Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Istennek van szabad akarata?

Istennek van szabad akarata?

Figyelt kérdés

A legtöbb monoteista vallás felruházza istenét a mindent tudás és a szabad akarat tulajdonságaival. Az érvelés szerint ez a két tulajdonság kizárja egymást, ezért bármely olyan istenkép, amely mindkét tulajdonságot magában foglalja, önellentmondásos (ld. Barker 1997).

A levezetés a következő:


1. A szabad akarat meghatározása szerint ha Isten rendelkezik szabad akarattal, akkor bármely pillanatban dönthet, hogy valamit megtesz vagy sem. Ennek van azonban egy kompatibilista és nem kompatibilista értelmezése.


2. A mindent tudás meghatározása szerint Isten mindent tud, ami a jövőben történni fog, így ismeri az összes döntési helyzet eredményét is a jövőben.


3. A tudás meghatározása alapján ha valaki tud valamit a jövőben, akkor az meg van határozva.

3.1. A szabad akarat inkompatibilista felfogása szerint a meghatározottság és a szabad akarat ellentmondásos. Ha valami meg van határozva, akkor nem szabad.

3.2. A szabad akarat kompatibilista felfogása szerint a meghatározottság és a szabad akarat nem ellentmondásos: valakinek lehet szabad akarata, ha döntéseit meghatározott módon, de a maga által meghatározott módon hozza. Azonban ez a döntés csak akkor nevezhető döntésnek, ha az a személy nem mindent tudó. Ugyanis ha a személy mindent tud, akkor amikor bármely t2 pillanatban döntenie kellene, akkor azt mondhatjuk, hogy ő már egy t1<t2 pillanatban is tudta az eredményt, azaz nem dönthetett a t2 pillanatban. Tehát egy mindent tudó lény nem dönthet. A mindent tudás és a döntés fogalma ellent mond egymásnak.


4. Az eddigi érv nem az emberekről, nem a világ kauzalitásáról szól, de hasonló probléma van isten mindent tudása és az emberek szabad akarata között is. Bár itt csak a nem-kompatibilista ellentmondás lép fel, mivel az ember nem mindent tudó. Fellép viszont a felelősség kérdése is: ha isten mindent tud, akkor miért nem ő felelős mindenért? Ez viszont már az erkölcsi kérdésekhez vezet, amit másik szekcióban tárgyalunk.


2010. szept. 24. 17:48
1 2
 11/14 anonim ***** válasza:
Persze, jól látod. Jól látsz mindent. A végén meg majd meglepődsz.
2010. szept. 25. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/14 anonim ***** válasza:

Sziasztok!


Érdekes vita alakult ki, ezért úgy gondoltam, hogy érdemes lenne egy teljesen más szempontot is figyelembe vennünk. Arra utalok ezzel, hogy véleményem szerint Istennek már nincs szabad akarata, ugyanis őt kötik a saját törvényei melyeket meghatározott annak érdekében, hogy a világegyetemben az élet fennmaradhasson.


Viszont érdemes lenne különbséget tennünk a szabad akarat és a szabad választási képesség között, mert ez utóbbi áll Istenre nézve és minden teremtményére nézve egyaránt! Vagyis a képessége mindenkinek megvan arra nézve, hogy válasszon a jó és a rossz között. A szabad akarat kifejezés abban más, hogy ebben benne van a bármely irányba szabadon induló, erős, a saját elhatározását kivitelezni is akaró és tudó akarat eszméje is.


Jean Zurcher szépen megfogalmazta L'homme, sa nature et sa destinée című művében: "A szabad akarat nem teljes függetlenségben áll, amint azt egyesek képzelik. Arra az egyszerű lehetőségre korlátozódik, hogy az ember megválassza függőségi helyzetét, kinyissa vagy becsukja a kapukat azok előtt a hatalmak előtt, amelyek ösztönzik beleegyezésünket. Vagy az egész mindenséget uraló fizikai és erkölcsi törvények rendje, fegyelem alá helyezzük magunkat, vagy pedig annak a kényszerítő sodrásnak engedünk, amely lázadás ezekkel a törvényekkel szemben. A különbség etljes egészében lemérhető a végeredményen: az erkölcsi kívánalmak vonalán minden lépés egy-egy előrelépést jelent a szabadság irányában, az ezzel ellentétes úton viszont minden lépés mindinkább önmaga rabszolgájává teszi az embert"


Az Isten esetében sincs ez másképpen. A szabad választási képessége megvan a rosszra, de soha nem fogja azt választani, mivel ismeri annak következményeit és törvényszerűségeit. Ilyen értelemben tehát saját akaratát korlátozza, így nincs szabad akarata.


Üdv. Péter

2010. szept. 27. 09:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/14 anonim ***** válasza:
A Tökéletességnek nincsen szüksége akaratra.Az akarás a mi tulajdonságunk.Kezdetleges akarata még egy egysejtűnek sőt, még egy darab kőnek is van, az Isten azonban maga a Szeretet, aki számunkra személytelennek tűnik, mert még nem tudunk igazán szeretni.
2010. szept. 27. 10:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/14 anonim ***** válasza:
2010. szept. 30. 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!