A teista az, ki vègsô soron nem hisz semmiben vagy az ateista aki semmiben sem hihet?
"talán nincs is olyan nagy különbség közöttük."
Erre én is gondoltam, de ez nem így van.
Az istenhívő és az istenben nem hívő gondolkodás nagyon alapvetően különbözik.
Teljesen mindegy, mennyi istent tagadsz: ha már egyben hiszel, vagy ha sok ezerben hiszel, akkor is úgy néz ki az életed, hogy elvársz tőle dolgokat, amelyeket az életednek magától teljesítenie kell.
Pl. a bajban valahonnan segítségnek kell jönnie.
Pl. a földön az emberi élet egyszerűen nem pusztulhat ki, az lehetetlen.
A cselekedeteidre és a gondolkodásodra is rányomja a bélyegét az, hogy ezzel megfelelsz-e számodra ismeretlen erőknek?
Végül pedig: az itteni életed talán nem is annyira fontos, hiszen lehet valahol egy sokkal jelentősebb másik is.
Míg az ateista kb. ennek az ellentétét gondolja mindenhol.
"HÍVŐ, vagy istenhívő: az, aki valamiféle istenben hisz."
Lol s még engem nevezel hülyének, pedig csak tükörbe kéne nézned.
Nem bakker, a hívő azt jelenti, hogy valamiben hisz. Lehet ez a valami Isten, lehet istenek, lehet a sors, lehet bármi. Hihet abban is, hogy lapos a Föld, s közben ateista, mert nem hisz Istenben (vagy más istenekben, nehogy ezért köss belém megint).
A "teista hívő" hisz Istenbe, vagy istenekbe... Legalább az alapvető fogalmakkal legyél már tisztába, s ne keverd össze vissza.
A teista azt jelenti, hogy Istenbe hisz (vagy istenekbe), az ateista pedig azt, hogy nem hisz Istenbe (vagy istenekbe). A "a" nem más, mint egy rohadt fosztóképző, ne akarj már kitalálni új definíciókat több ezer éves görög szavakra.
A "hívő" szót a vallás fórumokon KIZÁRÓLAG az "istenhívő" értelemben használjuk.
A többinél kiírjuk: pl. ezotériahívő.
Ateista hívő továbbra sincs. Aki a sorsban hisz, az ezotériahívő.
Aki pedig földi dolgokban hisz - pl. abban, hogy legközelebb megnyeri a lottó ötöst - az nem hívő, csak most éppen hisz egy nem természetfeletti dologban.
Szerintem igen nagy különbség van az ateista és a teista között.
Az ateista felvállalja, hogy az élet olyan-amilyen. Nincs mögöttes rejtett tartalom, irányító, szabályozó titkos erő. A tettei következményinek itt, ebben a világban van következménye. Mindezt teszi úgy, hogy nem hiszi el a hívők istenről szóló állításait, mivel ezek nélkülözik a szilárd tényalapú bizonyítást.
A teista/istenhívő a hitét igazságnak fogadja el, és a világ mögött titokzatos felsőbb rendű rendező elvet feltételez, a történéseket befolyásoló tudatos akaratot. Az éltét, a cselekedeteit, a véleményét alárendeli ennek a vélt transzcendentális akaratnak, a vallásában megfogalmazott normák szerint cselekszik, sok esetben megtagadva a a józan ész vagy éppen a morál és az etika normális elveit.
Közvetlenül a kérdésre válaszolva:
Az ateista hihet BÁRMIBEN, KIVÉVE istent/isteneket.
(ateista: "istenben nem hívő" és nem "semmiben nem hívő")
Nem vagyok nyelvész és már régen voltam nyelvtan órán, ezért lehet nincs igazam, de azt gondolom, hogy a problémát (a hívő szó értelmezése) az okozza, hogy a szó két kontextusban is megjelenik, és nincs tisztázva, ki melyik értelemben beszél róla.
Egyrészt lehet jelzőként használni : Pl.: Milyen ember az aki elhiszi, hogy vannak UFÓK?
Hát az Ufók létezésében hívő ember.
Másrészt lehet főnévként használni, egy konkrét embercsoport neveként.
Ki hisz Istenben? A hívő. (vagy bővebben : Az istenhívő.
Tehát az első esetben helyénvaló a tágabb értelmezés, vagyis hogy a valamilyen specializált feltételezésben (nem istenben) hívő ember lehet nem istenben hívő is (tehát ateista), de a második esetbeli használat esetén a kizárólagos istenhívő értelmezés miatt a hívő (főnév) nem lehet ateista.
"az Ufók létezésében hívő ember."
Jól gondolod.
Ő az UFOhívő, ahogy írtam is. Ez egy ezoterikus hit.
A sors is érdekes dolog, ott is kétféle lehetőség van.
