Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mit mond a Biblia a halottak...

Szp72 kérdése:

Mit mond a Biblia a halottak sorsáról?

Figyelt kérdés

Tudom, hogy volt már egy-két ilyen kérdés, de akkor még nem voltam rendszeres hozzászóló az oldalon.

Elsősorban az érdekel, hogy szabad-e már megholt személyek imáját kérni, vagy megholt személyekért imádkozni. A seol, a tisztítótűz, a halál után lét témaköre.



2014. nov. 1. 13:45
1 2 3
 21/24 xeniah ***** válasza:

"Ennek az lehet az alapvető oka, hogy nem volt teljesen egyből letisztázva, hogy akkor mi is a halottak sorsa."

Ha ez így lenne, akkor az újszövetségben találnál rá példát. Vajon kinek adatott nagyobb kijelentés Pálnál vagy a többi apostolnál, akik ezekről írnak? Vagy ki írja felül Jézus szavát?

"Valakit megkérni, hogy imádkozzon nem lehet rossz, miért válik rosszá ha meghal, de igazából él?"

Egyszerűen azért, mert a halállal lezárult ez a lehetőség, ezt Isten így rendelte, hogy amíg élünk itt a földön, addig tehetünk meg bizonyos dolgokat. És igen, itt bejön a tisztítótűz kérdése, ami szintén nincs a Bibliában. A halállal lezárul a megtérés lehetősége is, addig térhetünk Istenhez, amíg élünk, és a feltámadáskor azok alapján fogunk megítéltetni, hogy a földi életünk során milyen döntést hoztunk, utána már nincs lehetőség ezen változtatni.

Lehet spekulálni, és emberi logikával magyarázni dolgokat, de könnyen úgy járhatunk, mint a szadducceusok, akik nem hitték el a feltámadást, mert elkezdtek logikázni, hogy ha lenne feltámadás, akkor nem lehetne eldönteni, hogy egy asszonynak ki lesz a férje, ha életében 7 férje volt. Ez számukra nagyon logikus bizonyíték volt arra, hogy feltámadás nem lesz, Jézus mégis bebizonyította, hogy tévúton járnak.

Egyébként az a katolikus pap, akiről beszéltem, szintén a logikával jött, hogy gondoljak csak bele, nem logikus, hogy Jézus egy bűnös testbe születik bele, ebből kifolyólag Mária bűntelen volt és szintén szeplőtlenül fogant. Az emberi logika sokszor tévútra visz. Isten Igéje egyértelműen mondja, hogy minden ember bűnös, Jézus volt az egyetlen, aki nem. Tehát Mária is bűnös volt, ugyanúgy, mint te vagy én (ettől függetlenül egy kivételes személyiség volt, nem véletlenül választotta Isten őt Jézus anyjának), és ugyanúgy velünk együtt fog feltámadni.

Érdemes különválasztani az emberi logikai feltevéseket és a hagyományokat attól, amit ténylegesen ír a Biblia.

2014. nov. 8. 09:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/24 kzs ***** válasza:

@ Kérdező kommentje (16-os)


Ami a Zsidó 12/22-24 Igerészt illeti: ez a Mennyei Jeruzsálemet jeleníti meg; nem más, mint a Menny Királyságáról szóló kijelentés.


Ebben az a kifejezés, hogy "járultatok", azt a hovatartozást jelenti, ami Krisztusban, Krisztus által számunkra már elkészíttetett. Nem jelenthet imafordulást, mert ebben az értelmezésben ez az Ige többszörösen sértené a Bibliának (de elsősorban az Újszövetségnek, azon belül is a Zsidó-levélnek) azt a vonatkozását, hogy Jézus MAGA tölti be a szükségeinket.


De Jézus a Máté 11/28-30-ban beszél arról, hogy mi Mennybeli szentek felé IS forduljunk?

