Adózó lakáskiadóktól kérdezem, hogy hogy kell befizetni az adót? Nem találok normális leírást.
Magánszemélyként adom ki a lakást, a nem tételes formát választanám, azt rengeteg helyen megtaláltam, hogy hogyan kell kiszámolni (bérleti díj + közös költség 90%-ából 15%, negyedévente fizetve).
A számlaszámot is sikerült megtalálni, ahova el kell utalni az összeget.
Ami nincs meg, hogy a havi bizonylatokkal mit kell csinálni, amit a bérlőnek kiállítok? Csak küldjem el postán a nav címére vagy mi? És ha az adó összegét elutaltam a nav számlájára, akkor ők tudni fogják hogy azt mire vonatkozik?
Ha lehet, könyvelő nélkül oldanám meg, gondolom az is elkérne alkalmanként legalább egy 10-est.
Ha tudtok egy jó leírást linkelni, ahol minden teendő benne van, azt megköszönném. Ja, és néztem a nav tájékoztatóját is, abban is csak a számítási mód volt benne, meg hogy kell a bizonylat, de a bankszámlaszám pl nem..
Amit negyedévente fizetsz, azt adóelőlegnek hívják, és évente az SZJA bevallásnál kell a bérletre vonatkozó adónövelő/adócsökkentő tételeket felsorolni és összesíteni. Ha egyezik az általad addig fizetettekkel, akkor egyéb dolgod nincs, ha nem egyezik, akkor befizetsz, vagy visszaigényelsz.
A bizonylatokat, amiknek alapján az adóbevallást csináltad, neked kell őrizned, mert csak adóellenőrzéskor kérik.
"Ha lehet, könyvelő nélkül oldanám meg, gondolom az is elkérne alkalmanként legalább egy 10-est."
Az az alkalmanként egy alkalom lenne, amikor elmondja, hogy merre hány méter. Utána már tudnád te csinálni, semmi szükség nem lenne arra, hogy újra tanácsot kérj (csak ha változik valami).
negyedévente szja előleget utalsz. A NAV nem tudja, hogy mire fel, így ha év közben lekérdezed az adófolyószámlád egyenlegét, akkor azt fogja mutatni, hogy túlfizetésben vagy (hiszen befizettél olyasmit, amit még nem vallottál be).
Év végén megcsinálod az adóbevallást, azt a jövedelmet az önálló tevékenységből származó jövedelmek között vallod be. Pár évvel ezelőttig még ekkor se tudta a NAV, hogy lakáskiadásról van szó, pár éve van egy külön sor, hogy az önálló tevékenységből származó jövedelemből mennyi az ingatlan bérbeadás. Szóval ide beírod ugyan azt az összeget (ha nincs más önálló tevékenységed).
Egyébként szinte soha nem éri meg a költségátalánnyal számolni, egy kis plusz adminisztráció a költségek nyilvántartása, de megéri. Jellemzően már az amortizáció több, mint a 10%.
Köszönöm az újabb válaszokat is!
A tételes elszámolásnál tényleg csak annyival több az adminisztráció, hogy külön felírom (magamnak egy lapra/excelbe), hogy amortizáció XY Ft? Illetve ha van egyéb költség, akkor azok számláit?
"a nem tételes formát választanám, azt rengeteg helyen megtaláltam, hogy hogyan kell kiszámolni"
Érdemes elmenni tanfolyamra vagy egyszeri konzultációra könyvelőhöz, adótanácsadóhoz, mert rengeteg dolgot le lehet írni a bevételből, akár az egészet is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!