Isten (JHVH) teremtett mindent, vagy csak a szép és jó dolgokat?
Üdvözletem Ozmium42
A zsidók eredetileg mindent Istennek tulajdonítottak - jót és rosszat egyaránt - a Sátán alakja csak később jött be a zsidó teológiába, a fogság utáni irodalomban.
Az Újszövetség esetében már egy sokkal kiforrottabb teológia kerül napvilágra, ahol Istentől csak a jó származhat, míg Sátán az Egyház és az emberiség ellensége.
Dante
"Mert Isten bizonyos dolgokat csak akkor ad meg, ha kéred tőle. Ő persze már tudja előre, hogy te fogod-e kérni, vagy sem, "
Ebben az esetben pedig nincs az embereknek szabad akarata. Így pedig eléggé perverzió ezt játszania az öreg flótásnak, hogy pokolra dobál embereket, mert valami "rosszat" csinálnak, nem? Hisz ő tudja, hogy rosszat fognak csinálni mégsem figyelmezteti őket.
"Ebben az esetben pedig nincs az embereknek szabad akarata. Így pedig eléggé perverzió ezt játszania az öreg flótásnak, hogy pokolra dobál embereket, mert valami "rosszat" csinálnak, nem? Hisz ő tudja, hogy rosszat fognak csinálni mégsem figyelmezteti őket."
A mondatomnak volt folytatása is :)
Egyébként Isten nem dobál pokolra embereket. A pokol nem azért rossz, mert ott ördögök sütögetik gonoszokat, a menny sem azért lesz jó, mert..nos, ott meg nem. A pokol az Istentől való elszakítottság végső állapota. Isten figyelmezteti az embereket állandóan, csak az kerül a pokolra, aki nagyon oda akar
Kedves Dante!
Ma már nem olyan egyszerű mindent a sátánra fogni, hiszen például a vírusos, baktériumos betegségek okait ismerjük, vagyis a kórokozókat vajon Isten teremtette e, vagy pedig a sátán?
Aztán mi a helyzet az egysejtűek által okozott betegségekkel, mert abból is számos létezik, márpedig az egysejtű határozottan élőlény, ha esetleg a baktériumnál ezt kifogásolná valaki.
Vagyis életet vajon tud a sátán is teremteni?
Kedves 20:19!
Én csak ismertettem az Ó és Újszövetségi teológiát ebben a kérdésben, dióhéjban. Hogy az információkkal ki mit kezd, az már az ő dolga.
Dante
"A mondatomnak volt folytatása is :) "
Igen, azt a folytatást azért nem másoltam be, mert semmi köze nem volt semmihez és értelme sincs :) Honnan tudod te, hogy más felveszi-e vagy sem? Biztosra sosem fogod tudni. Kivéve, ha mindentudó vagy ugye, mint az öreg flótás, de hát ő sem az, vagy ha az akkor nagyon perverz.
Ha meg nem mindentudó, csak egy nálunk erősebb valami, akkor meg nem értem az imádat okát. Ez maximum félelem így. Gondolom a nyolcadikos Pistikéhez sem imádkoztál, amikor negyedikes voltál és ő sokkal erősebbnek tűnt.
Ez rendben is van, de azért neked is van talán véleményed?
Az világos, hogy a villámot nem istenek dobálják, elektromos kisülés az, de az eső és a hó is meteorológiai jelenségek, ahogy a hurrikán, vagy a tornádó is.
Nincs hozzá köze sem istennek, sem ördögnek.
A vulkanológusok egész jól ismerik már a tűzhányók tulajdonságait, de a földrengések, sőt a cunamik, a szökőárak okait is ismerik már.
Régen ezeket a természeti jelenségeket istennek, vagy ördögnek tulajdonították, ahogy a szarvasmarhavészt, vagy a pestist, a himlőt, a maláriát, vagy akár az évszakokat, a hideg, vagy a meleg időjárást.
Marad egyáltalán valami hatásos, vagy hatásosnak vélt eszköze az ördögnek?
Jób könyve, 38 végig
"Ki az, aki elhomályosítja az örök rendet tudatlan beszéddel?
Nosza övezd fel, mint férfiú derekadat, én majd kérdezlek, te meg taníts engem!
Hol voltál, mikor a földnek alapot vetettem? Mondd meg, ha tudsz valami okosat!
Ki határozta meg mértékeit, ugyan tudod-é; avagy ki húzta el felette a mérő zsinórt?
Mire bocsátották le oszlopait, avagy ki vetette fel szegeletkövét;
Mikor együtt örvendezének a hajnalcsillagok, és Istennek minden fiai vigadozának?
