A vallásos emberek miért gondolják, hogy a szabad akarat miatt van ennyi rossz dolog a Földön?
Úgy döntöttem, hogy gazember leszek. - III. Richárd.
Általában a már meglevő gonoszságra vezethető vissza a gonosz. De az embernek szabadsága van dönteni, hogy folytatja-e a rosszat, vagy sem.
Senki nem mondja, hogy feltétlenül a saját szabad akarata miatt lesz valaki rossz.
A másik ember szabad akarata is benne van a pakliban, hiszen az ember társas lény.
Meg az előző generációk szabad akarata is, és vissza lehet térni egészen az ősbűnig.
# 5
A kettő összefügg. A rossz amiatt van, mert az ember a szabad akaratával rosszul dönt, nem Isten kegyelmét választja, hanem a bűn állapotát. (A bűn tulajdonképpen nem más, mint az Istentől eltávolodott állapot, az Isten kegyelmét nélkülöző állapot.)
De ha megkérdezünk egy vallásos embert, hogy Isten miért enged meg ennyi szörnyűséget a világban, általában azt válaszolja, hogy azért, mert szabad akaratot adott nekünk. Viszont szerintem a szabad akaratból nem feltétlenül következik a gonoszság... Teremthette volna úgy Isten az emberi elmét, hogy igazán komoly szörnyűségekre ne legyen képes és hajlamos. Ha meg tényleg annyira próbára akarja tenni a teremtményei hitét, akkor létrehozhatta volna úgy az embert, hogy csak saját magának tudjon ártani: A "bűn" egy nagyon csábító dolog lenne, és ha az ember kipróbálná, csak saját magát tenné tönkre, és akkor másoknak nem kellene szenvedniük a nem túl erkölcsös embertársaik döntése miatt csak a szabad akarat kedvéért.
Egy tökéletes és mindenható Istennek tényleg szenvedésre van szüksége ahhoz, hogy kihívások elé állítsa a teremtményeit?
A vallásos emberek nem gondolnak semmit sem, ők csak elhiszik azt a szentírás-értelmezést, amit az vezetőik tanítanak nekik.
Istent mindenféleképpen mosdatni kell, ha fent akarják tartani a hitüket, így a nagyfőnök semmiben sem hibás, csak az ember, na meg persze a jó öreg Sátán.
Egy kis vallástörténeti érdekesség: A Sátán figurája a zsidóság teológiájában a fogság utáni korban jelent meg, majd egyre hangsúlyosabb szerepet kapott. A Kr.e. 1. században azonosítják legelőször a paradicsombeli kígyóval. Csak azért említem ezt meg, mert a zsidók talán nem is gondolták, amikor kitalálták a Sátán alakját, hogy egy olyan sablonérvet adnak a későbbi hívők kezébe, amire még 2000 év múlva is hivatkozni fognak, és ugyanolyan nevetséges lesz, mint akkor, amikor kitalálták. Egy művelt ókori görög ugyanis valószínűleg már akkor is csak nevetett volna ezen az egészen.
# Clark Kent
"Istent mindenféleképpen mosdatni kell..."
A legfőbb jó ideáját már az általad preferált művelt ókori görögök is ismerték, úgyhogy nem értem, hogy ezzel mi a problémád :)
# 8
A keresztény teológiában nagyon hangsúlyosan jelen van a szabad akarat és az azzal járó felelősség. A keresztény tanításban ez nem kerülhető ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!