Mivel köztudott, hogy a villanyautózás jelenlegi formájának nagyobb az ökológia lábnyoma, mint a korszerű belső égésű motoros autózásé, akkor miért erőltetik a villanyautó gyártást?
"Mivel köztudott, hogy a villanyautózás jelenlegi formájának nagyobb az ökológia lábnyoma, mint a korszerű belső égésű motoros autózásé"
Fals premisszából indulsz ki, a "korszerű belső égésű motoros autózásnak" a teljes életciklus alatt hatványozottan nagyobb az ökológiai lábnyoma, mint egy villanyautónak.
Ha egy sima, belső égésű motoros autó gyártása és bontása során keletkező károkat nem is számoljuk, a villanyautónál meg igen, akkor is kb 4-8 év vezetés után (energiaforrás függvényében) már a villanyautó összkárosanyag-kibocsátása alacsonyabb, mint csupán a benzin elégetésével járó károsanyag-kibocsátás egy benzines autó által ugyanazon időintervallum alatt. Ha a gyártás és bontás során keletkező környezetkárosodást is számoljuk, akkor a villanyautó 2-4 év vezetés után már környezetbarátabb, mint a benzines autó.
Fals maga a problémafelvetés, mert tök mindegy hogy milyen környezeti károkkal jár egyik vagy másik autótípus, már el van határozva, hogy elektromos autóké a jövő.
Ami Magyarország szempontjából érdekes, hogy gazdaságilag mennyire éri meg. De abból ítélve, hogy a hasonló méretű Tesla Gigafactroy-ért micsoda verseny volt országok között hozzájuk kerüljön, hogy csak lehet ezeknek a gyáraknak némi haszna.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy egy belső égésű motoros autó előállítása és karbantartása messze-messze nagyobb károsanyag-kibocsátással jár, mint egy villanyautóé, ha az akkumulátort nem számoljuk, hiszen a villanyautó működése faék egyszerűségű (gyakorlatilag az egész autó kevesebb alkatrészből áll, mint egy benzinmotor egy hengere...), kevesebbet kell javítani, és a gyártása se nem bonyolult, se nem igényel ritka nemesfémeket, illetve azok ötvözeteit. Az sem véletlen például, hogy egy trolibusz simán lehúz 40-50 évet motorcsere nélkül a forgalomban, egy belső égésű motoros busznál meg 10 év után teljes motorcserére van szükség (és akkor a villamosokról, amelyek 30-40-50 tonnát húznak, még nem is beszéltünk...).
Egy elektromos autóban gyakorlatilag az akkumulátort és a fékeket leszámítva gyakorlatilag minimális karbantartás mellett is évtizedeket le tudnak húzni a különböző alkatrészek, jelentősen csökkentve a pótalkatrészek gyártásából eredő környezetszennyezést.
Az elektromos autó előállításának nagyobb a lábnyoma, viszont az egész életciklust nézve még akkor is kisebbre jön ki bármilyen számítás alapján, ha 100%-ban szénerőműből jön hozzá az áram.
Amit belsőégésűnél a számításból szinte mindig ki szoktak hagyni, az az üzemanyag előállításának a lábnyoma. Mert a benzin nem a benzinkúton terem. Mégis szinte mindenki csak a motor hatásfokával számol. Pedig a kőolaj mezők kutatása, az olaj kitermelése, annak szállítása, finomítása, a kész üzemanyag szállítása bizony erősen energiaigényes tevékenységek. És ahogy egyre nehezebben és nehezebben hozzáférhető rétegekből termeljük ki az olajat, úgy ez csak egyre rosszabb lesz.
Ez ennél összetettebb. Behoznék néhány pontot, amit oda kell még tenni.
Ha van egy benzines autód, és azt mondod, hogy te most húde könrnyezettudatos leszel, és villanyautóra cseréled, hogy védd a környezetet akkor bizony az új villanyautód legyártása akkora környezetterheléssel jár, hogy hajthattad volna még vagy 20 évig a benzines autódat belőle.
Ugyanakkor ha így is úgy is veszel egy vadi új autót, akkor a benzinest és az elektromost is le kell hozzá gyártani. Itt már egyáltalán nem akkora a különbség.
Persze, itt meg bejön a képbe, hogy ha az áramot, amivel töltöd, egy földgáz turbinában állítják elő, akkor végső soron vehettél volna LPG üzemű autót is, és akkor jobban jártál, mert így is úgy is földgázt égetsz, és akkor már a hatásfokod jobb, he eleve azzal hajtod az autót, mintha elégetve áramot csinálsz, amit plusz veszteséggel eljuttatsz az autódig, és egy akkumulátorba töltöd, ami szintén jár veszteséggel.
Az is érdekes kérdés még, hogy ha azt hiszed, hogy a villanyautóddal faszagyerek vagy, akkor kétszer annyit autózol, mert azt hiszed, ez már teljesen környezetbarát. Ennek az egész dolognak pont az üzenete az, hogy gondolkodj globálisan, és értsd meg, hogy a környezetnek azzal segítesz, ha nem autózol, de legalábbis nem veszel autót.
DE! Ha megmaradunk annál a gondolatnál, hogy márpedig autót kell venni, akkor viszont hozzá kell tenni, hogy a villanyautók gyártása MÉG nagyon nagy ökológiai lábnyommal jár, de ez változhat - és minden bizonnyal változni is fog a jövőben. Ha ezekre a kérdésekre sikerül megoldást találni, akkor az elektromos autó tényleg sokkal tisztább LEHET majd egyszer, mint a robbanómotoros valaha.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!