És kicsoda zárta el ajtókkal a tengert, amikor előtünt, az anyaméhből kijött;
Mikor ruházatává a felhőt tevém, takarójául pedig a sürű homályt?
Mikor reávontam törvényemet, zárat és ajtókat veték eléje:
És azt mondám: Eddig jőjj és ne tovább; ez itt ellene áll kevély habjaidnak!
Parancsoltál-é a reggelnek, amióta megvagy? Kimutattad-é a hajnalnak a helyét?
Hogy belefogózzék a földnek széleibe, és lerázassanak a gonoszok róla.
Hogy átváltozzék mint a megpecsételt agyag, és előálljon, mint egy ruhában.
Hogy a gonoszoktól elvétessék világosságuk, és a fölemelt kar összetöressék?
Eljutottál-é a tenger forrásáig, bejártad-é a mélységnek fenekét?
Megnyíltak-é néked a halálnak kapui; a halál árnyékának kapuit láttad-é?
Áttekintetted-é a föld szélességét, mondd meg, ha mindezt jól tudod?
Melyik út visz oda, hol a világosság lakik, és a sötétségnek hol van a helye?
Hogy visszavinnéd azt az ő határába, és hogy megismernéd lakása útjait.
Tudod te ezt, hiszen már akkor megszülettél; napjaidnak száma nagy!
Eljutottál-é a hónak tárházához; vagy a jégesőnek tárházát láttad-é?
Amit fentartottam a szükség idejére, a harc és háború napjára?
Melyik út visz oda, ahol szétoszlik a világosság, és szétterjed a keleti szél a földön?
Ki hasított nyílást a záporesőnek, és a mennydörgő villámnak útat?
Hogy aláessék az ember nélkül való földre, a pusztaságra, holott senki sincsen;
Hogy megitasson pusztát, sivatagot, és hogy sarjasszon zsenge pázsitot?
Van-é atyja az esőnek, és ki szülte a harmat cseppjeit?
Kinek méhéből jött elő a jég, és az ég daráját kicsoda szülte?
Miként rejtőznek el a vizek mintegy kő alá, és mint zárul be a mély vizek színe?
Összekötheted-é a fiastyúk szálait; a kaszáscsillag köteleit megoldhatod-é?
A hajnalcsillagot előhozhatod-é az ő idejében, avagy a göncölszekeret forgathatod-é fiával együtt?
Ismered-é az ég törvényeit, vagy te határozod-é meg uralmát a földön?
Felemelheted-é szavadat a felhőig, hogy a vizeknek bősége beborítson téged?
Kibocsáthatod-é a villámokat, hogy elmenjenek, vagy mondják-é néked: Itt vagyunk?
Ki helyezett bölcseséget a setét felhőkbe, vagy a tüneményeknek ki adott értelmet?
Ki számlálta meg a bárányfelhőket bölcseséggel, és ki üríti ki az égnek tömlőit;
Mikor a por híg sárrá változik, és a göröngyök összetapadnak?"
Jób könyve, 41, 7
"Ki adott nékem elébb, hogy azt visszafizessem? Ami az ég alatt van, mind enyém!"
Ézsaiás 45, 7
"Ki a világosságot alkotom és a sötétséget teremtem, ki békességet szerzek és gonoszt teremtek; én vagyok az Úr, aki mindezt cselekszem!"
János 1,3
"Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett."
Eddig idéztem azt a részt, ahol a teljes mindenség teremtését magára vállalja és kérkedik is vele. Nem válogat, nem finnyáskodik. Ezzel szemben:
Jakab 1, 13-14
"Senki se mondja, mikor kísértetik: Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig senkit sem kísért.
Hanem mindenki kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága."
Kérdés: végső soron honnan jövök én, ki miatt vagyok olyan, amilyen, és a "tulajdon kívánságom" honnan kerül belém? Nem Istentől ezek szerint, itt letagadja. De korábban még vállalja, hiszen a mindenségnek ez is a része, és semmi nem lett nélküle. Akkor ez vagy semmi, vagy tőle van ez is.
Mi a helyzet Jóbbal, és családjának a kiirtott részével? Az a jófajta kísértés volt, és a betegség, és a rájuk dőlő ház a tulajdon kívánságuk miatt volt? Hogy is? Sátán honnan, kitől is jön? Ki teremti őt, ki ad neki engedélyt?
1 János 3, 8-9
"Aki a bűnt cselekszi az ördögből van; mert az ördög kezdettől fogva bűnben leledzik. Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa.
