Ha a református predesztináció igaz, akkor Isten akarta, hogy az emberek bűnösek legyenek, és vannak emberek akiknek a kárhozatát akarja az általa akart és létrehozott bűnösség miatt?
A predesztináció kérdése a teológia és vallásismeret sokat vitatott témája. A református teológia egyik alapvető tanítása a predesztináció, amely szerint Isten előre elrendelte az emberek üdvösségét vagy kárhozatát.
A reformátusok szerint Isten abszolút szuverén és mindenható, és a teremtés előtt döntött az emberek üdvösségéről vagy kárhozatáról. Ebben a nézetben Isten mindenek felett álló akarata érvényesül, és minden esemény, beleértve az emberek cselekedeteit és a bűnt is, Isten előre megtervezett tervének része.
Fontos megjegyezni azonban, hogy a predesztináció témája sokat vitatott és értelmezhető, és a különböző teológiai irányzatok eltérő véleményeket fogalmaznak meg ezzel kapcsolatban. Néhány teológiai iskola elfogadja a predesztináció tanát, míg mások elutasítják vagy alternatív értelmezéseket adnak a szabad akarat és isteni terv közötti kapcsolatról.
A vallási és teológiai kérdések gyakran a hit személyes tapasztalatával és meggyőződésével vannak összefüggésben. Mindenki saját hitbeli meggyőződései alapján értékeli és értelmezi ezeket a kérdéseket.
Ha a refik *kettős* (ezt valamiért sokan lefelejtik) predesztináció tana igaz, akkor valóban Isten egyes embereket üdvösségre, másokat kárhozatra rendelt. Az nem következik belőle, hogy az emberek bűnösségét is Isten akarta volna.
De szerintem, mint sok más dologban, ebben is tévednek a reformátusok.
#1:
Hallottam olyat ezen az oldalon, hogy átálltak a kettős predesztinációról az egyszeresre. Tudnál erről mutatni egy református forrást?
#2 és 3:Ha Isten abszolút szuverén mindenható, és a kettős predesztináció is igaz, akkor nehezen feltételezhető, hogy ne irányítana mindent, így pedig újra felmerül a kérdés, hogy akkor eszerint a bűnösséget is és a kárhozatot is akarta, de ebből az általa kreált problémából tetszése szerint egyeseket megment másokat pedig benne tart?
#3:
Írnál még olyan dolgokat amikben szerinted tévednek és elmondod, hogy azokban miért?
1. A katolikusok tiszteletet adnak a szenteknek és a Máriának: Egyes reformátusok tévesen gondolják, hogy a katolikusok imádatot folytatnak a szentek és a Mária iránt. Valójában a katolikusok a szenteket és Máriát közvetítőként tartják számon, akik közbenjárnak értük Istennél, ahogy egy keresztény közösség tagjai is egymásért imádkoznak.
2. Az Eucharisztia szertartása: A reformátusok úgy gondolják, hogy a katolikusok tévesen hiszik, hogy az Eucharisztia átváltozik Jézus valóságos testévé és vérivé. A katolikusok ezzel szemben az Eucharisztia szentmiséjében hiszik, hogy a kenyér és bor valóságosan Jézus testévé és vérévé válik. Ez az álláspont teológiai különbségeket okoz az egyházak között.
3. Szentírás és hagyományok helye: A reformátusok gyakran úgy gondolják, hogy a katolikusok túlzottan helyezik a hagyományokat a Szentírás fölé, és ezért eltérnek a reformátusok által prioritásként kezelt Sola Scriptura (egyedül a Szentírás) elvéhez. A katolikusok viszont hiszik, hogy a hagyományok és a Szentírás egymást kiegészítik, és mindkettő hasznos az isteni kinyilatkoztatás megértésében.
4. Papság és közvetítés: A reformátusok néha úgy vélik, hogy a katolikusokban hiányzik a közvetlen kapcsolat Istenhez, mert csak a papság képviselheti őket. Valójában a katolikusok hívői közösségben élnek, amelyben minden hívő kapcsolatban áll Istennel, és a papság közvetít az egyház és az egyén közötti kapcsolatban.
