Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A vallások (pl. kereszténység)...

A vallások (pl. kereszténység) mi alapján definiálják a bűn és a jóság fogalmát, ha azok valójában relatívak és csak szubjektíven megítélhetők?

Figyelt kérdés

Ugye abszolút igazság nem létezhet (ez Gödel tételeiből adódik), azaz egy cselekvésnek, tettnek az abszolút megítélhetősége sem igazán racionális dolog.


Szubjektív igazságok létezésével nincs gond, amennyiben az konzisztens a maga axióma rendszerével, de ezek különböző nézőpontokból sajnos eltérően értelmezhetők.


Érthetően: ha a tény, hogy leköpünk egy embert, az a nyugati kultúrában sértésnek (akár még bűnnek is) számít, míg könnyen lehet olyan afrikai kultúra, ahol inkább tisztelet jele..

Hasonlóan a gyilkosság sem bűn mondjuk a kannibálok esetében, míg mi teljes mértékben elutasítjuk.


Akkor mi alapján határozható meg egy bűnről, hogy az Isten szemében jó-e vagy rossz, ha csak relatívan (kúltúránkból, tapasztalatainkból adódóan) tudjuk csak értelmezni és megítélni, tekintve, hogy abszolút igazság fogalma nem definiálható a matematikában (=> így a természetben sem) (=> így feltételezni egy abszolút igazság alapján ítélkező szuperlényt nem igazán vall racionális/épelméjű gondolkodásra).



2017. okt. 7. 10:18
1 2 3
 21/25 anonim válasza:

Javaslom, hogy ezt az oldalt olvasd el, mert ebben választ kaphatsz a kérdésedre:

[link]


Ő maga állította magáról, hogy ő az út az igazság és az élet. Tehát ha igaz a Biblia és Isten létezik akkor ő az abszolút igazság (a mérce, ami alapján mi is szubjektíven meg tudjuk ítélni, hogy mi bűn és mi nem az).

2017. okt. 10. 17:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/25 A kérdező kommentje:

#21-es


Köszi a linket, elolvastam a cikket, de szerintem több helyen csal a szerző a fogalmakkal, néhol meg szimplán csak csúsztat..


Nagy bánatomra nincs az oldalon kommentelős szekció ahova kifejthetném a következtetési hibákat amikbe sajnos belefutott (de ha van itt igény, ide meg tudom tenni azonban nem fáradnék ezzel fölöslegesen, ha nem muszáj).


A véleményem ennek tükrében még mindig ugyanaz (nincs abszolút igazság), ez a cikk sajnos végképp nem győzött meg (épp ellenkezőleg, a csúsztatásai még jobban megerősítették néhány sejtésem).

2017. okt. 10. 21:36
 23/25 Attila_the_hun ***** válasza:
76%
A vallások (pl. kereszténység) temérdek ostoba bűn fogalmat adott nekünk, amelyek olyanyira átitatták az évszázadainkat, hogy még most sem tudtunk azokból kivetkőzni.
2017. okt. 11. 00:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/25 anonim ***** válasza:

" Hogy ítélheted el azt aki leüti, csupán e cselekedete miatt, holott nem ismered a történet valódi komplexitását.. Lehet hogy a néni embereket kínoz (pl. ahogy Báthory Erzsébet), aki meg leüti és elszalad a pénzével valójában tudja ezt és pont ebben akarja megakadályozni.. "


Szóval én ne ítéljem meg azt,aki a nénit leüti,helyette ítéljem meg az áldozatot,hogy ő biztos sokkal rosszabb és ezzel próbáljam igazolni a bűnös tettét. Érted,hogy mi a probléma ezzel? Ha engem te leütsz az utcán,akkor téged nem lehet elítélni,helyette ítéljenek el engem,mert én biztos a "Kirakós" gyilkos utódja vagyok. Ez a baj ezzel a hiperszubjektív gondolkodással,kicsit olyan,mintha azt mondanád,hogy ha betörnek valakihez és kirabolják,akkor a háztulajdonost csukják le a rabló helyett,mert ő biztos metamfetamint főzött a pincéjében. Ez a baj a te szubjektív gondolkodásoddal: ne ítéljünk el valakit a tények alapján,inkább mentsük fel a bántalmazott VÉLT bűneire hivatkozva.

2017. okt. 17. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/25 A kérdező kommentje:

#24-es


"Szóval én ne ítéljem meg azt,aki a nénit leüti,helyette ítéljem meg az áldozatot,hogy ő biztos sokkal rosszabb és ezzel próbáljam igazolni a bűnös tettét."

-> Egyáltalán nem ezt állítottam, sajnos nem értetted meg a gondolatmenet lényegi részét..


Ami elmulasztottál megérteni az általam felhozott példázatban az az, hogy már egy egyszerű eseményről sem tudod (még csak objektíven sem, nemhogy teljes abszolútsággal) megállapítani, hogy az milyen esemélysorozatnak a következménye, vagy eszkalációja..


Nem tudhatod, hogy hirtelen felindulásból történt-e, előre kitervelt-e, a néni okot adott-e rá (pl. épp előtted lőtte le az anyukád), maga a történés/cselekedet mennyire logikus vagy érzelmi alapú...


Viszont ha már ilyen tényezőket is (szükségszerűen) elkezdesz vizsgálni, akkor innentől már elkerülhetetlenül bejön a szubjektivitás a képletbe (és nemcsak a történések oldaláról - hogy ki zaklatott fel kit, ki hogyan és milyen tapasztalatokra építve értelmezte azt, stb. -, hanem az ítélkező személy vagy ha úgy tetszik az istenség oldaláról is, ahol a szereplők mindegyike szükségszerűen csak egyéni tapasztalatokból indulhatnak ki).


Érted már, hogy mi a probléma az érveléseddel?

2017. okt. 17. 12:11
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!