NEM! Csak saját magához hívja az embereket. Vajon miért nem mondja Jézus azt a képet, amit te a Zsidó 12/22-24-ben kiolvasol? Azért, hogy CSAK Őhozzá járuljunk!


Vagy: A Zsidó 4/14-16-ban van-e olyan kijelentés, hogy az imáink betöltését Jézus közösen végzi, Mennyei szentekkel egyetemben?

- Nincs, Jézust mint tökéletesen alkalmas és egyedülálló személyt állítja be, aki által biztosan járulhatunk a Kegyelem Királyi Székéhez, ami (vagy aki) az AtyaISten.


A további Igerészek (Zsidó 5-től kezdődően) tovább folytatja Krisztus egyedüli közbenjáró szolgálatát úgy, mint felsőbbrendű főpapunk, akinek nincs szüksége semmilyen mennyei lénynek az imaszolgálatára.

--------------------

Nézzük a Jelenések 5/8-at!

Így szól az Ige "És mikor elvevé a könyvet, a négy lelkes állat és a huszonnégy Vén leborula a Bárány előtt, mindeniknél hárfák és aranypoharak lévén, jóillatokkal tele, a mik a szentek imádságai."

> Nincs szó arról, hogy odavitték a szentek imádságait Isten trónjához, és később sem ír olyat az Ige, hogy kiürítették volna az aranypoharakat Isten előtt (vagyis bármit csináltak volna ezekkel a poharakkal, vagyishogy ilyesformán szolgálatuk lett volna ezzel). Csak azt olvassuk, hogy leborultak a Bárány előtt, és hárfák, valamint imádságokkal teli poharak vannak náluk.

De a továbbiakban "csak" imádatot, hódolatot tesznek a Bárány előtt.


A "szentek imádságai"--> a SzentÍrás szövegkörnyezete egyáltalán nem teszi lehetővé, hogy mennybeli szentekre vonatkoztassuk ezt a kifejezést. Pál apostol használja ezt, de kizárólag olyan személyekre érti, akiket már ITT A FÖLDÖN hit által megtisztított Jézus vére, és ők ezáltal már ITT A FÖLDÖN tiszták lettek.

--------------

Ami pedig a vértanúk kiáltását illeti: valóban van ilyen, de ők is közvetlenül Istenhez kiáltottak, és azért, mert vérük olyan, mint Ábel vére: bosszúért kiált.

--------------

Úgyhogy kedves kérdező: próbáld elfogadni, hogy a Biblia világos és egyértelmű állásfoglalása az, hogy imáinkban kizárólag Istenhez forduljunk, csakis Őt szólítsuk meg, és hogy Krisztus mint felsőbbrendű főpapunk, kizárólag egyedül, önállóan végez tökéletes és teljes közbenjárói munkát érdekünkben.


Amit te írsz, az logikus, hihető, szép érvelés.

A gond ott kezdődik, hogy a SzentÍrás NEM beszél a mennybéli szentek ilyesféle szolgálatáról, tevékenységéről.

Egész egyszerűen nincs rá szükség, és ezt MEGINTCSAK a Zsidó levél írja le (mármint hogy miért nincs szükség erre).

2014. nov. 9. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/24 kzs ***** válasza:

@ 17-es válaszoló


(nem írom le a 17-es bejegyzést)


Ezt írod: "ha ez igaz lenne, amit írsz, akkor a katolikus vallásban a pap miért mond misét a halottak lelki üdvéért?"


> Igaz. Figyelj ide: a Biblia többszörösen és részletesen írja több könyvben is (pl. Jeremiás, Evangéliumok) hogy már itt, a földi élet során - amit a Biblia a kegyelem idejének nevez - meg kell hogy térjünk.


Azonkívül LEGALÁBB ennyire fontos, hogy a földi életünk során Istennek tetsző életet éljünk, ami a SzentÍrás befogadása és az abban foglaltak megtartása. Ennek legékesebb bizonyítéka a Máté 7/21-23.


