Miért keresztelő a János?
Keresztelő János nem keresztelhetett, azaz nem lehetett keresztelő, hiszen az ő idejében a kereszt, mint szakrális jelkép még egyáltalán nem létezett. A képi ábrázolásokon mégis keresztes végű bottal szerepel. Miért? Ez hiba! A keresztelés, mint szó és fogalom úgyszintén nem valós abban az időben. A kereszt egyszerűen római kivégzőeszköz volt csupán. Ezért az általa hirdetett bűnbánati keresztség, megkeresztelkedés is névlegesen abszurdum, képtelenség. A vízbe merítkezés kapcsán inkább testi-lelki megtisztulásról lehetne beszélni.
Mióta is vallási jelkép a kereszt? A kereszt vallási jelképpé válása, felmagasztosulása csakis Jézus szenvedése, halála, feltámadása UTÁN és ALAPJÁN, miáltal fizikai és egyéb módon (mentálisan, emocionálisan is) szoros és bensőséges megszentelő kapcsolatba került vele, realizálhatódhatott, előbb semmiképpen sem! A kereszténység, mint vallás létrejötte előtt a keresztelés, keresztség fogalma sem létezhetett. Ennek a kifejezésnek nem volt, nem lehetett jogalapja, jogcíme, mi alapján a megfelelő értelemben használni lehetett volna. Hogyan lehet, hogy ez eddig senki (egyetlen) okos ember szemét nem szúrta ki? Mit tudnak erre felhozni a keresztények? Miért beszélnek minden józan megfontolás és következetesség nélkül mégis így erről még ma is?
Az Isten azt, akiben nem volt bűn (Jézust) bűnné tette (Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit), hogy feltámadása után, aki hisz Őbenne, annak örök élete legyen.
Jézus mintegy példát is adott követőinek azzal, hogy bemerítkezett. Ő nem vizet ivott és bort prédikált.
Tanításai és tettei teljes összhangban vannak.
Rk.
Kérdező a te problémád úgy tűnik, inkább fogalmi. A "keresztelés" nem kereszttel történik, és eszerint Jézus megkeresztelését sem ismered.
Jézus példaadásként kereszteltette meg magát Jánossal. A fej vízzel való "leöntése" jóval későbbi, akkoriban ez a művelet alámerítést takart. Annak pedig a jelentése "halál" és "feltámadás", azaz a lélek megtisztulása, még más szóval egy újjászületés.
Annak idején ezt a műveletet János végezte széles körben, ezért ment hozzá Jézus is.
Azt gondoltam, elég a műveletre magára utalnom Jánossal kapcsolatban, de úgy tűnik a biblia elemi történetei is hiányosak itt. Tehát ajánlanám abból a vonatkozó néhány oldalt, és a megvilágosodás teljes lehet, ami lehetővé teszi a félreértések elkerülését.
Igen, a kereszt és a keresztény szónak nincs egymáshoz köze.
A kereszt egy római kivégzőeszköz.
A keresztény egy latin szóból ered: Christian, azaz krisztusi. Ez pedig a görög Khrisztosz (Krisztus), vagyis felkent, király szóból.
A keresztelés angolul christening, ami a Christ (Krisztus) szóból származik. Magyarul is ehhez hasonlóan képezzük, de nem a Krisztus, hanem a keresztény szóból, így lett keresztelés.
János nem a Messiás volt, hanem az Ő előhírnöke. Azért "keresztelt", hogy bűnbánatra és újjászületésre szólítsa fel az embereket. Az ő tanítványai közül sokan követték Jézust, ha jól emlékszem, az egyik evangéliumban ő küldi Jézushoz az első két tanítványt. Ő azért volt fontos, mert az ő feladata volt, hogy megmutassa, ki a Messiás. Csak ő láthatta meg, hogy Jézus az, akit Isten küldött, de még ő sem egészen tudhatta a dolgokat. A tanítványoknak "csak" a hit maradt.
A kereszt és a keresztelés már létezett abban a korban, és élő létező vallás volt. A római keresztek, ami ráadásul nem is kereszt, hanem feszület, T alakú volt, vagy egyszerű oszlop. A keresztből csináltak feszületet, és nem a feszületből keresztet. Az, hogy Jézust egy keresztre feszítették meg, azt a tagadást jelképezi, ami a zsidók kiköveteltek maguknak. Tagadták az igaz Istent, tagadták ezt a vallást, és ennek a vallásnak az ősi szimbólumát gyalázták azzal, hogy megfeszítették rajta.
