Hány hektár szőlőföld kell ahhoz, hogy magunk által előállított/palackozott pezsgőből évente kb. nettó egymillió forint összejöjjön?
Hogy is érted azt a nettó egymillió forintot? Úgy, hogy annyi a nyereséged, vagy, hogy annyi a(z adózatlan) bevételed?
Amúgy nagyon egyszerű, számolj kicsit. Gondold azt el, hogy milyen térállással szeretnél dolgozni, ebből pedig, hogy hektáronként hány tőkéd lesz - tehát 1x1m-es térállásban 10ezer tőke/hektár, 1x3m-es térállás mellett 3333 tőke/hektár stb stb. Tervezd el, hogy kb mekkora tőketerheléssel szeretnél dolgozni. Pezsgőkészítéshez a komolyabb hozamkorlátozásnak nem hiszem, hogy van értelme (sőt), de ha ilyesmibe akarsz vágni, nyilván a te elképzeléseidet kell, hogy megvalósítsd. 2-3 kiló tőkénként? Vagy 5-6?
Ha megvan a tőkeszámod és a tőketerhelésed, akkor megvan a hektáronkénti hozamod - egyszerű szorzás.
Aztán kiszámolod, hogy kb milyen lékinyeréssel számolsz Csak színlét használsz? Vagy erőteljesebben préselsz? Megvan, hogy 65%,vagy éppen 75% lékinyerést célzol meg, ezt beszorzod a hektáronkénti terméshozamoddal és megvan, hogy hány litert tudsz hektáronként termelni.
Innen pedig ki tudod számolni, hogy hány palackot tudsz előállítani hektáronként. Megnézed a dugóköltséget, címketerv, címke, kapszula, üveg, kereskedelmi árrések, logisztikai költségek, és már kicsit közelebb vagyunk a válaszhoz. Ehhez hozzá kell venni a termelési költségeket - munkások, felszerelések, minden, ami kell. Igazából, ha ilyesmibe akarsz belevágni, egy pénzügyi megvalósíthatósági tervet magadnak kell összeállítani, ezt nem nagyon fogják megcsinálni helyetted - már csak azért sem, mert nem tudja rajtad kívül más, hogy mit és hogyan is akarsz.
Egyébként a másodlagos erjesztést is magad akarod csinálni? Van minden ehhez, ami kell?
(Ja és számíts arra, hogy nem olyan egyszerű betörni a kereskedelmi piacra, ha nem pincénél értékesítesz. Minden számítás mehet a kukába, ha senki nem veszi a pezsgődet.)
Miért kéne a pezsgőgyártáshoz saját szőlő? Megveszed a préselt levet és abból dolgozol.
Sokkal kisebb beruházás, nagyobb haszon.
# 3
Mit kötözködsz? Te is értetted, nem?
hidd el én is tudok neked olyan összefüggő többszörösen bővített mondatot mondani, amiből csak a névelőket fogod érteni... ;-)
Nem, őszintén nem értettem és most sem értem. Te mustot szerettél volna vetetni vele, ami több okból sem működőképes.
Nem a többszörös összetételen van a hangsúly, mert rendkívül egyszerűen leírhatóak ezek a dolgok, hanem azon, hogy az ötleted nem jó, nem kivitelezhető. Más viszont esetleg kivitelezhető, pl ha szőlőt vesz, ezért bátorkodtam kissé kiegészíteni a hozzászólásodat. :)
Nagyon-nagy köszönet első! Rendkívül hasznosnak találom a hozzászólásodat, ment a zöld kéz! (Persze a többieknek is köszönet.)
A legutolsó bekezdéssel viszont nem számoltam, pontosabban azzal, hogy mennyire kemény lenne a piacokra betörni. Tényleg ennyire telített a pezsgő, illetve bor kereskedelem? Csak a saját pincés értékesítés jöhet(ne) szóba?
Én úgy látom, hogy leginkább két út van. Az egyik út az alacsonyabb-közepes minőség megcélzása, ennek megfelelően a mennyiség pörgetése, és normális kereskedeli csatornákon (élelmiszerbolthálózatok) való kipörgetése. Bornál nem feltétlen nehéz ide betörni, de mennyiség kell hozzá, igen-igen komoly mennyiség. A komolyat több százezres palackszámra értem. Ha csak pár ezer-tízezer palackot termelsz, akkor élelmiszerláncok nem fognak foglalkozni a termékeddel, mert nem tudják ellátni magukat vele. Pezsgőnél a fent elmondottakon kívül még rosszabb a helyzet, mert az alacsonyabb árkategóriában is - sőt, főleg ott! - nagyon a névre mennek az emberek. A BB, és a Törley alacsonyabb kategóriás termékei abszolút slágerek. Ha a BB-vel megegyező áron akarsz piacra küldeni egy pezsgőt, ismeretlen névvel, el fog vérezni a vásárlók szemében. Nem azért, mert a BB annyival jobb, hanem mert annyival megszokottabb márka. Maximum annyit tehetsz, hogy még alább adod árban, még a BB-nél is alább - akkor viszont már egyáltalán nem érné meg az egész, pár száz forint palackonkénti árért gazdaságosan pár hektáron nem nagyon lehet pezsgőkészítésbe fogni.
A másik út pedig az, hogy minőséget termelsz, és a borrajongó/pezsgőrajongó, gasztrokultúrában érdekelt embereket célzod meg. Ez esetben nyilván a termelt mennyiség csökken, és a kereskedelmi csatornák is változnak - élelmiszerláncok helyett alaposan megválogatott szakboltok. Ez az út viszont nem egyszerű. Kapásból csak a tradicionális metódus jöhet szóba, tankpezsgő véletlen sem, tehát technikailag is nehéz ügy. Igazán kiváló pezsgőt egyébként a legnevesebb magyar borászatok is csak néha tudnak összehozni, kínkeservvel - nem olyan egyszerű dolog ez, és még kevés a tapasztalat, szakértelem hozzá. Ennek ellenére persze meg lehet célozni ezt a réteget. Kell mögéraknod valami filozófiát, valami üzenetet - mivel is emelkedsz ki a tömegből, mi a célod. Különleges szőlőfajtákkal dolgozol? Különleges eljárást használsz? Ha van egy jól érthető, jól kommunikálható, világos és erős üzeneted, akkor az megragad az emberek fejében. Ha emellett még jó is a pezsgőd, akkor vannak kisebb szakboltok, akik biztos szívesen felkarolnak és képesek lehetnek kipörgetni azt a pár ezer palackot, amit csinálsz. De ez kőkemény meló.
Amúgy miért éppen pezsgő, miért nem bor? Az azért jóval egyszerűbb sok értelemben. És Magyarországon eladhatóbb is szerintem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!