Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Hol találhatok olyan katolikus...

Hol találhatok olyan katolikus templomot, ahol Istenről készült szobor vagy kép található? Bővebben lent.

Figyelt kérdés
Sokan vádolják a katolikusokat bálványimádással. A bálványimádás tudtommal az, mikor Istent próbálják meg ábrázolni. Én személy szerint egy ilyen katolikus templomot sem tudok, ahol Istennek lenne képe vagy szobra.
2011. ápr. 23. 18:55
1 2 3 4 5
 11/48 anonim ***** válasza:
Az nem bálványimádás, ha ábrázoljuk Istent:)
2011. ápr. 24. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/48 anonim válasza:
37%

Figyelj, ez egyáltalán nem bálványimádás... persze, lehet hogy laikusnak az, de a keresztre feszített Jézus nem őt, hanem inkább a lényét, és a szenvedését ábrázolja!

Egyébként meg nézz utána a bálványimádás jelentésének.

lsd. bálványozás, bálványoz értelmezőbe nézd meg!


( 19:09, szakadok a röhögéstől -.-.

talán 10 éves érettségi szintjével inkább metin2-znöd kéne mint gyakorizni...)

mind1. bocs az offért csak idegesít, hogy tudnak ilyenből is viccet csinálni...

Üdv: BG

2011. ápr. 24. 15:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/48 anonim ***** válasza:
Gyerekek, nem az a bálványimádás, ha ábrázolunk valamit, hanem amikor nem Istent, hanem egy teremtményét imádjuk. Például szentek.
2011. ápr. 24. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/48 anonim ***** válasza:

Az Atyaisten VALÓSÁGOS képi ábrázolása lehetetlen és tilos.


A végtelen Isten nem férhet bele kép keretekbe (imago). Lehetetlen ábrázolni mert csak véges dolgok ábrázolhatók, tilos is mert a tízparancsolat tiltja. A Szentháromságot lehetetlen ábrázolni, mert még felfogni sem tudjuk a titkot, enélkül pedig lehetetlen bármit is ténylegesen képileg ábrázolni.

Az Isten egyébként sem anyag, hogy ábrázolni lehessen. A három isteni személy közül csak a Fiúisten vett magára anyagi test, az Atya és a Szentlélek azonban mindenestül szellemi valóság. Szimbólumokban viszont lehetséges ábrázolni a három isteni személyt, így az Atyát is. Az Atyát a Dániel próféta által megrajzolt Ősöreg alakjában (Dán 7:9, aki Isten végtelenségét, mindenhatóságát és időfelettiségét jelképezi. A Fiút úgy lehet ábrázolni, amint megtestesült, a Szentlelket pedig galamb alakjában. Jézus képi ábrázolása nem szimbolikus, hiszen, amikor ábrázoljuk, csak emberi természete szerint tesszük. Emberi természete pedig véges volt, és ennek ábrázolása nem sérti az isteni végtelenséget.

Az Atyaisten szimbolikus képi ábrázolása nem sérti a Tízparancsolat bálványimádást tiltó parancsolatát.


A tízparancsolat tiltja, hogy képeknek, szobroknak isteni tiszteletet adjunk, de azt nem tiltja, hogy képeket és szobrokat készítsünk vallási hőseinkről. A lutheránusok és a kálvinisták is használják Luther és Kálvin képeit, szobrait, anélkül, hogy imádnák őket. Az abszolút képitalom nem következik a parancsolatból, amint azt más szentírási helyek is bizonyítják. Ellenkező esetben pénzt sem használhatnánk, családi fotóink sem lehetnének, sőt filmet sem nézhetnénk, hiszen az is képekből áll. Azt állítani pedig, hogy a képtisztelet nem bálványimádás, de a szobortisztelet pedig igen, üres farizeizmus. A szöveg csak azért beszél faragásról, mert a kultuszban az idegen népek túlnyomórészt szobrokat használntak. De a tilalom lényege, hogy a végelen Istent ne ábrázoljuk végesnek, mert az káromlás.