Például az Alpokban idén is lesz jó pár lavina.
Ezek - ha csak nem ember indítja - vehetők úgy, mint egy vak sors következményei.
Tudjuk, hogy sok összetevője van, hogy éppen mikor indul egy, de ezeken mi alaphelyzetben nem tudunk változtatni. Amikor indul, akkor indul - és, ha te éppen akkor ott vagy, akkor a vak sors ezt hozta neked.
Na, ez egy olyan dolog, amiben egy ateista is hihet.
Míg ugyanezt el lehet képzelni egy isteni sors képében is, ahol a sors megméri, hogy mennyire voltál bűnös, és e szerint indítja a lavinát.
Vagy éppen megállítja 2 méterre tőled: csak azért, hogy figyelmeztessen.
Ez pedig egy istenhit, holott mindkettőnél a "sors" szót használtad.
A "karma" is ebbe a kategóriába tartozik.
Mondom, hogy nem eléggé pontos a nyelvünk.
Az UFO-k létezésében hinni teljesen mást jelent, mint egy istenben.
Foglalkoztam amatőr csillagászattal, rengeteg könyvet olvastam és műszereim is voltak, így természetesen érdekelt mindig ez a kérdés.
Ha belegondol az ember abba az irtózatos nagyságú Univerzumba, akkor a kimondhatatlan számú lehetőségek miatt értelmes ember hajlik arra, hogy elfogadja az idegen létformák létezését, de természetesen mindig ottmarad a kétely, ott van például a Fermi paradoxon, így a bizonyítékok hiánya mindenképpen jelentkezik a háttérben, mármost ha a létezésük is ennyire kétséges, akkor az, hogy hozzánk eljuthassanak, még jobban, mert a mostani fizikai ismeretek, a hatalmas távolságok jelenleg kizárják az idegen létformák hozzánk eljutásának lehetőségét.
Személyesen gyakran ingadozom, időnként jobban lehetségesnek tartom a létüket, néha még a hozzánk való eljutásukat is, de ekkor is van a háttérben egyfajta kétely, máskor meg ellenkezőleg, inkább lehetetlennek, bár ellenpélda is van, ami ekkor is befolyásol, az, hogy mi is élünk és eljutottunk erre a bolygóra, így ez mással is megtörténhet.
Azt akarom ezzel mondani, hogy hinni, vagy elhinni között hatalmas különbség van, mert az utóbbi mögött mindig van kétely.
Olyan dolgokban, amikben nem vagyok magas szinten járatos, kénytelen vagyok a hozzáértők véleményére hagyatkozni, hacsak nem valami olyan dologról van szó, ami az általános ismereteimmel ellenkezik, így elhiszem amit mondanak, de ugyanúgy minden probléma nélkül azonnal elhiszem azt is, ha megcáfolják, mert fenn van tartva a tévedés lehetősége és ez hatalmas különbséget jelent a vallásos hittel szemben, amely feltétlen.
Így kimondom, a hit, mármint a vallásos hit szerintem egyrészt értelmetlen, másrészt betegség, mert nem fogadja el a tévedés lehetőségét.
"Az UFO-k létezésében hinni teljesen mást jelent, mint egy istenben."
Valóban.
Viszont UFO-hívőnek azt nevezzük, aki azt mondja, hogy az UFO észlelések isten bizony földönkívüliek művei, vagy már tuti itt is élnek közöttünk - ezt pedig éppen olyan jellegű hit, mint egy fanatikus vallásosé.
Részlet Platón Szokratész védőbeszéde című dialógusából:
"SZÓKRATÉSZ
Most pedig magukra az istenekre, akikről éppen szó van, Melétosz, mondd meg ezt még világosabban nekem és ezeknek a férfiaknak. Mert én sehogyan sem tudom megérteni, mit állítasz: azt tanítom-e, hogy bizonyos istenekben hinni kell, és így magam is hiszek istenekben, és nem vagyok teljességgel istentagadó, és nem is ez a vétkem, csak az, hogy nem azokban az istenekben hiszek, akikben a város, hanem másokban - ezzel vádolsz-e, hogy másokban? Vagy azt állítod, hogy egyáltalán nem hiszek istenekben, és másokat is erre tanítok?
MELÉTOSZ
Azt mondom, hogy egyáltalán nem hiszel istenekben.
SZÓKRATÉSZ
Különös ember vagy, Melétosz; ugyan miért állítod ezt? Hát sem a napot, sem a holdat nem tartom istennek, mint a többi ember?
MELÉTOSZ
Zeuszra nem, igaztévő férfiak! Hiszen a napot kőnek mondja, a holdat meg földnek.