Így aztán igen, keresztelő János lehetett ez a neve, mivel már akkor is bevált és gyakorlott beavatási szertartás volt a keresztelés. Egyébként pedig, ha jól megvizsgálod a bibliát, akkor egy betűvel nem írja, hogy hithű zsidók mentek volna megkeresztelkedni. A tartomány igen vegyes etnikummal és vallási hittel volt megáldva. Ugyan János mindenkit megkeresztelt, a zsidókat is, ám Jézus eljöveteléig nem volt jellemző, hogy zsidók keresztelkedtek volna. Jobban féltek annál a megkövezéstől, kitagadástól és a megszégyenüléstől. A zsidó vallás egy vér szerinti zsidónak, nem olyan, hogy "most ez nekem nem tetszik szóval lecserélem".
Anonymus
A keresztre feszítést a perzsák találták fel, a rómaiak pedig tökéletesítették, hogy még fájdalmasabb legyen (pl. kötözés helyett szegelés) és még tovább tartson (pl. lábtartó, hogy az ember magát kitolva lassabban fulladjon meg).
Többféle kereszt volt, a legelterjedtebb a T alakú, vagyis tau- kereszt. De volt olyan kereszt is, ami a legtöbb Jézus-ábrázolásnál, feszületeknél, stb. látható, ez magasabb volt a tau-keresztnél.
Egyébként a kereszt, mint vallásos jelkép, már korábban is létezett, például az ókori Egyiptomban. Jelképezhetett sokféle dolgot, sok vallásban például lehet olyan jelentése, hogy ez a földi világ és valami nagyobb dolog (pl. istenek, menny) találkozása: a vízszintes az emberi, evilági dolgokat jelképezi, a függőleges pedig az ég felé való mozgás tengelye, és a két tengely metszi egymást. Valahol hallottam, hogy az egyiptomi az embert is jelképezheti - ugyanis olyan alakú, mint egy ember, aki kitárja a karjait, sőt, mintha feje is lenne:
De Jézus megfeszítésével a kereszténység és a szenvedés jelképévé vált.
"A római keresztek, ami ráadásul nem is kereszt, hanem feszület, T alakú volt, vagy egyszerű oszlop. "
A római kereszt egy kivégzőeszköz volt, keresztnek hívják magyarul. A feszület egy keresztény jelkép, a megfeszített Krisztus. Például, ez egy feszület: [link]
Köszönöm az újabb értékes információkat. A kérdés lényegében arra irányult, hogy János, aki vízbemerítést alkalmazott (tehát szó szerint "Vízbemerítő János"), erre a műveletre használhatta-e akár szóban, akár mozdulatban-cselekedetben
(keresztvetés, megáldás), akár tárgyiasult formában jogosan a keresztet, mint jelképet? Keresztség és keresztelés valóban létezhetett-e az ő korában, mivel az én logikám szerint mindez Krisztushoz köthető, aki ugye később lépett színre, mint János, utána jött? Szerintem a zsidóságnak nem volt vallási jelképe a kereszt, Jézus által lett azzá és ezen (vagy pontosabban Krisztuson, Krisztus nevén?) alapul a kereszténység is. (Ez mennyiben igaz így? Igazítsatok még ki, ha itt valami helytelenség van! Keresztség, keresztelés és kereszténység eredete a probléma!) Az eredetét kerestem ezeknek a "kereszt" alapú szavaknak, illetve fogalmaknak. Sokan sokfélét írtatok, miáltal sok minden világosabb lett a számomra, bár lehet, hogy még mindig nem tökéletesen, mert érzek itt-ott némi ellentmondást, ez - gondolom - kiderül a jelen okfejtésből is. Mit nem értek még helyesen?
Kérdező, jól gondolod. Én sem tudok róla, hogy a zsidó vallásban bármit jelképezett volna a kereszt. Kereszténység pedig még nem létezhetett, mert Krisztus előtt lehetetlen lett volna Krisztust követni. Olyanok viszont voltak, akik várták a Megváltó eljövetelét.
A képeken látható kereszt végű bot szerintem nem létezett. Azért ábrázolhatták így, hogy érzékeltessék, ki van a képen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!