Senki sem cselekszik bűnt, aki az Istentől született, mert benne marad annak magva; és nem cselekedhetik bűnt, mivelhogy Istentől született."
Kezdettől fogva. Ezt se így szokták mondani, hanem hogy tökéletes volt és megromlott (önmagában nonszensz, ami tökéletes, nem romlik meg, ami megromlik nem is volt tökéletes). Ha kezdettől fogva bűnben leledzik, akkor Isten eredetileg ilyennek teremtette. Van rá idézeted, ami az ellenkezőjét mondja? Sebaj, mondjuk együtt: a Bibliában nincs ellentmondás.
Jn 8,44
"Ti az ördög atyától valók vagytok, és a ti atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja."
Szóval megint, az Isten teremtett mindent, még a Sátánt is, mégis kezdettől fogva emberölő, és nincs benne igazság, és van neki "sajátja", ami szintén Istené, mint minden, lásd fentebb. Isten kihátrál a Sátán mögül, és a farizeusok mögül, és azok mögül, akikhez Jézus itt beszél. Nem csak egy atya van már, hanem ördög atya is, lehet tőle származni.
Róma 8, 8-9
"A kik pedig testben vannak, nem lehetnek kedvesek Isten előtt.
De ti nem vagytok testben, hanem lélekben, ha ugyan az Isten Lelke lakik bennetek. A kiben pedig nincs a Krisztus Lelke, az nem az övé."
Isten elhatárolódik a testben való léttől, letagadja a testben való embereket. Ne vitassuk, mit jelent ez pontosan. Bármi is az, csak ő teremthette, mint ahogy mindent az égvilágon. Vagy nem?
János 14, 30
"Nem sokat beszélek már veletek, mert jön a világ fejedelme: és én bennem nincsen semmije"
Ki a világ fejedelme? Ki teremtette a világ fejedelmét? Ez egy tökéletes teremtmény, vagy hamis és emberölő kezdettől? Netán épp ebben tökéletes? Isten vállalja, hogy ez is az ő műve, vagy letagadja?
Zsoltárok 92, 16
"Hogy hirdessék, hogy igazságos az Úr, az én kősziklám, és hogy nincsen hamisság benne!"
1 János 1,5
"És ez az az üzenet, a melyet tőle hallottunk és hirdetünk néktek, hogy az Isten világosság és nincsen ő benne semmi sötétség."
Tele van viszont a teremtésműve vele, amit vagy ő rakott bele, vagy senki, mert ő teremtett mindent, kivéve amit nem.
Elég sokat idéztem, hogy lehessen foglalkozni a kérdésemmel?
"Ez rendben is van, de azért neked is van talán véleményed?"
Nincs. Jelenleg nem foglalkozok a teológiának ezzel a részével. Ha jól emlékszem a preterista teológiában van olyan vélemény, amely szerint Sátán már rég halott, figyelembe véve azt, hogy az irányzat szerint az eszkatologikus látomások Kr.u. 70-et bezárólag beteljesedtek. Amennyiben historikusan, vagy futurista módon értelmezzük a látomásokat, Sátán még él, de maximum háttérmunkás lehet. A Jel 13-ban, szereplő vadállatnak [amely történeti értelemben a Római Birodalmat jelképezi] ő adja a hatalmát, ami azt jelzi, hogy ő maga a háttérből mozgatja a szálakat. Hogy ez hogy történik pontosan, arra csak elképzelés lehet, de ennek a fejtegetésnek semmi értelme nincs, ha a preterista teológia a helyes, miszerint Sátán már rég meghalt.
Szóval nincs véleményem, e témában agnosztikus vagyok.
Dante.
Kedves Dante!
De azt talán elismered, hogy természeti jelenségek alaposan befolyásolják az ember életét, szinte alapvetően megszabják, nagy általánosságban és néha döntő változásokat hozhatnak.
Például a néger és az eszkimó lehetőségei nyilván adottak, de egy földrengésben, árvízben, földcsuszamlásban, egyéb természeti katasztrófában akár az életét is elvesztheti az ember, nem beszélve természetesen a betegségekről, a járványokról.
Bizony például a spanyol nátha nem sokkal a az első vh, után több áldozatot szedett, mint maga a világháború, így hát egyáltalán nem lebecsülendőek ezek.
Így viszont, ha ezeket nem az Isten, vagy az ördög okozza, akkor képtelenség, hogy az emberi sorsot előre meg lehessen határozni, vagyis a jövőt egyáltalán, így a jóslásoknak és próféciáknak sem lehet semmi értelme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!