Keresztények! Mivel magyarázható a világban tapasztalható sok negatívum/rossz/gonoszság, ha a Isten elvben jóságos, mindenható és mindent tudó, és Ő teremtette ezt a világot?
"De van a világban tapasztalható gonoszságra válasz. Ha kiírod kérdésnek, válaszolok rá."
Ezt írta valaki egy hozzászólásban.
Nos valóban kíváncsi vagyok miképpen magyarázható az az ellentét, hogy a teremtményben olyan tulajdonság van amely az alkotóban (elvileg) nincs meg (és amelyet az alkotó nem szándékkal tett bele).
Példa:
ha egy pohárba vizet teszek (tiszta H2O) akkor az a víz nem lesz sós mindaddig, amíg én (vagy valaki más) nem tesz bele sót.
Elvileg Isten nem tett a világba gonoszságot, és elvileg rajta kívül más olyan entitás sincs, aki ezt megtehette volna (lenne hatalma Isten világát elrontani + mi ez az entitás ami független Istentől és van benne gonoszság).
tgt!
"Ha valakit agyoncsap a villám, akkor az neki, és az ő szeretteinek rossz. De lehet-e azt mondani, hogy a villám gonosz dolog? "
Nem!
Ha valakinek elvágják a torkát egy késsel, akkor lehet-e azt mondani, hogy a kés gonosz dolog?
Nem.
A kés nem az, csak a gyilkos az, aki használja.
Sőt, a biológiai fegyverként használt élőlények sem önmaguk a gonoszok, hanem a használójuk az, aki emberek életét oltja ki vele!
A pestist okozó baktérium sem gonosz, az is csak éli az életét.
És itt a baj, a természeti erőknek ugye egy valaki parancsol(hat), az aki árvizet idézhet elő (Noé története), aki az egyiptomi tíz csapást elő tudta idézni, aki megteremtette a pestis és a többi betegség kórokozóját.
Mégis van aki szerint csak tiszta jóság.
--------
#30
" A gonosz csábításának áldozatul esnek, ami negatívan formálja az embereket."
OK, de honnan származik szerinted ez a "gonosz"??? Pont ez a kérdés lényege!
Az ember VÁLASZTHAT a rendelkezésére álló lehetőségek között, de ahhoz, hogy a rosszat válassza, annak ott kell lennie a válaszható lehetőségek között!
Ha egy teszt úgy van megszerkesztve, hogy alapvetően a választási lehetőségek MINDEGYIKE helyes, akkor is választhatsz (szabad "akaratod" szerint), csak éppen minden választásod helyes lesz,. Ahhoz, hogy tudj rosszat választani, a választható opciók közé SZÁNDÉKOSAN oda kell tenni a rossz választási lehetőségeket is!!!
Nos kinek az akarata helyezte oda a választási lehetőségek közé szándékosan a rosszakat???
Nem hiszek abban, hogy gonosz szándékot kéne tulajdonítani a természet működésének, még akkor sem, ha olykor emberek belehalnak. Ha kiesek a tizedik emeletről, akkor meghalok. De vajon gonosz-e a gravitáció, amely ezt tette velem? Nem gonosz. Gonosz-e Isten, aki a gravitációt teremtette? Szerintem ő sem gonosz. Egyedül az én felelősségem, hogy nem a megfelelő módon használtam fel a gravitáció erejét.
Árvizek vannak, és van, hogy emberek halnak bele. Azért, mert Isten olyan gonosz, hogy árvizet küld az emberekre? Nem azért. Hanem azért, mert a világ, amelyben élünk olyan természeti törvények szerint működik, amelyek bizonyos éghajlatokon időnként áradást okoznak.
Nem vagyok benne biztos, hogy az a világ, amelyben nincs kockázat, nincs felelősség, amelyben nem kerülhetünk veszélybe, amelyben nincsenek megoldandó problémák, amelyben nem lehetünk hősök, vagy áldozatok, az annyira inspiráló lenne.
Ha megnézed, hogy a különböző rossz dolgok, vírusok, betegségek, katasztrófák, stb. mennyit segítettek az embernek, hogy megismerje a világot, hogy új dolgokat fedezzen fel, megoldásokat találjon, mert rá volt kényszerítve erre. Ha nincs kérdés, válasz sincs. A kérdés pedig akkor fogalmazódik meg, ha a nemtudás kínzóvá válik.
OK, ez mind szép, de ugye a teremés (elvileg) egy tökéletes világot hozott létre (Paradicsom), amit aztán (elvileg) Ádámék bűne miatt veszített el az emberiség.
"Nem vagyok benne biztos, hogy az a világ, amelyben nincs kockázat, nincs felelősség, amelyben nem kerülhetünk veszélybe, amelyben nincsenek megoldandó problémák, amelyben nem lehetünk hősök, vagy áldozatok, az annyira inspiráló lenne."
Tehát az alap koncepcióval nem értesz egyet! (Nem szép dolog Istent bírálni!)
továbbá
A VÉGCÉL a túlvilág a végítélet után ugyancsak semmi inspirálót sem fog tartalmazni (elvileg). Akkor ott az örökkévaló unalom korszaka köszönt a szerencsés kiemeltekre.
Szóval ezt egy kicsit gondold át! Melyik a jobb?
Tökéletes (ámde unalmas) de Isten eredeti koncepciója szerint teremtett világ,
vagy áldozatokkal, szenvedéssel és kihívásokkal teli világ, amiben van bűn, amit világot persze ugyancsak Isten teremtett, és amiben valahogy ott van a bűn és gonoszság is (de honnan)?
