A keresztény vallás a lelki szegények hite?
Sejtem, mit jelent a szentencia, nem ostobát jelent a lelki szegény, hanem valami olyasmit, hogy nem kell okoskodni, el kell fogadni azokat a magyarázatokat, amiket prédikálnak.
Csakhogy számtalan kérdés merül fel, komoly teológiai viták vannak, jelentős egyházfők is vizsgálnak dolgokat, amiket egyszer így, máskor úgy magyaráznak, ez köztudott és ezért van a sok felekezet.
Nem tehetek róla, nekem bizony támadnak gondolataim, amelyeket ha akarom sem tudom elnyomni.
Itt van például a predesztináció, amely erősen csökkenti a szabad akarat jelentőségét és az aktuális cselekedet értékét, súlyát - amivel kapcsolatban szóba kerül.
Ezek egyrészt Isten mindent tudásából erednek, mert ha ismeri a jövőt és mégis azt teszi, amit tesz, akkor helybenhagyja, sőt előidézi azt, ami lesz.
Mondjak példákat?
Vegyük például a bűnbeesést.
Ha Isten már az Éden megteremtése előtt tudja azt, hogy ha beteszi a fát, akkor hiába tiltja majd meg Ádámnak, hogy egyen róla, az enni fog, de ennek dacára mégis beteszi, akkor ez eleve elrendelés.
Eljátsza a kiűzetést, pedig akár teremthette volna eleve az Édenen kívül a párt, mert úgyis tudja, hogy ki fogja űzni őket.
Így nézve semmi értelme Ádám szabad akaratának, mert már előre el lett rendelve a bűnbeesés, már a fa betételekor.
A Biblia is elrendel dolgokat, hiszen ami le van írva benne, az megváltoztathatatlan.
A JT-k szoktak példálódzni a keskeny ösvénnyel, amin kevesen jutnak át, vagyis kevés lesz a végítéletkor az üdvözülő.
Ez bizony nem csak intelem, hanem egyúttal definíció, elrendelés is, ezért a buzgó térítési szándékuk nem csak értelmetlen, hanem egyenesen Biblia ellenes is, mert meg akarják változtatni a benne leírtakat, hiszen a kevés nem lehet sok, vagy több.
Ráadásul nem is az érdekük, hogy újabb megtértek legyenek, hiszen akkor csökken a saját, vagy a szeretteik esélye, akárcsak a Titanic túlélőinek, ahol a kevés, már megtelt mentőcsónakba csak akkor szállhatott volna be valaki, ha más kiszáll onnan.
Aztán ott van "Occam borotvája", ami az egyszerűbb felé terel mindent.
Eszerint A Bibliában feleslegesek sőt, értelmetlenek a Noé előtti dolgok, hiszen Isten teremthette volna mindjárt őt és családját, nem csak az özönvizet spórolta volna meg, henem egy csomó kudarcot, illetve teljesen felesleges, eltörlésre ítéltetett kínlódást, amit amúgy is előre tudott.
Láthatóan a Biblia az ember szemszögéből íródott, emberek írták embereknek, de a főszereplő mégis Isten, akinek a nézőpontjából teljesen értelmetlen az egész keresztény hitvallás.
Annak középpontjában az áll, hogy egész evilági életünk, ez a siralomvölgy, csak azért van, hogy a túlvilági helyünket meghatározza és az utolsó ítéletkor ez a besorolás az örökkévalóságba majd meg is történik.
Csakhogy a Mindenható Isten egyszerűbben is megoldhatta volna ezt a kérdést, teremthetett volna eleve annyi és olyan lelket a túlvilágba, amilyet és amennyit csak akart volna.
Semmi szügség nem volt erre a világra, ránk, bűnös lelkeinkre, a sok szenvedésre, bűnre, sem a bűnbeesésre, sem a megváltásra, de még a Bibliára, a keresztényekre és az utolsó ítéletre sem.
Ne ez Occam borotvája.
Hogy pontosabban megértd, vegyünk egy hasonlatot, mondjuk egy parasztembert, némi isteni hatalommal.
Akinek lehetősége lenne tökéletes gyümölcsöt teremtenie, ne kérdezd, hogyan, talán atomátalakítással, vagy másképp.
Elkezdene e szántani, vetni, lesné e a felhőket, hogy esik e az eső, aggódna e a jégverés miatt, vagy hogy nem lesz e szárazság, levéltetű, beporozzák e a méhek a fa virágait, metszegetné e a fát, gondozná évekig, amíg termőre fordul és végül a betakarítás fáradtságait
elszenvedné e, ha ezzel szemben ripsz - ropsz teremthetne mindjárt tökéletes gyümölcsöt, amennyit csak akar?
Nem hiszem, hogy lenne olyan tökkelütött, bár lehet, hogy megtenné, csak nem lenne semmi értelme.
Visszatérve a fő kérdésre, bennem ilyen és még ennél is keményebb kérdések merülnek fel és nem tudom, hogy mi is az a "lelki szegény" pontosan?
