Péter a Gödöllői biblia házból! Mit tudsz erről az írás szövegről? Márk 16:9-20 Van alapja annak hogy ez egy későbbi betoldás? S nem ihletett.
Szia!
Ez egy nagyon jó kérdés, nos én nem voltam ott az isz. 60-as években, amikor Márk megírta az evangéliumát, így nem tudok biztos választ adni... ;-)
Komolyra fordítva a szót, való igaz, hogy az evangélium záró szakasza (a 16:9-20) nem szerepel a legrégebbi (nagybetűs) kéziratokban, ezért sokan későbbi betoldásnak vélik. Fontos azonban megemlíteni, hogy az evangélium befejezésének négy változata maradt fenn. Ezek alapján feltételezhető, hogy az evangélium több változatban is létezhetett, és a szerző maga fűzte hozzá később a záró szakaszt, miután a szöveg egy másik változatban már elterjedt, de az is lehet, hogy korábban ezen szakasz kanonikusságát vonták kétségbe, és csak később fogadták el. Mindenesetre azt kijelenthetjük, hogy ha az evangélium a 16:8-nál végződik, akkor a befejezés feltűnően abrupt. Ezek alapján kijelenthető, hogy ez a hosszabb befejezés hiteles hagyományanyagot tartalmaz - még azok is, akik nem Márknak tulajdonítják egyetértenek abban, hogy Jézus megjelenéseit összegezi Mt, Lk és Jn alapján - vagyis, még ha elfogadnánk is, hogy nem Márktól származik, akkor is azt kell mondanunk, hogy az Újszövetségnek mai formájában szerves alkotórésze, és egészében híven követi Jézus életének ezen szakaszát.
Annyi bizonyos, hogy Márk evangélista Péter kísérője és tolmácsa volt, és az evangélium alapvetően Péter bizonyságtevésének lejegyzett formája. Ebben a fő támpontunk Euszebiosz hivatkozása Papiaszra, de a többi ókeresztény szerző (Tertullianus, Alexandriai Kelemen, Órigenész, Jeromos) szintén Márkot tartja az evangélium szerzőjének.
Üdv. Péter
Kicsi off:
Szerintem semmi ketseg afelol, hogy Mark jegyezte le Mark evangeliumat Kr.u. 60 korul. Ahogy Peter is emlitette, Mark Peter tolmacsa volt igy egeszen pontosan leirhatta az akkori torteneseket. Tovabba van ket dolog Mark evangeliumaban, ami nem talalhato meg a tobbi evangeliumban.
Az elso a Mark 10-ben lejegyzett tortenet, amikor a fiatal gazdag megkerdezni Jezust, hogy mit kell tennie, hogy bekeruljon a Mennyek orszagaba. Jezus elmondja neki a parancsolatokat amiket be kell tartani, plusz hogy osztja zet vagyonat a szegenyek kozott. Es itt jon az a mondat, ami igy hangzik: Jezus pedig ratekintven, megkedvele ot es monda neki...Tudjuk, hogy Mark anyja tehetos es gazdag asszony volt, nagy hazzal Jeruzsalemben. Feltetelezheto, hogy Mark ezekutan atgondolta a helyzetet es Jezus kezdte el kovetni. Es itt jon a masik tortenet, ami szinten csak Mark evangeliumaban talalhato, megpedig a Gecsemane kertben tortentekrol. Mark 15. fejezetenek 50. versetol az 53. versig talalhato az a resz, ami igy hangzik: Akkor elhagyvan ot, mindnyajan elfutanak. Egy ifju pedig kovete ot, akinek testet csak egy gyolcs ing takarta; es megfogtak ot az ifjak. De o ott hagyva az inget, meztelenul elszalada toluk.
Ez a resz arra enged kovetkeztetni tehat, hogy miutan Jezus beszelt az ifju gazdag Markal, az atgondolta helyzetet es elosztogatta vagyonat, majd szegenyesen oltozve Jezus kovetoje lett. Tovabba logikusan gondolkozva ha mindenki elfutott, akkor csak az evangelium szerzoje lehetett ott, ha megemliti ezt az esemenyt. Utana ismet Peter szemszogebol figyelhetjuk az esemenyeket, aki kovette Jezust a fopap udvaraig es a szolgakkal a tuznel melegedett.
Off vege
"Annyi bizonyos, hogy Márk evangélista Péter kísérője és tolmácsa volt, és az evangélium alapvetően Péter bizonyságtevésének lejegyzett formája. Ebben a fő támpontunk Euszebiosz hivatkozása Papiaszra, de a többi ókeresztény szerző (Tertullianus, Alexandriai Kelemen, Órigenész, Jeromos) szintén Márkot tartja az evangélium szerzőjének. "
Számomra ez volt hasznos.
2. válaszoló. Nagyon is logikus amit írsz köszönöm.
A héberek szerinti elveszett evangélium (Origenes fragmentjében fennmaradt) meg így adja vissza a gazdag ifjú történetét, ami szerintem kicsit tanúságosabb, mert Jézus el is magyarázza mi a probléma az ifjú állítólagos "törvénytartásával" Íme:
"Írva áll egy bizonyos evangéliumban, amelyet Héberek szerintinek neveznek (...): "Azt mondta neki - így olvasható - egy másik gazdag: Mester, mi jót tegyek, hogy éljek? Azt válaszolta neki (ti. Jézus): Ember, tedd a törvényt és a prófétákat. Ő így válaszolt: Megtettem. Mondotta neki: Menj, add el mindenedet amid csak van, oszd szét a szegények között, és jöjj, kövess engem! A gazdag azonban vakarni kezdte a fejét, és nem tetszett neki. Ezt mondta neki az Úr: Hogy mondhatod, megtettem a törvényt és a prófétákat? Hiszen meg van írva a törvényben: Szeresd felebarátodat mint tenmagadat; és ímé, sok testvérednek, Ábrahám fiainak por lepi a ruháját, éhenhalnak, a te házad pedig teli van mindenféle jóval, de sehogyan sem jut abból semmi nekik. Azután megfordult és így szólt tanítványához, Simonhoz, aki ott ült mellette: Simon, Jóna fia, könnyebb a tevének átmennie a tű fokán, mint a gazdagnak bejutnia a mennyek országába" - (Origenes, Comm. lat. in Mt 15,14 ad Mt 19,16-24)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!