Isten inditotta be az ősrobbanást? Vagy magától indult be? És ha igen akkor melyik Isten lehetett?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szia,
Ez lehet segít:
1) Az első a világban tapasztalható mozgásból (motus) következtet a világ „mozdulatlan mozgatójára”. Ami mozog, az mástól kapja az indítást; ami változik, az szenvedőleges, s ami a változást létesíti, az cselekvő: de egy dolog sem lehet ugyanazon szempont szerint egyszerre mindkettő. A változást, mozgást előidéző mozgató okok sorának végtelensége lehetetlen: ha nincs első mozgató, a többi mozgató okok sem működhetnek, mert minden mozgató, amely nem első, csak abban az esetben működhet, ha valami működésbe hozza. Léteznie kell tehát egy mozdulatlan első mozgatónak, melyet mindenki Istennek ismer.
2) A második út a →létesítő okok működésükben szükségszerű egymástól függéséből következtet az →első okra. Egy létesítő ok sem működhet önmagától, mert akkor létében önmagát megelőzné, ami lehetetlen. A létesítő okok végtelen sora lehetetlen, mert az első ok (Isten) hiányában a többi sem működhetne. Ez a második út az előbbitől abban különbözik, hogy nem a változás, hanem a dolgok létének okát keresi.
3) A harmadik az esetlegességből következtet a szükségszerű létezőre. Az esetleges (contingens) dolgok közömbösek a →léttel és nemléttel szemben. Valamikor nem léteztek, s ha nem volna egy szükségszerűen létező lény, Isten, nem jöhettek volna létre, mert a semmiből semmi sem keletkezik.
4) A negyedik út a létfokozatokból következtet az abszolút tökéletesre. A dolgok különböző fokban részesednek a →létben, az →igazságban, a →jóságban. A léttökéletesség különböző fokai azonban csak úgy állapíthatók meg, ha van egy legtökéletesebb lény, Isten, mely minden tökéletesség mértéke.
5) Az ötödik a célszerűségből következtet az értelmes irányítóra. A természet dolgai célszerű működést mutatnak. Az értelem nélküli lények önmaguktól nem működhetnek célszerűen, tevékenységüket tehát egy gondolkodó lény, Isten irányítja.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#3
Ezekkel az érvekkel csak egy végtelen regresszushoz jutsz, ahol önkényesen húzol egy határt, amit elnevezel istennek. De lényegében az érveid egyik pontját sem alapozza meg semmi, ergo bizonyítéknak sem tekinthetők.
Pl miért kéne valami első mozgató? Csak mert te azt mondod?
Ha feltételezünk is valamiféle elsődleges mozgatót, miért pont egy lenne belőle, miért nem 26 milliárd? Csak mert te azt mondod?
Ha mindennek kell mozgató, akkor az istenednek miért ne kéne? Csak mert te azt mondod?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A modern természettudomány nem adott még egzakt magyarázatot arra vonatkozóan, hogy honnan az Ősrobbanás. Azt viszont tudjuk, hogy megtörtént, 13,8 milliárd éve.
Tehát mindenki azt mondd, amit akar!
Elvileg nem lehet kizárni, hogy valamiféle istenség indította be, sem azt, hogy egy magasabb rendű civilizáció lenne a felelős érte. Ugyanakkor Stephen Hawking azon a véleményen volt, hogy nem szükséges istent feltételezni az Ősrobbanáshoz, anélkül is létrejöhet az Univerzum (vagy több is = multiverzum elméletek)
Tehát jelenleg nincs válasz. Én valószínűtlennek tartom, hogy az Ősrobbanás mögött lenne valamiféle istenség, de lehet, hogy tévedek.
A legpontosabb válasz tehát az, hogy jelenleg nem tudjuk, mi (vagy ki) okozta az Ősrobbanást.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Pl miért kéne valami első mozgató? Csak mert te azt mondod?"
Nem mi mondjuk, hanem pl. Arisztotelész és Aquinói Szent Tamás. Ehhez metafizikai síkon is kéne gondolkodni, ami a hozzászólásodból látszik, hogy neked nem megy - vagy nem akarsz. Ezt döntsd el te.
Azért állítja ezt az említett két filozófus, mert a mozgás ontológiai érelemben állapotváltozás, tehát "mozgás"-nak nevezik azt, ahol valami új minőség jön létre.
Voltak ellenzői egyébként ennek a gondolatnak a skolasztikusok között is, de ők nem ragadtak le ennél a primitív érvelésnél, hogy "csak mert te azt mondod?", hanem képesek voltak ezt továbbgondolni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#7
A kommented kapcsán bennem felmerül azért néhány kérdés.
1. Azt mondod, hogy nem Isten indította be az Ősrobbanást, hanem a teremtett világnak adott esetlegességet. Ezt úgy kell elképzelni, hogy Isten megteremtette a fizikai törvényeket, és azok idézték elő az Ősrobbanást?
2. Ne vedd kötekedésnek, de ha te hiszel Istenben, akkor talán már elgondolkodtál te is azon, amiről most kérdeznek:
Mit csinált Isten az Ősrobbanás és a saját lakhelyének (menny) megteremtése előtt?
Létezett egy téridő nélküli világban, magában, vagy hogy kell ezt elképzelni?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#8
Gyakorlatilag lényegtelen, ki mondja. A lényeg, hogy ha olyan állításokat halmoz valaki egymásra, amiket semmivel sem tud bizonyítani, akkor értelemszerűen semmilyen bizonyító ereje nem lesz semmilyen ezekből levont következtetésnek sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!