Az apokrif iratok miért maradtak ki a Bibliából ?
Markionizmus.
Montanizmus.
Simoniáinus.
Ebioniták.
#12
Tudtommal ezek közül csak Markion hozott létre kánont, de az egy erősen szűkített kánon volt, tehát ami benne van az Újszövetségben, az mind benne volt Markion kánonjában is, az Ószövetséget teljesen elvetette.
De mint írtam, erre is vonatkozik hozzászólásom:
"Ezen felül az elfogadott (ekkor még nem kanonikus) könyvekkel foglalkoztak a 2. század elején is keresztény püspökök és tanítók, olyan császárok ideje alatt, mint Traianus, Hadrianus, vagy éppen a hírhedt Commodus."
A fentiek közül melyik császár egyezett ki Markion ellenében adott keresztény csoporttal az üldözések közepén?
Ebioniták kánonját nem ismerem, de ez egy nagyon periférián élő zsidó-keresztény szekta volt.
Nem azt mondtam hogy kánonjuk volt, hanem hogy más írataik. (Arról nem tudok hogy kánonjuk volt-e, de lehet hogy volt.)
"De mint írtam, erre is vonatkozik hozzászólásom:"
Igazábol szerintem a te hozzászolásaidat valami félreértése az én szövegeimnek.
"A fentiek közül melyik császár egyezett ki Markion ellenében adott keresztény csoporttal az üldözések közepén?"
Egyik sem a fentiek közül, de én nem is ezen keresztény üldőzőkröl beszéltem hanem arról a császárról beszéltem, aki állam vallássá tette a kereszténységet.
"Nem azt mondtam hogy kánonjuk volt, hanem hogy más írataik."
Segíts nekem, milyen más irataik voltak? Mint írtam, egyedül Markion esetén tudok ilyenről, de neki se más iratai voltak, hanem csak kevesebb.
"Egyik sem a fentiek közül, de én nem is ezen keresztény üldőzőkröl beszéltem hanem arról a császárról beszéltem, aki állam vallássá tette a kereszténységet."
Ez azért érdekes, mert Nagy Konstantin idején ugyan még volt némelyiknek képviselője, de főleg perifériákra szorulva.
Például a montanizmust a kis-ázsiai püspökök 2 zsinatban is elutasították a 2. században, kicsit később I. Viktor pápa eretnekké nyilvánította őket. Tehát itt nem valami kis egymással versengő csoportok voltak. Ráadásul láthatóan az Egyház egésze fellépett ellenük, nem csak keleten, de nyugaton is.
Szóval én még mindig vitatkoznék néhány alap alításoddal.
Lényegében egyedül az arianizmust hozhattad volna fel, mert annak elterjedése volt mérhető az eredeti keresztény hit elterjedéséhez, de ott se voltak más iratok. Sőt ott például pont a császár maga is az ariánusok mellé áll. Egyes feljegyzések szerint ariánus tanokat vallott.
"Segíts nekem, milyen más irataik voltak? Mint írtam, egyedül Markion esetén tudok ilyenről, de neki se más iratai voltak, hanem csak kevesebb."
A könyveik, amiket késöbb apokrifnek neveztek.
Pl. Ebonitáknak, az eboniták könyve, stb.
Nézd konkrétan az egész kérdés az aporifekről szólt, ha ehhez is magyaráznom kell akkor ezzel a válaszal magam részéről abba hagyom a vitát.
"Például a montanizmust a kis-ázsiai püspökök 2 zsinatban is elutasították a 2. században, kicsit később I. Viktor pápa eretnekké nyilvánította őket. Tehát itt nem valami kis egymással versengő csoportok voltak. Ráadásul láthatóan az Egyház egésze fellépett ellenük, nem csak keleten, de nyugaton is."
Persze hogy eretneknek nyilvánitotta őket, szerinted nekik mi volt rola a véleménye?
Is ezzel melyik állitásomat cáfolod? A különbőző csoportok eretneknek tartották egymást, mig végül aztán az egyik elterjedtebb lett a többinél, ezért a császár velük egyezett ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!