Mit szólnátok, ha a magyar nyelv és irodalmat gyengítenék a közoktatásban?
Előre leszögezném, hogy nem egy dühöngő tini vagyok, hanem diplomás ember. (Nem felvágásból mondom, csak az előítéletek megelőzése miatt)
Ezt a kettőt totál kivennék az érettségiből, helyette mondjuk egy szózatot vagy himnusz első versszakát kéne tudni felmondani.
Nem tudom most hogy áll a helyzet, de általános iskola 4. osztályáig buktatható lenne mindenki minden tárgyból (mint régen). De 4.-8.ig, és a gimikben kettesnél rosszabb jegyet nem lehetne adni, a nyelvtant akár el is törölhetnék, az irodalom maradna.
Mondom az indokaim:
Meglátásom szerint, a magyartanárok nagy része unalmas, pofára osztályozó, és buta (mondom mégegyszer: nagy része). A tanárok ellenőrzésével, és a fizetésemeléssel ellensúlyozható lenne ez, de ezt az ország most nem igazán engedheti meg magának. Az irodalomnak érdekesnek, és szépnek kellene lennie, nem pedig félelmetesnek.
Ezen kívül, az irodalom szubjektív, sok költő és író az én személyes meglátásom szerint erkölcstelen, rossz példát mutat az embereknek és/vagy igénytelen, tehetségtelen. Csak azért, mert valaki nem hajlandó megtanulni hogy valamelyik költő mikor kivel járt, és mit gondolt pontosan valami hülyeségről, ne kelljen már attól rettegnie hogy évet kell ismételni!
A magyarórák inkább megutáltatják, mint megszerettetik az emberekkel a magyar nyelvet, és az irodalmat. Arról nem is beszélve, hogy értékes időt vesznek el a tanulótól a felkészülésben a természettudományokra.
Természetesen aki tovább akarna tanulni ezekből, annak nem lenne mind1 hogy kettest vagy 5öst kapott magyarból.
Persze, ebből az következne, hogy az emberek nagy része, aki nem tanul tovább irodalommal, nagy ívben szarna az egészre. Szerintem ezzel nem változna semmi, én például most 26 évesen egy költőnek sem tudom a születési évét, nem tudnék végigmondani egy verset sem, és már nem emlékszem miről szólt pl Ibsen vadkacsa vagy milyen c. könyve. Ellenben a Robert Merle: Malevil, Orwell: 1984, Anne Rice: Interjú a vámpírral, a Biblia, a Bhagavad Gíta, és hogy egy magyart is mondjak: Márai Sándor: Füves könyv - könyveket imádom. Ezek egyike se volt kötelező, mégis elolvastam őket.
Ja mondok egy kötelezőt is: Madách: Ember tragédiája. Viszont amikor ezt tanultuk, akkor tényleg mindenki figyelt, és akkor is figyeltünk volna, ha nem lett volna kötelező.
A KÖTELEZŐ sosem jó :( Szerintem inkább fel kéne kelteni az érdeklődést a művek irán, az lenne azigazi ha maguktól vennék elő az emberek, vagy olvasnának róla akár az inbterneten is. De szerintem a tanárok is úgy vannak vele hogy ennyi pénzért minek törjék magukat, csak teljen le az óra valamivel aztán kész.
Persze a diákokat sem lehet kezelni már úgy mint régen. Ha a tanár ad egy rossz jegyet, jön a szülő és fejbe lövi...
Kényes kérdés, mert nagyjából az összes többi tárgyra is igaz, hogy a hülye, vagy csak szimplán rossz, tehetségtelen, felkészületlen, stb. tanár megutáltatja. A matek-fizika-kémia pl. univerzális mumusok (voltak legalábbis az én időmben, de ahogy hallom, most se sokkal jobb a helyzet), de még pl. az angol vagy a német nyelvet is számtalan ember utálta meg pusztán egy-egy elmebetegebb tanár miatt.
Ezen az alapon akkor gyakorlatilag minden órát ki lehetne venni, és az egész iskolát el lehetne törölni.