Namost, ha az a bizonyos ember ezt nem tette meg, akkor mirefel lehetne kérni Isten üdvözítő kegyelmét az elhunyttal kapcsolatban?


Teljességgel abszurd: mert ha ez így lenne, akkor állhatna így ehhez: "Úgy élek ahogy akarok, azt csinálom amit akarok, sőt még hinnem sem muszáj, mert majd úgyis imádkoznak a koporsómnál!"


Hát nem! A Biblia egyáltalán nem erről beszél, és sehol egy szó nincs arról, hogy megadatott volna bármiféleképpen befolyásolni az elhunyt sorsát. Erre legékesebb bizonyíték pontosan az, amire válaszoltál: a Lukács 16/19-31.


Jézus a túlvilági szenvedést örök és visszafordíthatatlannak állítja be azok számára, akik a földi életükben elzárkóztak Isten közelségétől, akik nemet mondtak a megtérés hívására.

----------------

Kérdésedre válaszolva, hogy a katolikus vallásban a pap miért mond misét a halottak lelki üdvéért, ezt legfőképpen tőle kéne megkérdezni.


Én, boldogult katolikus koromban azt kérdeztem egyszer a paptól (akihez annak idején hittanra is jártam), hogy ugyebár azt tanultuk, hogy Mária bűntelen volt, és hogy személyes bűnei sem voltak. Akkor - kérdeztem én - hogy lehet az, hogy a Róma-levélben az van, hogy minden ember eredendően bűnös? És hogy miért nincs szó seholse Mária bűntelenségéről? Hogy legyen szíves mutassa már meg ezt!


Na erre az volt, hogy fogadjam el ezt a tanítást Isteninek, és döntsem el, hogy követem-e az egyház közel 2000 éves tanítását, vagy magam akarom-e felfedezni a spanyol viaszt.


Mivel a szóban forgó pap innentől kezdve már nem állt velem szóba, odáig már nem jutottunk el, hogy megkérdezzem: ugyan mondja már meg, hogyan lehet Isteni ihletettségű az a tanítás, ami nem a SzentÍrásban foglaltakat tanítja, és hogy mi alapján dönti el az egyház, hogy EDDIG a Bibliát követi, de INNENTŐL KEZDVE meg már a hagyományokat.

Ja, és a Bibliát nem én írtam, tehát nem én fedezem fel a spanyol viaszt.


Mindezt azért írom le, mert nagyon is az a meglátásom van, hogy a Katolikus Egyház sokkal inkább kiáll a hagyományai mellett, mintsem hogy úgy viszonyulna a SzentÍráshoz, ahogy azt Krisztus tette.


Úgy gondolják, hogy Isten kinyilatkozása a Bibliával nem ért véget, és hogy akár ma is létrejöhetnek olyan tanítások, amik Isteni sugallatúak.


Na a helyzet ezzel kapcsolatban az, hogy annyiból igaz, hogy Isten ma is ad kinyilatkozásokat, viszont sohasem lehet Istentől olyan tanítás, ami szembe megy a SzentÍrásban foglaltaknak. Ami Istentől van, az mindig szoros összefüggésben van a Bibliában foglaltaknak, beleértve azt is, hogy a Jelenések 22/18-19 megtiltja a SzentÍrás továbbfolytatását.

2014. nov. 9. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/24 kzs ***** válasza:

@ xeniah


Részletes, szemléletes, teológiailag elmélyült, rendkívül érdekes hozzászólások, amiket nagyon is hasznos újra és újra elolvasni.


@ kérdező


Olvasd végig akár többször is xeniah válaszait: teljesen összhangban vannak a Bibliában foglaltakkal.

És ami még fontosabb: ne csak olvasd, hanem fogadd is el: csakis magadnak teszel jót vele.


De ugyanúgy én is kizárólag olyanokat írok, ami szintén megfelel annak, amit a SzentÍrás mond. És ez nem öncélú reklám akar lenni, hanem igenis ezeket mondja a Biblia.

2014. nov. 9. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!