Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ez lenne az isteni jóság és...

Ez lenne az isteni jóság és szeretet, mit gondoltok erről a szép történetről, erről a szép Bibliai ígérő?

Figyelt kérdés

Mindig mikor olvasom az ószövetséget teljesen elámulok hogy mennyire jóságos is ez az isten a Bibliában. Számomra hihetetlen ez az ige, Ti mit gondoltok róla?


Teremtések könyve 38. rész

8 Júda azt mondta Onannak: „Élj bátyád feleségével, teljesítsd vele szemben a sógori kötelességet, s így gondoskodj utódról bátyád számára.” 9 Mivel Onan tudta, hogy az utód nem az övé lesz, azért valahányszor együtt volt bátyja feleségével, magját a földre ontotta, nehogy utódot támasszon bátyjának. 10 Istennek nem tetszett, amit művelt, azért ő is meghalt.


2022. aug. 4. 05:10
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
26%

Sziasztok,

Minden kivánság így teljesüljön. Dr hertz Rabbi szavait idézem:

"Gen 38,1 -abban az időben. Határozatlan kifejezés, gyakran áll olyan eseményekre, amelyek több évvel előbb vagy utóbb történtek. Ebben az esetben: Júda házassága előbb volt, mint József eladatása (Ibn

Ezra).

elment. A Hebrón körüli sziklás magaslatokról Adullámhoz, a mélysíkra, 17 mélyföldnyire Jeruzsálemtől délnyugatra.

Gen 38,2 - kanaáni. Ézsau rossz példáját követte (v. ö. XXVI,34 köv.), és dúsan aratott bűnt és szégyent. Azonban sok magyarázó ezt a szót olyan értelemben veszi, mint Zech. XIV,21 és „kereskedő”-nek

fordítja (Tárgum, Rási, Mendelssohn).

Gen 38,5 - Kezibben volt. T. i. Jehuda.

Gen 38,6 -Jehuda feleséget vett. Az volt a szokás, hogy az apa választott menyasszonyt a fiának.

Támár. Szószerint „datolyapálma”. Ez a név később előfordul Dávid családjában.

Gen 38,8 - teljesítsd az elhalt férj testvérének a kötelességét. Ez a sógorházasság (leviratus) szokására utal, amely szerint a megmaradt sógor (latinul: levir) elvette fivére gyermektelen özvegyét, lásd Deut.

XXV,5 és v. ö. Rúth IV, és köv. A legidősebb fiú, aki ebből a házasságból eredt, örökölte az elhúnyt nevet és vagyonát.

Gen 38,9 nem az övé lesz. Azaz, nem az ő nevét fogja viselni a születendő gyermek.

Gen 38,11 - menyének. Támárnak. A gyermektelen özvegy visszament apja házába. Júda azt hitte, hogy Ér és Ónán halálának Támár volt az oka. Ezért nem meri Sélával megköttetni a sógorházasságot.

Gen 38,12 - Sua leánya. Az asszony neve ismeretlen. Bizonyos idővel halála után Júda illőnek tartotta, a juhnyírás

idején meglátogatni a kanaánita ünnepségeket.

Timnába. Néhány mérfölddel Hebróntól délre.

Gen 38,14 - özvegyi ruháit. Nehogy Júda felismerje, álruhában jelenik meg és ez a csel egész tisztességesnek tűnt fel neki. Az Astartenak szentelt (parázna) nők fátylait vette magára. Szándéka az volt, hogy Júdát magát kötelezi a leviratus-kötelesség teljesítésére. Úgy látszik, hogy a Mózes előtti korban az elhúnyt családfő minden férfi rokonára kötelező volt a leviratus-házasság.

Gen 38,15 - paráznának vélte. A 21. vers szerint „kedésa”; azaz olyan asszony, aki arra szánta magát, hogy paráználkodjék a pogány kultusz értelmében. Ez a visszataszító szokás általános volt a régi Főniciában és Babylóniában, és megmaradt sok formai maradványa a hindu kultuszban is. De

Izráelben nem tűrték meg a „kedesá”-t; lásd Deut. XXIII,18.

Gen 38,16 - letért hozzá. Letért az útról, amelyen haladt, hogy találkozzék vele (Rási).

Gen 38,18 - Támár így szerzett olyan zálogot, amely teljes biztossággal lehetővé tette a tulajdonos felismerését. Pecsét, zsinór és bot voltak a seik jelvényei Kanaánban és a magasrangú személy jelvényei Babilóniában és Egyiptomban.

zsinórod. Erre akasztották a pecsétet.

Gen 38,23 - tartsa meg hát magának. Hadd tartsa meg a zálogokat, nehogy a további kutatás által (Juda) megszégyenüljön. Még mielőtt a Szinajon Isten kinyilatkoztatta az egyéni életmódnak magasabb eszményét és még mielőtt ismert lett volna a Szentség törvénye (Lev. XIX), szégyenletesnek tartották az ilyen tetteket.

elküldtem e gödölyét. Érzi, hogy nem tehet többet.

Gen 38,24 - hogy elégessék. Júdának, mint a család fejének, hatalma van élet és halál felett; v. ö. XXXI,32.

Támár Séla menyasszonya volt, és az eljegyzés épp olyan köteléknek számított, mint a házasság.

Gen 38,25 - attól a férfiútól. Támár nemesen cselekszik, midőn eltitkolja a csábító nevét. Júda is jobbik oldalát mutatja, mert bevallja bűnét. Bölcseink igen fontosnak tartják a megtérésnek ezt a tényét. (Rási,

Szóta 10b.)

Gen 38,26 - A Szentírás nem hallgatja el hőseinek és hősnőinek bűneit.