Sajna az egyetlen járható út az, amit te is felvetettél, a tanárállomány feljavítása, és ez is érné meg a legjobban, de ez tényleg drága és hosszadalmas folyamat is. Egyszer persze mindenképp bele kell majd vágni, és minél később, annál drágább lesz, és annál tovább fog tartani, de pl. aki járt már Finnországban egyetemre (én jártam), az tudhatja, hogy megéri. Néhány évtizeddel ezelőtt az ő oktatási rendszerük is igencsak gyengélkedett; nekigyürkőztek hát, nem sajnáltak időt, pénzt, fáradságot és odafigyelést - és be is érett a gyümölcse, mára az élvonalban vannak, kiváló az oktatásuk. Össze sem lehet hasonlítani a magyarral, ég és föld.
Tartok tőle azonban, hogy Mo.-n ezt a folyamatot még elindítani se fogják egyhamar, és még ha neki is kezdenek, akkor is nagyon sokan fognak ágálni ellene (főként persze a begyöpösödött, magukat beásott és leválthatatlan régi, rossz tanárok), és éppen ezért lassú is lesz, és nehézkes. Bele se merek gondolni, mennyi idő alatt lehetne teljesen végigvinni egy ilyen reformot.
szerintem simán gyengíthetnék az érettségi követelményt irodalomból, kb negyedennyi költő ismerete bőven elég lenne...
szégyen hogy a matekot érettségit még egy nyolcadikos diák is hármasra megírja tanulás nélkül, ellenben a magyarra füzetnyi tételeket kell megtanulni
ellenben én a nyelvtant nem csökkenteném hanem új alapokra helyezném a lényege az lenne, hogy a nyelv szerkezetét, a mondatok szerkezetét, a különböző nyelvek kialakulását érdekesen lehetne tanítani..
másik dolog amin elgondolkoztam a tanárok közé csak úgy lehetne tehetségeket bevonzani ha annyit kapnának mint egy magán-cégnél dolgozó társuk.
Pl: egy matematikus (kockázatelemző) keres átlag 300ezret, akkor matektanár 300ezer...
programozó keres 200 ezret akkor infó tanár 200ezer..
mérnökök keresnek 250 ezret akkor a fizika kémia biológia 250 ezer...
na itt csak a magyar tanárokkal lenne gond:
bölcsész keres 75 ezret a mcdonalds-ban akkor a magyartanár is keressen 75 ezret?
Szal nem is tudom a legjobb az lenne ha mind annyit keresnének mint egy mérnök.. :)
Kedves kérdező, ha szerinted az irodsalomnak semmi értelme, erre felelj: hányan emlékeznek rá öt évvel suli befejezése után, hogy számolják ki egy ideális gáz nyomásának váltoását a hőmérséklet függvényében, csak hogy egy példát mondjak, vagy hogy hány vegyértékelektronja van a nitrogénnak? Hidd el, hogy nagyon kevesen. A 10-11-ben megtanított egyéb dolgokra pedig (törtkitevőjű hatványok, deriválás, logaritmus, egyenletrendszerek megoldása...) még ennyien se fognak. Ezeknek a részarányát is csökkenteni kellene az érettségiben? és a pontozást lejjebb vinni, hisz ha szegény gyerek tesz magasról a dologra, miért ne tudjon leérettségizni ilyenek miatt? esetleg a történelem felét is ki lehetne húzni a közoktatásból, mert arra is vonatkozik u ez.
És a vége: a társadalom kinevel magából egy csomó iszonyatosan buta embert. és tudod mi a szomorú? Hogy ez most is így van. tehát az általad javasolt dolgoknak egyetlen hatásuk lenne: az se tanulhatja meg, aki akarja.
Tehát nem támogatnám ezt.
Elnézve, hogy hogyan néz ki egyes emberek helyesírása ezen az oldalon, szerintem nem igazán kéne ezen butítani.
Az írók, költők életéről azért kell tanulni, hogy tudjuk milyen apropóból íródott a mű. Bár szerintem is túl részletesen belemennek a dologba.
A kötelezőkre vonatkozó rendszert én sem tartom túl helyesnek. Inkább válogassanak össze több regényt, és a diák válassza ki, hogy azok közül melyiket szeretné elolvasni, ebből olvasónapló, és egy rövidebb írás a könyv keletkezésének körülményeiről. Ezzel az önálló kreatív munkát is megszoknák.
Az érettségiből nem venném ki.
A magyartanárok egy részének alkalmatlansága pedig abból fakad, hogy ez az egyik legkönnyebben megszerezhető tanári diploma, és mivel sokan vannak, a felvételnél a komaság, sógorság dönt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!