Kinek a felelőssége az albérlet gépeit karban tartani?
Ha egy albérlet bútorozottan, gépesítve kerül kiadásra, igaz az, hogy javítás esetében a bérlőt terheli a költség, csere esetén pedig a tulajt?
Ha egy, az albérlet kiadása előtt újan vásárolt háztartási gép meghibásodik (garanciaidőn túl) azt kinek a felelőssége javíttatni?
A javítás a tulajé, hisz azt is bérbeadja a bérlőnek a lakással együtt ,így rendeltetésszerű használatra alkalmasnak kell lennie. Ennyi erővel, ha valami tönkremegy a végtelenségig lehetne javíttatni a bérlő költségén, hisz gyakorlatilag alkatrészcserékkel minden javítható, csak épp lehet hogy többe kerül, mint egy új :)
Más dolog a karbantartás, ami eltérő megállapodás esetén a bérlő dolga. Pl.nálunk benne van a szerződésben, hogy évi 1 alkalommal karban kell tartatnunk a kazánt (tisztítás, ellenőrzés), amit mi állunk, viszont ha javítani kell az a tulaj költsége.
Megállapodás szerint.
Úgy van kialkudva a bérleti díj.
Nyilván ahol pl. takarítás is van, az bele van kalkulálva az árba.
Mit adsz el, miért fizetnek?
Ha nincs az árban, akkor a bérlőé, ha benne van az árban, akkor a bérbeadóé. Van, ahol gépek sincsenek bérbeadva.
Arra szerződsz, amire csak akarsz!
Ahogy írják a karbantartás és javítás két különböző dolog.
A javítás a tulajdonos dolga lenne alapvetően. Persze a bérlő is megoldhatja. A karbantartás meg leginkább a szerződés és megegyezés kérdése lenne.
Ezért is lenne fontos a pontos, jól megfogalmazott, mindenre kitérő szerződés.
Egyik oldalról a tulajnak kellene tudatnia a bérlővel (és önmagával) hogy egyáltalán mik a karbantartási feladatok.
Építőiparban dolgozom. A beruházónk egyik projektek konkrét könyvet adott át a leendő tulajdonosoknak arról, hogyan is kell használni egy sima lakást, mik az elvégzendő karbantartási feladatok, mire vonatkozik garancia, stb.
Alapvetően a tulajdonosnak kellene "oktatást" tartani arról, mi is az elvégzendő karbantartás. Értsd, a mosógép szűrőjének takarítása, a hűtő leengedése fél évente, stb. Nyilván vannak komolyabb feladatok, mondjuk a kazán karbantartása ami megint egy megegyezés kérdése.
De például nálunk anno mondta a tulajdonos, hogy bár van egy régi békebeli konnektor a konyhában, azt ne nagyon használjuk mert régi alumínium kábeles. Ehhez képest a lakótársam simán rávágta az elektromos sütőjét. Ha a sütő kipurcan, vagy lemegy az áram az egész lakásban és kiég akkor jogosan tette volna fel a kérdést a tulaj, hogy miért azt használtuk, amikor ő szólt, hogy ne azt használjuk.
Mint ahogy én mint bérlő is jogosan tenném fel a kérdést, hogy ha tudja a tulaj, hogy egy konnektor szar, akkor miért nem szünteti meg és/vagy javíttatja meg. Amire persze a tulaj azt mondaná, hogy akinek nem tetszik menjen máshova.
Na és pont ezért kellene törvényileg jobban szabályozott albérleti rendszer. Nem is csak árban, hanem jogilag és minőségben.
Közben beszéltem egy erre szakosodott jogásszal, aki elmagyarázta:
A karbantartás költségei a központi berendezésekre és épületre vonatkozóan a tulajt terhelik. Bútorozottan, gépesítve kiadott lakások esetében a hűtő, mosógép, klíma, mosogatógép javítása a bérlő feladata, hiszen ő használja, amennyiben javíthatatlan, vagy gazdaságtalan javítani, akkor a cserét a tulaj fizeti. Logikus, hiszen a gépet az használta, aki a lakásban lakik, és nem értéknövelő kiadás, ugyanakkor az albérlő amikor beköltözik dönthet úgy, hogy pl. elavult hűtő okán nem költözik oda.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!