A bálványimádás lényege amúgy sem a szobroban ragadható meg. Ha valaki hisz, hogy Buddha isten, az akkor is bálványimádó, ha nincs Buddha-szobra, ugyanakkor, ha valaki kezébe vesz egy Buddha-szobrot, és megnézi mint művészeti alkotást, de semmilyen vallási tiszteletet nem tanúsít, az a legkevésbé sem bálványimádó.


A bálványimádás belülről fakad, és nem a szobor kényszeríti. Természetesen, ahogy a parancsot nem szabad radikalizálni, úgy nem lehet elbagatellizálni sem. Halálos bűn szobrokat és képeket istenként. A Katolikus Egyház képtisztelete ezt a parancsot nem sérti, és nem is sértette soha, bármily gyakran vádolják is vele.


Az Újszövetség a bálványimádás lényegét tiltja, ezért már nem a merev képtilalomban látja a parancs teljesítését, melynek csupán nevelő szerepe volt, hanem az igaz Isten hodoló imádatában és kémása, az ember szeretetében.


"A vallásos kultusz nem önmagáért tiszteli a képeket, hanem amennyiben megjelenítik a megtestesült Istent. Az ilyen megközelítés pedig nem áll meg magánál a képnél, hanem a valóság felé tört, amit ábrázol." (Aquinói Szent Tamás)

2011. ápr. 25. 14:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/48 anonim ***** válasza:

Na várj, pontosítsunk.

A bálvány az (rm katolikusok szerint), amit jobban szeretsz Istennél.

Bálványimádás ezt imádni. Tehát Istent ábrázolni nem bálványimádás, mert nyilván nem az ábrát imádod. Mint ahogy ha egy Johnny Depp poszter van a faladon, akkor sem a poszterért rajongsz, hanem Johnny Deppért. (bocsi a hasonlatért:D)

2011. ápr. 25. 17:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/48 anonim ***** válasza:
Pontosan ha Johnny Deppért jobban rajongsz mint Istenért, akkor bálványimádás.
2011. ápr. 28. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/48 dudiska ***** válasza:
Ezt írja a Biblia a bálványokról:Ézsaiás 44 részben,ki vágja az ember a fát,tervezz valamit ami hasonló egy Istenhez,azután megmunkálja azt a fát,elkészül a műve,leborul és azt mondja az élettelen szobornak Istenem vagy.De van maradék fa is,megéhezik húst kíván a lelke és megsüti ugyanazon a fán.Tehát egy részéből melegedik,egy részét főzni használja,aztán Istent is alkot magának.Istennek nagyon nem tetszik,hogy az emberek élettelen követ,fát,fémet...imádnak nap mint nap.Nincsen az ilyen embernek értelem a szívében,elfelejti,hogy saját keze műve előtt hajlong.Ez a bálványimádás.
2011. ápr. 28. 19:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/48 anonim válasza:
Egyébként minden rendes templomban van egy szobor v kép Istenről.
2011. máj. 1. 18:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/48 A kérdező kommentje:

Kedves Utolsó!

Minden rendes templomban van szobor vagy kép Istenről? Akkor én miért nem tudok egyről sem? Az, hogy Jézusról vannak képek, szobrok, az teljesen egyértelmű. Jézus egy valóságos történeti személy volt, akit történész szemmel is igaznak mondhatunk. Magától értetődő, hogy a vallásalapítónkról képeket, szobrokat készítünk. Ugyanúgy, ahogy az unitáriusok készítenek Dávid Ferencről szobrot, vagy éppen a reformátusok Kálvin Jánosról.

2011. máj. 1. 18:27
 20/48 anonim ***** válasza:
Kecskeméten két templomban is van kép Istenről, az egyiknél a oltárnál.
2011. máj. 2. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!