5. Képek és szent ikonok: Néhány református gondolkodó tévesen úgy véli, hogy a katolikusok bálványimádást folytatnak, mert képeket és szent ikonokat használnak a vallásgyakorlatban és imádságban. A katolikusok azonban nem imádják ezeket a képeket és ikonokat, hanem azokat használják, mint segédeszközöket a vallási tapasztalataik elmélyítésére és Isten iránti tiszteletük kifejezésére.
#4
Előző hozzászóló szépen összeszedett pár ilyet. De írok akkor néhányat én is, lehet lesz részleges átfedés.
Sola Scriptura, Biblia nem tanítja, az apostolok maguk is írnak szóbeli hagyományokról, sőt maga a Szentírás is csak a katolikus hagyomány egy része, amit különböző okoknál fogva rendeztek egy könyvbe.
Tévednek az ábrázolások kapcsán is, hiszen a Biblia csak ezek imádatát tiltja, készítését, használatát nem. Annyira nem, hogy például Isten parancsára kellett szobrokkal díszíteni a Szentélyt, frigyládát. Vagy Mózes, aki rézkígyót készített, melyre tekintve meggyógyultak a zsidók.
Tévednek az úrvacsora kapcsán, a Biblia sehol se tanítja, hogy a kenyér vételével csak lelkileg, a Szentlélek által találkozhatunk Krisztussal. Hanem Jézus azt mondja, hogy az az Ő teste és vére.
Másik nagy tévedésük a Sole Fide (ez pedig a kérdéshez is kapcsolódik), hiszen maga Jézus tanítja:
"Nem mindenki, aki azt mondja nekem: ‘Uram, Uram!’, megy be a mennyek országába, csak az, aki megteszi Atyám akaratát, aki a mennyben van."
6#
Chichagói nyilatkozat alapján a Biblia eredeti könyvei Istentől sugalmazottak!
Nos az eredeti könyvek nincsenek meg, s csak erős idegzettel lehet elhinni, hogy a "becsületes" gazdag mindenkori vezetők, a mai legöregebb példányt, ami talán az eredeti 300-szori másolatának másolata, változatlanul hagyták!
S ily módon egyes mondatok értelmezési belemagyarázása, sokkal hiteltelenebb. Mit gondolhatott a sugalmazó??? Lehet, nem is az a mondat állt ott eredetileg!
"Chichagói nyilatkozat"
Sose hallottam ilyen hülyeségről...
A predesztináció tana nem biblikus. Máskülönben János 3,16 igéjének semmi értelme se lenne: "úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen."
Isten nem csak egy kiválasztott csoportot szeretett, hanem a "világot". És nem azokért adta a Fiát, akiket Ő kiválasztott, hanem azokért, akik hisznek Ő benne. Ha a predesztináció igaz lenne, akkor Jézus csak egy kiválasztott csoportért halt volna meg. Ilyet sehol nem mond a Biblia.
A János 3,36-ban pedig az áll: "Aki hisz a Fiúban, annak örök élete van, aki pedig nem engedelmeskedik a Fiúnak, nem lát majd életet, hanem Isten haragja marad rajta."
Nem annak van örök élete, akit Isten kiválasztott, hanem annak, aki hisz. És az egyén engedelmességén múlik, hogy Isten haragja rajta marad-e.
A Biblián végigvonul ennek a választásnak a lehetősége:
"Tanúm az ég és a föld, hogy én elétek tártam a választást élet és halál, áldás és átok között! Válasszátok hát az életet, hogy sokáig élhessetek ti is, meg utódaitok is!" 5Móz 3,19.
Ha peredesztináció lenne, nem lenne szabad választásunk. De a biblia szerint van! Senki sincs semmire elrendelve. Isten mindenkit egyformán hív és mindenki megtérését akarja: "Nem késlekedik az Úr az ígérettel, amint egyesek gondolják, hanem türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtérjen." 2Péter 3,9.
A predesztináció nem igaz. Ellentmond az egész Biblia logikájának és tanításának.
Köszönöm az érveket!
Szívesen várok még többet is!
#9:
A harmadik idézet Mózes ötödik könyvének harmincadik fejezetéből van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!