olyat próbáltam írni hogy tetsszen neki, nem írtam sose saját véleményt, megpróbáltam kitalálni mit akar. De nem volt jó készségem ehhez.


Töriből bioszból kémiából fizikából érdekes módon minél többet tanultam, annál jobb jegyet szereztem. Magyarból a végén már a feleslegesebb évszámokat is megtanultam kínomban, mert nem tudtam hogy mit írjak. Egy levelet vagy esszét bevezetni és befejezni a mai napig nem tudok. Elmondom amit mondani akarok és kész. És ez nem intelligencia, vagy gyakorlat, hanem készség kérdése.

2010. okt. 19. 21:47
 16/26 anonim ***** válasza:

Kétélű ez a "kard"!


Az egyik "éle", hogy valóban sok, felesleges baromságtól meg lehetne kímélni az embereket, de itt a másik "él" is:

Az idegennyelvek tanulását ma már fontosabbnak tartják - a sok barom politikusnak köszönhetően - mindenhol, mint a saját anyanyelvünket. DE!

Az idegennyelv tanulásához is kell magyar nyelvtani ismeret! -És ezt nem lehet ki-, elkerülni.


Arról most nem nyitok vitát, hogy mi értelme olyan embernek idegennyelv tanulását erőltetni, aki az életében nem szándékozik, - VAGY ESÉLYE NEM LESZ - használni a tanult idegennyelvet. Három hónap, aztán "csókolom", - ha nem él a nyelv, akkor csak kidobott idő, pénz, energia volt az, amit ebbe fektettek...

2010. okt. 19. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/26 anonim ***** válasza:
19%

21:19 +

Nekem is minden bajom volt, amikor "tudnom kellett, hogy MIRE GONDOLT A KÖLTŐ", meg pl. azzal is tele volt a középső lábam, hogy Petőfi végig kúrta fél Európát, és elvárták, hogy mind a 616 szajháját ismerjem sorrendben és fejből... Ez az, amire valóban semmi szükség. De a nyelvtan fontos, - így is van annyi "alfanabéta", hogy ihajj!...

2010. okt. 19. 22:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/26 A kérdező kommentje:

"Az idegennyelv tanulásához is kell magyar nyelvtani ismeret! -És ezt nem lehet ki-, elkerülni."


Hááát, én az angolt gond nélkül megtanultam, hiába voltam nyelvtanból is rossz, németbe tényleg nem ártott tudni az igét, főnevet, meg nemtudom még mit, de ezeket sztem 20 perc alatt meg lehet érteni hogy mi az az ige mi az a főnév, stb.


Egyébként félreértés ne essék, én nem könnyíteni akarnám az oktatást, hanem jobbá tenni! Az idegennyelvek ismerete fontos, és megtanulható. Főleg az angol, mert ma az internet korában az angol nyelv olyan mint régen a latin volt. Ha bármit akarsz tanulni magadtól, olyat amihez nincs magyar nyelvű szakirodalom, akkor angolul azt megtalálod a neten.

2010. okt. 19. 22:26
 19/26 anonim ***** válasza:
50%

Van, aki éppen a nyelvtani hiányosságai miatt kínlódik az angollal. Nem csak arra van ugyanis szükség, hogy tudja, mi a főnév, vagy ige, hanem tudnia kell például az alárendelt összetett mondatokról.

Másrészt: a magyar helyesírást nem lehet megtanulni nyelvtan nélkül. Túl bonyolult. Itt az oldalon is számtalanszor leugatják azt, akinek helyesírási hibái vannak.

2010. okt. 20. 15:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/26 anonim ***** válasza:
15%
22:22! Petőfi végigkúrta fél Európát? Te egy hülye segg vagy, 3 olyan szerelme volt akiről tanulnod kellett, abból kettőt nem kúrt meg, hogy a te szóhasználatoddal éljek. Ezeket is csak azért kell tudni, mert versciklust írt hozzá. Aki meg nem tud egy normális vershez írni véleményt, vagy egy kis magyarázatot az szintén elég sík. Bocs, de ez az igazság. Világ életemben reálos voltam, de ez is hozzátartozik a műveltséghez.
2010. okt. 20. 15:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!