Jó hitvita csak agnosztikus ateista és agnosztikus teista között lehet?
A teisták és az ateisták elfogultak, mert mindketten tudni vélik, hogy van-e Isten, vagy nincs. Így lényegében csak a saját érveiket fogják hajtani, és nem gondolnak bele abba, hogy esetleg tévedhetnek.
Egy agnosztikus ateistának és agnosztikus teistának szintén megvan az elképzelése a témáról, de egyikük sem biztos abban, 100%-ra. A saját világnézetük iránti minimális szkepticizmus pedig segít abban, hogy a másik fél érveit komolyan vegyék, és elgondolkozzanak rajta. Így egy jó minőségű vita jöhet létre.
Nem hinném, hogy a szigorú értelemben vett agnosztikusság az alapfeltétel, inkább a nyitottság a másik gondolatai felé, és az, hogy a másik érveire tényleg odafigyeljenek, és arra próbáljanak reagálni, ne csak a már jól berögzült paneleiket sütögessék el egymás felé.
Viszont egy tágabb értelemben vett agnosztikusság, tehát az, hogy amiben nincs teljes bizonyosságunk, abban vállaljuk a bizonytalanságot és az alternatív válaszok lehetőségét, az igenis szükséges, nemcsak egy jó vitához, de egy normális, nem csőlátó gondolkodáshoz is, mind hívő, mind nem hívő oldalon.
Hát, nézd. Én voltam egy keresztény gyülekezet tagja, ami tele volt teistával. Elmondhatom neked, hogy ott senki sem volt nyitott az alternatívákra. Volt egy keret, és azon belül lehetett gondolkodni.
A teisták eleve félnek attól, hogy meginog a hitük, és akkor kétségbe is esnek. Ilyenkor történhet meg az, hogy együtt imádkoznak másokkal, hiterősítő alkalmakra mennek, stb.
Ezzel a hozzáállással nem lehet Isten létezéséről vitázni.
Szóval én teistákkal nem vitázom.
#4
Ez (is) feltétele a hitvitának természetesen.
Én továbblépnék.
A #4 jól leírta, hogy mi kell ahhoz, hogy egy normális vitát el lehessen kezdeni.
Viszont ahhoz, hogy eredmény is szülessen, ez még kevés.
Én már találkoztam értelmes hívőkkel, akik vitaképesek is voltak.
DE!
Egy ponton az érvelésük minden esetben megbicsaklott: legkésőbb akkor, amikor be kellett volna vallaniuk, hogy az egész világképük és érvrendszerük a levegőben lóg.
EKKOR általában valamilyen hirtelen és nagyon súlyos logikai bakugrással jutottak el odáig, hogy "De az isten mégis létezik, és kész".
"Jó hitvita csak két, megfelelően képzett és komolyabb tudással rendelkező, olvasott és a másik nézetét tiszteletben tartó ember között lehet."
Különféle szintű hitviták vannak. Valamennyi tudás nyilván minden szinten kell, de azért nem minden vita előfeltétele az akadémikus képzettség. Annak a belátáshoz, hogy milyen kérdés megvitatásához milyen szintű tudás szükséges, viszont kell egy adag józan ész és néha lejjebb kellene adni az önhittségből is.
"EKKOR általában valamilyen hirtelen és nagyon súlyos logikai bakugrással jutottak el odáig, hogy "De az isten mégis létezik, és kész"."
Igen, itt mutatkozik meg az egészséges agnoszticizmus hiánya. Ki kellene tudni mondani, hogy igen, én hiszem, hogy így van, de belátom, hogy nem biztos, hogy igazam van, és esetleg más alternatívák is szóba jöhetnek.
Nekem már a "jó hitvita" kifejezés is zavaros. Egy hívő szerint van Isten, egy tisztán ateista szerint nincs. Mit lehet ezen vitázni, azon kívül, hogy egymást győzködik olyan dologról, aminek az igazolásához két teljesen különböző érvrendszer és metodika tartozik? Ilyen értelemben szerintem nincs jó hitvita. Ha pedig mindkét fél agnosztikus, akkor nincs miről vitázni, legfeljebb arról beszélhetnek, melyik irányba mutat több érv, de az sem valódi vita. (Már ha ugyanazt jelenti számukra az, hogy "érv".)
Olyan van, hogy meghallgatjuk egymást és megértjük és mgismerjük a másik világképét. Nem kell elfogadni, csak megismerni és tiszteletben tartani. Ez nyitottság és elfogadás kérdése, és épp az a lényeg, hogy egyik se akarja meggyőzni a másikat a maga igazáról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!