Ha a kereszténység alapelve egymás szeretése, a kereszt nevében miért történtek meg a Keresztes Háborúk és inkvizíciók?
# 5/ !
Én kikérem magamnak a gyanúsítgatást! Ki vagy te, valami bíró, hogy másokat bűnösnek kiáltasz ki?
Sajnállak, ha a te bűnösnek gondolod magad a nélkül, hogy bárki is elítélt volna. Beszélj csak a saját nevedben magadról egyes szám első személyben ,mikor vádaskodsz alaptalanul!
# 10/ !
"Akkor fogalmazzunk úgy, hogy a politikai okra ráhúzták a vallásos retorikát és külsőséget."
..de "Melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás?"
Nem lehet, hogy vallásos okra ráhúzták a politikai retorikát és külsőségeket?
Minden esetre az ékesszólástól jó messzire mentek gyakorlatilag.
Kérdező!
Azok az események már nagyon régen voltak. Felelősöket állítani ekkora távolságból eszelős gondolat.
Egyébként sem kell messze menni, hogy ész megállító akciókat lásson az ember. Ha Jézus látná, hogy munkásságának várt eredménye milyen csekély mértékben érvényesül még a XXI. században is, szerintem elképedne és vissza se nézne többé a földre. ("Isten nyugosztalja")
Többre megyünk, ha aktualitásokról beszélünk, olyan eseményekről, mely események szereplői itt élnek és virulnak köztünk.
Hogy csak egyet említsek : Mr. Barack Obama és Osama bin Laden bukása. Az amerikai elnök megölette az ellenségét , arra kapható gyilkosokkal, ezt nyíltan vállalta, majd a hóhérokat kitüntetésben részesítette, mintha valami hőstettet hajtottak volna végre, mintha dicsőség lenne az ember ölés!
Ez nagyon összetett kérdés, nem lehet rá pár szóban magyarázatot adni.
1) Háborúk
Jómagam is alapvetően kerülendőnek tartom a dolgok erőszakkal történő megoldását, viszont képmutató volnék, ha azt mondanám, hogy minden problémát meg lehet oldani háború nélkül, és mást is képmutatónak, vagy naivnak vélek, aki ilyet állít. Ha lehetséges is, ember még nem élt a Földön, aki tudta volna, hogy pontosan hogyan is lehetne megoldani.
Manapság főleg felénk és a fejlett országokban rendkívül kényelmes életet élhetünk, ahonnan bizony könnyű ítéletet mondani a háború borzalmairól, az emberek tiltakoznak meg tüntetnek az utcán, ha látják a világban zajló háborúk tudósításait. De nézzük csak meg, mi történt egy évtizede: 2001. szeptember 11-én az egyszerű amerikai lakosság hirtelen kemény leckét kapott, amikor megérezte, milyen az, amikor valaki komolyan gondolja a szembenállást. Kaptak némi ízelítőt a háborúból, s az amerikai közvélemény egyhangúlag kiáltott megtorlásért meg az ártatlanok életének védelméért.
Vincze Lilla egyik dalában így énekelte:
"Miért gondolod, hogy te majd más leszel?
Miért lennél más, ha védekezni kell?"
Önmagában(!) az az állítás, hogy a szeretet megoldás lenne minden problémára, demagóg. Hogyan szeretsz valakit, akinek eltökélt szándéka az elpusztításod? Vagy éppen azok elpusztítása, akik számodra kedvesek? Mi több, ő ezt még ráadásul nem puszta gonoszságból tenné, hanem egyszerűen jogosnak ítélné, mert talán nem is tudtál róla, hogy puszta életmódod más emberek szenvedését vonja maga után. Ezek bizony nagyon nehéz és bonyolult kérdések, nem vetíthető le a probléma olyan egyszerű esetté, aminek a megoldása pusztán a szereteten múlna.
No nem mintha a legtöbben tudnák, hogy miről beszélnek ilyenkor. A szeretetről mindenkinek vannak képzetei, tapasztalatai, s könnyen el tudjuk képzelni, milyen jó is lenne a világ, ha mindenki szeretne mindenkit. De amikor problémás vagy egyenesen ellenséges erők lépnek fel, hirtelen borzasztóan nehézzé válik ez az egész szeretet-dolog.