A predesztináció elmélete: A predesztináció elmélete azt tanítja, hogy Isten előretudása korlátlan, és hogy előre elrendelte minden egyes személy életét és sorsát. Az elmélet támogatói úgy érvelnek, hogy Isten felsőbbrendűsége és tökéletessége megköveteli, hogy Isten mindentudó legyen, azaz ne csupán a múltat és a jelent ismerje, hanem a jövőt is. E szerint az elmélet szerint, ha Isten nem ismerne előre mindent a legapróbb részletekig, akkor nem lenne tökéletes.
Korlátlan Isten előretudása? Az az érvelés, hogy Isten tökéletlen lenne, ha nem tudna előre mindent a legapróbb részletekig, valójában a tökéletesség egy tetszés szerinti értelmezésén alapul. A tökéletesség pontos meghatározása alapján nem követeltetik meg, hogy egy adott területen való tökéletesség abszolút, mindenre kiterjedő legyen. A tökéletesség ugyanis azt jelenti, hogy valami teljesen megfelel a kiválóság azon irányadó mértékeinek, melyeket egy olyan személy szabott meg, aki alkalmas meghatározni azokat. Végső soron Isten akarata és jó tetszése alapján ítéltetik valami tökéletesnek, és nem emberi vélemény vagy elképzelés alapján (5Mó 32:4; 2Sá 22:31; Ézs 46:10).
Szemléltetésül: Isten mindenre kiterjedő hatalma kétségtelenül tökéletes és korlátlan (1Kr 29:11, 12; Jób 36:22; 37:23). Ám az, hogy tökéletes a hatalma, nem jelenti azt, hogy minden esetben használnia kellene a teljes erejét. Egyértelmű, hogy Isten soha nem tett ilyet. Ha mégis tett volna, akkor nem csupán bizonyos ókori városok és nemzetek lettek volna elpusztítva. Az egész föld és minden, ami rajta van, már régen ki lett volna törölve a létből Isten ítélet-végrehajtásának következményeként.
Mennyire egyetértek a 11-es testvérrel!
Pont ezt látjuk a Bibliában. Isten a bűnnel szembeni igazságát mutatta be az ószövetségben, hogy valójában mi lenne minden ember sorsa, ha Isten csak a bűnnel szembeni igazságát gyakorolná.
De a Biblia írja, hogy Isten teljes igazsága csak Jézusban derül ki. Tehát Isten nem gyakorolja feltétlen a bűnnel szembeni igazságát, noha joga lenne hozzá. De Isten teljes igazsága a kegyelemmel teljes.
Teljes értelmet adott nekünk a saját szellemi képmására, tehát a bűnért a felelősség a miénk, így jogosan ítél minket Isten. De Isten teljességébe a szeretetbe a kegyelem is belefér, persze nem vakon, hanem feltételekhez kötve.
"Eszerint A Bibliában feleslegesek sőt, értelmetlenek a Noé előtti dolgok, hiszen Isten teremthette volna mindjárt őt és családját, nem csak az özönvizet spórolta volna meg, henem egy csomó kudarcot, illetve teljesen felesleges, eltörlésre ítéltetett kínlódást, amit amúgy is előre tudott. "
De akkor mi nem tudtunk volna tanulni az esetből. Tudod, írja is a Biblia, hogy minden a mi okulásunkra történt
Szia
Talán segít ha több fordítás is olvasol, vagy figyeled a párhuzamos evangélium beszámolóját
pl:
egyszerű fordítás Máté 5/3
'Milyen boldogok és áldottak, akik felismerik, hogy szükségük van Istenre,
mert övék a Menny Királysága!'
Lukács 6/20
Sz. István társulat:
"Ekkor tanítványaira emelte tekintetét és megszólalt: „Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa."
Kikre néz, kinek mondja?
Vagy:
' Akkor Jézus a tanítványaira nézett, és ezt mondta:
„Boldogok és áldottak vagytok,
akik felismertétek, hogy szükségetek van Istenre,
mert tiétek Isten Királysága!'
"
"A Biblia is elrendel dolgokat, hiszen ami le van írva benne, az megváltoztathatatlan."
De SOHA, EGYETLEN SZEMÉLY sorsa sincs elrendelve, ha figyelmesen olvasod a Szentírást, MINDIG, MINDENKINEK megvan a döntési szabadsága! Csak csoportok esetében van előrejelezve a bibliában, hogyan lesz a végük. Kálvin éppen ezt nem vette figyelembe, mikor a predesztináció nem bibliai tételét hirdette.
"
Csakhogy a csoport személyekből áll, ezért kötelesek megtenni az elrendelést, mert ha személyenként nem teszik, akkor a csoport sem funkcionál.
Másrészt egyes személyekre is van prófécia és ekkor a megprófétált személynek sincs választása.
pl.: Jézusnak szamárháton be kell vonulnia Jeruzsálembe, nem teheti meg, hogy nem vonul be, hanem mondjuk reggelizik inkább és szamárháton kell neki, nem mondjuk lóháton, vagy gyalog sétálva.
A babiloni papoknak is ki kell nyitniuk a kapukat, hogy Kürosz bevonulhasson, nem tehetik meg, hogy nem nyitják ki, mert ez előre meg van prófétálva.
Mindegy, hogy csoportról van szó, a kapukat nem csoport nyitja ki, hanem egyes emberek, mert a csoport belőlük áll.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!