Mire alapozódik a feltevés, miszerint Isten egyszerre mindenható, és mindent tudó?
Az a felvetés, ami szerint Isten nem a téridőben létezik, megfontolandó.
Viszont maga a teremtés viszont már nyilvánvalóan a "téridőben zajlott", és Isten minden beavatkozása (ha létezik ilyen "beavatkozás") szintén a "téridőben zajlik. Ezért mégis meg kell felelnie a téridő "játékszabályainak".
Te Helmet. :)
Nagyon szép a levezetésed, de nem figyeltél megint. Hiába tudod te magad az összes lépés lehetőségét, az, aki játszik, szabadon választhat a lehetőségek közül...szóval a determináltság együttműködik az indetermináltsággal...látod milyen szép az élet? hogy két látszólag ellentétes dolog képes összhangban működni...:)
ui.: különben egyetértek veled, de te is láthatod, hogy nincsen ellentét, csupán másság, ami képes egyszerre működni. :)
üdv
26/F
LastOne.Left
"Az a felvetés, ami szerint Isten nem a téridőben létezik, megfontolandó."
Kezeled nyugodtan tényként!
"Viszont maga a teremtés viszont már nyilvánvalóan a "téridőben zajlott""
Nem, nem téridőben. Isten az akaratával teremt, és ez nem téridőben történik. A teremtetett dolgok, viszont térben jelennek meg, tűnnek el, és változnak. Ez az isteni téridőn kívüli akartat által történik.
"és Isten minden beavatkozása (ha létezik ilyen "beavatkozás") szintén a "téridőben zajlik."
Isten nem téridőben létezik, és nem is avatkozik be. Ő teremt, és eltüntet.
"Ezért mégis meg kell felelnie a téridő "játékszabályainak"."
Nem felel meg neki, mert ő hozta létre, és nem is hozhatta volna létre, csak akkor, ha nem téridőben létezik.
Alapvető teológiai, és filozófiai fogalmakkal nem vagy tisztában. Ezért ez nem fog így menni. Csak találgatsz.
Javítás:
"Nem felel meg neki, mert ő hozta létre, és nem is hozhatta volna létre, csak akkor, ha téridőben létezik. "
A sakkozós példa esetében ez azt jelenti, hogy egyrészt csak a lehetséges lépések között lehet választani.
Másrészben amikor minden lépés összes következménye, és a "végkifejlet" is ismert, akkor csak elvben létezik szabad akarat, de annak végeredményben nincsen értelme, mert a végkifejletre nincsen hatással. Nincsen valós alternatíva a döntések mögött.
Egyébiránt a tudomány egy határon túl nem tud mondani Istenről semmit. Mindössze megállapítja, hogy a létezők létrejöhettek Isten nélkül is.
Ezzel együtt sem bizonyítja azonban, hogy Isten ne létezne. Mindössze a szükségtelenségét állítja.
"Egyébiránt a tudomány egy határon túl nem tud mondani Istenről semmit."
És mi ez a határ? Mert egy bizonyos határon belül, nagyon is sokat mond Istenről.
"Mindössze megállapítja, hogy a létezők létrejöhettek Isten nélkül is."
Na ezt a tudomány SOHA nem állította!
"Ezzel együtt sem bizonyítja azonban, hogy Isten ne létezne. Mindössze a szükségtelenségét állítja."
De bizonyítja, csak sokan nem tudják!
"Alapvető teológiai, és filozófiai fogalmakkal nem vagy tisztában. Ezért ez nem fog így menni."
A teológia és a filozófia pedig alapvető fizikai fogalmakkal nincs tisztában.
A világunkban nem maradt hely Istennek, ezért száműzték azon kívülre?
Még senki sem tudta értelmesen elmagyarázni, hogy miként lehet valami téridőn kívüli, illetve egy téridőn kívüli dolog miként hathat a világra.
Tömören mindig az a válasz, hogy isten, úgyhogy tud.
"A teológia és a filozófia pedig alapvető fizikai fogalmakkal nincs tisztában."
Ennek a mondatnak, nincs értelme! A teológia az hittudomány, a filozófia, és azon belül is a metafizika, azzal foglalkozik ami, az anyagon túl van. A fizika, pedig az anyaggal.
Ez három különböző tudományág.
"Még senki sem tudta értelmesen elmagyarázni, hogy miként lehet valami téridőn kívüli, illetve egy téridőn kívüli dolog miként hathat a világra."
Persze hogy nem, és soha nem is lesz. De ettől még tény, hogy hat rá, mert különben nem létezhetne.
Szerintem létezhet a téridőn kívül is "valami", viszont akkor az a valami egyszerre értelmezhetetlen is a számunkra, akik belül vagyunk a téridőn, mint annak részei.
Az is igaz, hogy valamiről, ami a téridőn kívül va, nem lehet állítani, de kérdezni sem semmit, hiszen az a mi fogalmainkon túl van.
Érdekes még, hogy ha Isten beavatkozik a téridőbe, akkor a "teremtés" nem egy zárt folyamat, hanem egy jelenleg is zajló folyamat.
Viszont hogyha nem avatkozik be, akkor a deista filozófia áll a legközelebb a valósághoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!