Az agresszió bizony legalább olyan mélyen gyökerezik az emberi természetben, mint a szeretet. Ne gondoljuk azt, hogy a háborúhoz olyan sok minden kell: nem kell hozzá feneketlen gyűlölet, megveszekedett gonoszság vagy elvetemültség. Egyetlen dolog kell hozzá, ez pedig a félelem, és abból sem kell túl sok, csak elég embert érintsen. Mert bizony a háborút pontosan ugyanazok az emberi érzelmek fűtik vagy mozgatják, ami az ártatlan veszekedést a szomszéd lakás lakóival. A háború potenciája ott lapul minden emberben, s még csak nem is olyan elnyomva vagy esetszerűen, hanem szinte minden nap megtapasztalva. Ezt nagyon nehéz beismerni.
A nagy kerülő után visszatérve a keresztes hadjáratokra: nem kell úgy beállítani, mintha ezek az emberiség legnagyobb saját gyártású katasztrófái közé tartoznának. Mint minden háború, ezeknek is megvoltak a maga szörnyűségei, és kész. Az emberek indokolatlanul különösen elítélőek ezzel a történelmi eseménnyel kapcsolatban, pedig a korabeli történelem bővelkedik hasonló eseményekben Európában és azon kívül egyaránt.
Nem célom egyébként menteni a háborúk bűneit, vagy szimpla vállvonással elintézni a háborúkat, mint a világban lévő szükséges rossz részeiként. Csak egyszerűen nem érzem helyénvalónak, hogy az emberek oly könnyen ítélkezésbe bocsátkoznak, ha háborúról van szó. Sokan meglepődnének, hogy a háborúkat valójában mennyire normális emberek vívják mindkét oldalról. a keresztes hadjáratok sem az Iszlám ellen szóltak, s a keresztes lovagok közül is sokan békeszerető és hívő emberek voltak. Nem mondom, hogy a hadjáratok minden szempontból jók lettek volna, de azt sem, hogy elmondhatatlan borzalmakról szóltak volna.
Egyébként épp az I. keresztes hadjárat egy kiváló példa arra, mennyire más volt az akkori ember gondolkodása a mienkéhez képest. A mai ember célszerűen és anyagi szempontból mérlegel; a középkori viszont opportunista volt, és sokkal kevésbé foglalkoztatták a korlátok. A mai világban képtelenség lenne egy olyan grandiózus vállalkozást véghezvinni, mint annak idején a keresztes hadjáratok voltak. Most nem feltétlenül háborús vállalkozásról beszélek, hanem általánosan. Ma valószínűleg a számtalan leküzdésre váró anyagi és megvalósítási akadályok miatt elhessegetnék az ötletet. A középkorban meg gyakran előfordult, hogy "nem tudták, hogy lehetetlen, ezért megcsinálták."
Sóval végszóként azért megjegyezném, hogy én a háborúkat ettől még rossz dolognak tartom. Lehetőség szerint kerülendőnek, de nem mindig akad választása az embernek. Ezzel a szösszenettel csak azt akartam elérni, hogy az emberek kicsit elgondolkodjanak, és ne ítélkezzenek oly könnyelműen a háborúkról, sem pedig azok résztvevőiről.
Hogy pozitív legyen a végkicsengés, háborús felvételek helyett legyen itt egy szívmelengető és ríkatós videó, ahogyan a háborúból hazatérő katonák meglepik gyanútlan szeretteiket:
Keresztesháborúk és inkvizíció hatalomért és a pénzért ment. Az hogy hangzana: "emberek menjünk a Palesztinába és raboljuk szét. Hát nem lenne túl polkorrekt valljuk be. Ám ha szentnek nevezzük és istennek tetszőnek ezt a háborút akkor minden más, embereket lehet toborozni, vki még el is hisz, de valóságban mindenki tudja mi zajlott ott.
vallással mindent jól meg lehet ideologizálni,és maga a kereszténysége gy térítő vallás, és nyugodtan meg lehet magyarázni hogy az eretnekeket a szeretet nevében kínzom meg hogy megmentsem a lelküket. A másképp gondolkodókat monoteista vallások szeretik üldözni, mivel az adott szekta követői szeretik kinevezni a saját értelmezésüket az igaznak és szentnek, többiek akik tévelyegnek vagy démoni utasításra tévtanítanak.
Bibliával meg mindent meg lehet magyarázni csak megfelelő idézeteket kell megfelelő helyre szúrni.
Pl. Keresztény etika és nukleáris elrettentés ellentmond. Frászt, az Amcsik szerint:)
Jó olvasást!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!