Miért keresztelő a János?
Keresztelő János nem keresztelhetett, azaz nem lehetett keresztelő, hiszen az ő idejében a kereszt, mint szakrális jelkép még egyáltalán nem létezett. A képi ábrázolásokon mégis keresztes végű bottal szerepel. Miért? Ez hiba! A keresztelés, mint szó és fogalom úgyszintén nem valós abban az időben. A kereszt egyszerűen római kivégzőeszköz volt csupán. Ezért az általa hirdetett bűnbánati keresztség, megkeresztelkedés is névlegesen abszurdum, képtelenség. A vízbe merítkezés kapcsán inkább testi-lelki megtisztulásról lehetne beszélni.
Mióta is vallási jelkép a kereszt? A kereszt vallási jelképpé válása, felmagasztosulása csakis Jézus szenvedése, halála, feltámadása UTÁN és ALAPJÁN, miáltal fizikai és egyéb módon (mentálisan, emocionálisan is) szoros és bensőséges megszentelő kapcsolatba került vele, realizálhatódhatott, előbb semmiképpen sem! A kereszténység, mint vallás létrejötte előtt a keresztelés, keresztség fogalma sem létezhetett. Ennek a kifejezésnek nem volt, nem lehetett jogalapja, jogcíme, mi alapján a megfelelő értelemben használni lehetett volna. Hogyan lehet, hogy ez eddig senki (egyetlen) okos ember szemét nem szúrta ki? Mit tudnak erre felhozni a keresztények? Miért beszélnek minden józan megfontolás és következetesség nélkül mégis így erről még ma is?
Az újszövetség görögül íródott, és a βάπτειν szót használják, ami bemerítkezést jelent. (Ez latinul baptismus, lehet ismerős pl. angolul baptise a keresztelés).
A magyarok ősei ekkor még valahol Ázsiában legeltették a lovaikat, tehát magyarul csak később kerestek kifejezést erre, amikor a keresztyénség már létezett, és a keresztet is használták.
Azt is írják, hogy nem a kereszt szóval függ össze, hanem a krisztosz (messiás) szóval. A messiásvárás pedig ősi dolog, nem párezer éves.
Még az is lehetséges, hogy ez a messiásvárás a földönkívüliek rendszeres látogatásaival kapcsolatos.
Először is itt alapvető fogalmakat kell tisztázni nyelvészeti szempontból.
A kereszt az kereszt, ez oké.
A keresztény szónak viszont semmi köze a kereszthez, ez a görög "khrisztianoi" magyarosított alakja, aminek a jelentése "krisztusi" vagy "Krisztus-követő".
A keresztelést csak magyarul nevezik keresztelésnek, valószínűleg a keresztény szó alapján. De görögül alámerítésnek nevezik, Keresztelő Jánost pedig "Alámerítő Jánosnak" hívják, görögül Joannész Baptisztész, latin változatban Ioannes Baptista. Úgyhogy nincs itt ezzel semmi probléma, csak egy kicsit tájékozódni kell.
És egy kis szimbolika:
A kereszt valóban Krisztus-szimbólum. Alámerítő Jánost nem azért ábrázolják kereszttel a kezében, mert keresztény lett volna, hanem azért, mert ezzel azt jelzik, hogy ő Krisztus előhírnöke.
A feltartott kereszttel János magát Krisztust hirdeti, ahogyan azt szóban is tette. De egy festményen egyszerűbb egy keresztet rajzolni, mint kiírni az ide vonatkozó evangéliumi idézetet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!