Gen 38,28 - piros fonalat. Hogy biztosítsa elsőszülöttségi jogát."

(Mózes öt könyve és a Haftárák jegyzetei)

Üdv. Péter

2022. aug. 4. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 Darkmoon80 ***** válasza:
53%

OK, értjük, ez a történet ez szól anyai javakról, családi kötelezettségről, emberi tulajdonságokról, viselkedésről....



DE Istennek mi köze ehhez?

Miért szól bele ilyen piti dolgokba??

Ráadásul, miért hoz ilyen súlyos ítéletet???

2022. aug. 4. 11:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 Darkmoon80 ***** válasza:
53%
Persze tudom, azért mert ő egy szerető, megbocsájtó, jó Isten, aki féltőn gondoskodik a teremtményeiről. :-)
2022. aug. 4. 11:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 Darkmoon80 ***** válasza:
53%
Ja és messzemenőkig tiszteletben tartja a szabad akaratot!!!
2022. aug. 4. 11:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
51%

Ez nem szép.

Nem ez az isteni jóság. Itt isten nincs is.

2022. aug. 4. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
26%
Elmondom mi ennek a történetnek a lényege. Onan feleségül vette a bátyja özvegyét, amit neki nem lett volna kötelező. Erről ő le is mondhatott volna, de nem tette. (Lásd pl. Ruth története, ahol Ruth nem a legközelebbi rokonhoz megy feleségül, a közeli rokon lemond a házasságról és az veszi el, aki beleszeretett.) Ilyenkor a gyermek, aki születik jog szerint nem az ő gyermekének számított volna, hanem a bátyja fiának vagy lányának (lényegtelen, mert ha nincs férfi örökös a leány örököl). Tehát a gyermek örökölte volna meg a földet és mindent, amilye a bátyjának volt. Ő ezt nem akarta, ő elakarta venni azt, ami a testvéréé volt. Azért vette feleségül a nőt, hogy megvárja amíg meghal és mindent ő örököljön meg, ami a bátyjáé volt. Tehát feleségül vette a bátyja özvegyét tiszta haszon szerzésből és arra bazírozott, hogy a nő előbb meghal, mint ő, így övé lesz minden vagyon. Ez nem jött be, mert Isten nem hagyta ezt az igazságtalanságot megtörténni. Hiszen nemhogy a nőt nem szerette és szerencsétlennek még annyi örömöt sem akart adni, hogy születhessen egy gyereke, akivel megvigasztalódhat, de még a bátyját is kiakarta játszani és az ő emlékét is meggyalázni, sőt voltaképpen az özvegyét is meggyalázta, hiszen azért együtt hált vele.
2022. aug. 5. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 A kérdező kommentje:
16. Azért szép kis mesét szőttél hozzá, sajnos Isten ennél jóval nagyobb igazságtalanságot enged érdekes módon a földön valami itt nem kerek
2022. aug. 5. 21:47
 18/19 anonim ***** válasza:
22%

Nem mesét szőttem hozzá, hanem ez a történet értelme. A Bibliába pedig tanító célzattal került.

Nem azt mondom, hogy ez a válasz a világ összes problémájára. De ha nem értelmezzük annak a történeteket amik, akkor félreértjük a mondanivalót.

Számodra azért nem kerek, mivel egy kiragadott részletet vizsgálsz.


Az a baj, hogy nem érted azt a közeget, amiben ez íródott és nem érted a belső logikáját.

De mondok mást. Pl. Nézd meg mit ír a szöveg: "Istennek nem tetszett, amit művelt, azért ő is meghalt." Nem Isten ölte meg, hanem meghalt. Valamikképpen meghalt, amiben az író Isten gondviselését és igazságosságát vélte felfedezni, aki nem hagyta a gonoszságot megvalósulni.

Isten büntet és igazságos, ez egy fontos gondolat a Bibliában. Ha Isten nem bünteti meg a gonoszságot, akkor nem igazságos és a nyomorultaknak és szerencsétleneknek nincs reményük arra, hogy vagy itt vagy a másvilágon, de igazságot szolgáltatnak nekik. Az Ószövetségben hangsúlyosabb az, hogy Isten büntet vagyis Isten igazságot tesz, akár már láthatóan itt a földön is. Az Újszövetség árnyalja ezt a képet így az a hangsúlyosabb, hogy igen, Isten büntet, de nem könyörtelen bíró, nem könyörtelenül büntet. Inkább a saját kárára eltűri a rosszat, csak nehogy egy ártatlan is elvesszen. És így lesz a gondolat egy egésszé. Így mutatja be a Biblia Istent. Hogy ő reményt ad az eleseteknek, megbünteti a gonoszokat, de nem könyörtelen bíró és nem örül a gonosz halálának, hanem azt szeretné, ha mindenki megtérne.

2022. aug. 5. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 KZitus ***** válasza:
0%

Szia

"Ez lenne az isteni jóság és szeretet,..." - érdekes a mércéd, amivel Isten jóságát méred.

Tudod miért, milyen célból volt abban az időben a "sógorházasság" elrendezés Istentől?

Tudod miért íratta le (be a Bibliába) számodra is ezt a történetet?

Ha a Bibliában megtalálod ezekre a kérdésekre a választ, akkor megérted, miért követett el Onan halálos bűnt azzal, amit tett. Ha én írom meg az okát amiért halálra ítélte, az nem lesz számodra hiteles. De ha magad találod meg, akkor soha nem fogod Istent igazságtalansággal vádolni.

Isten szeretet - írja a Biblia. Minden (tökéletes) tettét, döntését ez tartja egyensúlyban.

2022. aug. 8. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!