SZÓKRATÉSZ
Azt hiszed talán, kedves Melétosz, hogy Anaxagoraszt vádolod? Annyira lenézed ezeket, annyira járatlannak tartod őket az irodalomban, hogy azt hiszed, nem tudják: a klazomenai Anaxagorasz könyvei vannak tele ezekkel a beszédekkel? S így hát azt tanulják tőlem az ifjak, amit ha nagyon drágán, hát egy drachmáért megvásárolhatnak maguknak a színházban, hogy aztán kinevethessék Szókratészt, ha úgy tesz, mintha az övé volna ez a tanítás, mely egyébként még képtelen is? De Zeuszra! Olyan erős a meggyőződésed, hogy én semmiféle istenben nem hiszek?
MELÉTOSZ
Bizony nem hiszel, Zeuszra, egyáltalán nem.
SZÓKRATÉSZ
Hihetetlen, amit mondasz, Melétosz, méghozzá úgy látom, neked magadnak is. Mert úgy látom, athéni férfiak, nagyon elbizakodott és féktelen ez az ember, és vádiratát is kétségtelenül elbizakodottságból, féktelenségből és éretlenségből nyújtotta be. Úgy viselkedik, mintha csak valami rejtvényt adott volna föl, és most kísérletet tesz: "Vajon rájön-e ez a bölcs Szókratész, hogy csak tréfálok és enmagamnak ellentmondok, vagy becsaphatom őt is meg a többieket, a hallgatóságot is?" Én úgy látom, magamagának mond ellent a vádiratban, mintha csak ezt mondaná: "Vétkezik Szókratész, mert nem hisz istenekben, hanem istenekben hisz." Ezt pedig csak olyan ember mondhatja, aki játszik a szavakkal.
XV.
Vizsgáljátok meg velem együtt, férfiak, miért hiszem, hogy Melétosz ezt mondja. Te pedig felelj nekünk, Melétosz. És ti, kérlek, ne feledkezzetek meg arról, amire már kezdetben kértelek, hogy ne zajongjatok, ha az általam szokásos módon intézem hozzátok beszédemet.
Van-e olyan ember, Melétosz, aki emberi dolgok létezésében hisz, emberek létezésében azonban nem? Feleljen, férfiak, és ne összevissza kiabáljon. Van-e, aki a lovak létezésében nem hisz, de a lóversenyekében igen; vagy aki a fuvolásokéban nem, de a fuvolaszóéban igen? Nincs, te legkitűnőbb ember, és ha te nem akarsz felelni, majd megmondom én, neked és mindezeknek itt. De most felelj legalább erre: van-e aki daimónok működésében hisz, daimónokban azonban nem?
MELÉTOSZ
Nincs.
SZÓKRATÉSZ
Szerencse, hogy nagy nehezen válaszoltál - e férfiak parancsára. Azt mondod, ugye, hogy daimónok működésében hiszek és tanítom létezésüket, már akár újakét, akár régiekét. Daimónok működésében tehát hiszek a te szavaid szerint, melyeket esküvel is megerősítettél a vádiratodban. Ha viszont daimónok működésében hiszek, feltétlenül szükséges, hogy daimónokban is higgyek. Nem így áll a dolog? De így áll: fölteszem, hogy egyetértesz, minthogy nem felelsz. A daimónokat pedig nem tartjuk-e isteneknek, vagy istenek gyermekeinek? Mit mondasz: igen vagy nem?
MELÉTOSZ
Igen.
SZÓKRATÉSZ
Ha tehát daimónokban hiszek, ahogyan mondod, és ha a daimónok valamiféle istenek, akkor úgy van, amint mondtam, hogy csak rejtvényt adsz fel és tréfálsz, mikor azt állítod, hogy nem hiszek az istenekben és megint csak hiszek bennük, minthogy hiszek a daimónokban. Ha pedig a daimónok az isteneknek valamiféle fattyúgyermekei nimfáktól vagy másoktól, ahogyan tartják is róluk, akkor hát hinné-e az ember, hogy istenek gyermekei vannak, istenek azonban nincsenek? Ez éppoly képtelenség volna, mint hogyha valaki elismerné, hogy a lovaknak és szamaraknak vannak csikaik: az öszvérek, azt azonban már nem ismerné el, hogy lovak és szamarak is vannak. Tehát, Melétosz, nem lehet másképp, te ezt a vádiratot azért nyújtottad be, hogy bennünket próbára tégy, vagy pedig, mert zavarban voltál, hogy milyen valóságos vétekkel vádolj engem. De hogy ezt elhitesd bárkivel is, akinek csak egy csöpp kis esze van, hogy valaki, aki daimóni és isteni dolgokban hisz, ugyanaz az ember nem hisz sem daimónokban, sem istenekben, sem héroszokban - az teljesen lehetetlen."
A teljes dialógust itt olvashatjátok: [link]
Szép részlet.
De mit akarsz mondani?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!