"Ha nem lett volna a kígyó anno az édenben most nem itt tartanánk. "
Ohhh, tényleg?
Ki is TETTE oda a kígyót?
Jé, csak nem Isten?
Esetleg feltételezed, hogy a MINDENHATÓ akaratával ellentétes dolog megtörténhet???
Ha igazán szabad akarat lenne, akkor lehetne dacolni Isten akaratával, azaz a dolgok nem úgy történnének, ahogy ő akarja (hanem úgy ahogy a teremtménye), de ez esetben sajnos éppen a mindenhatósága vész el, lévén még az akaratát sem képes véghez vinni.
Ha pedig "szabad akaratod" szerint pontosan úgy cselekszel ahogy ő akarja, akkor ez minden csak nem szabad akarat.
Szabadon akarhatod amit szabad!!!
---------
Mellesleg a szabad akarat nem egyenlő a választás lehetőségével, márpedig az ember számára csak ez a lehetőség adott.
A szab akarat nem lehet korlátokhoz kötve, ezzel szemben te csak a környezeti feltételek által lehetővé tett lehetőségek közül választhatsz!!!
Korlátoznak a fizikai törvények.
Hiába akarsz repülni, ha a tested nem alkalmas rá.
Hiába szeretnél varázsolni, ha ebben a világban nem létezik a mágia.
Hiába akarnád, hogy egy múltbeli esemény másképp történjen meg ...
Hiába akar meggyógyulni a halálos beteg....
Továbbá, a szabad akaratot erősen korlátozzák az ismeretek, egy ezer évvel ezelőtt élt ember, nem is akarhatta volna, hogy pacemakert ültessenek be neki a szívműködésének a helyreállítására. Egyszerűen nem volt tudomása arról, hogy ilyen készülék egyáltalán létezhet. Amiről nem tudsz, azt nem akarhatod!
Ha pedig csak azt akarhatod szabadon amiről tudsz (de sok esetben még így sem valósul meg, hiába akarod), akkor itt bizony megint csak a választás/döntés lehetőségéről beszélhetünk.
Ja, és rosszul dönteni (rosszat akarni is) csak akkor tudsz, ha LÉTEZIK a rossz mint választható lehetőség. Egyébként üres fantáziálgatás.
Az csak a rossz létezésébe beletörődött ember álláspontja hogy az is kell, meg hogy az inspiráló, satöbbi.
Valójában minden, ami kimozdította a világot a paradicsomi állapotból, gonosz. Az egy más kérdés hogy ez az isten akarata volt e, de ha igen, akkor az isten is gonosz, egész pontosan skizofrén. A probléma az, hogy per pillanat erről meggyőződni nem lehet, max hinni neki (hogy ő jó), aki akar.
A teremtés előtt történtekről nem sokat tudunk a Bibliából. Pedig azt kellene ismerni ahhoz, hogy a sötétség eredetét megfejtsük. Annyit tudunk, hogy a gonoszság nem valami, amit meg kellett teremteni, hanem a lelki világosság hiánya. A teremtéskor Isten elválasztotta a világosságot a sötétségtől. A sötétség nem lett megsemmisítve, ezért maradt tere a sötétség urának tevékenykedni. Aztán ebből következett az ember megkísértése, és minden rossz dolog. A Biblia szerint az embernek nincs szüksége ennél több háttérismeretre, mert van olyan tudás, ami nem viszi előre az embert lelkileg. A bűnbeesés után az embernek meg kellett tanulnia azt az alapszabályt, hogy ha nincs engedelmesség, dráma kell a katarzishoz. Munka nélkül nincs siker, áldozat nélkül nincs üdvözülés.
Még ha Isten utólag busásan is kárpótol a szenvedésekért, szerintem azt a legnehezebb megérteni, hogy a Mindenható hogy termelhet veszteséget? A pokolra kerülő emberek akárhogy is nézzük, veszteségek. A Biblia egy mondatba összesűrített lényegeként gyakran ezt szokták idézni: „Úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz Őbenne el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. Ebből az következik, hogy a pokolra kerülő emberekért nem kár, hogyha volt lehetőségük, de Isten felajánlott kegyelmét elutasították. Az ember ne sajnálkozzon pórul járt embereken, hanem tanuljon a példájukból, és másokat is igyekezzen jó irányba terelni.
És a sötétség ura ugyan honnan van? Amúgy a rossz nem a fény és a jó hiánya, hanem önálló entitás. A jó hiánya az a semmi. Az ellentéte a rossz. Keveredés a kettő összeütközésekor van.
Az engedelmesség és az áldozat pedig eleve meg van tagadva. Még ha kiderül hogy az isten valóban jó is, én úgy fogok átsétálni a mennyország kapuján, hogy MEGTAGADOM az egész elmebetegséget, amit az isten a fiacskája áldozatában csúcsosított ki. Nem ismerem el, hogy halált érdemelnék ezért azért amazért. Sőt ha valaki, akkor az isten érdemelne gyehennát azért, amiért az embert belelökte a gonoszba.
Persze az agymosott, elvarázsolt, démonizált kereszténységben nem lehet ilyet mondani, mert juuuujjj az a sátántól van! Ott csak ámenezni lehet. Tessék most is ámenezni.
Anahystor: A Paradicsom nem egy hely volt a Földön, Ádám és Éva pedig nem egy-egy ember, hanem a születésünk előtti, szellemi állapotot jelöli, amelyből a születésünkkel kiszakadunk, és megjelenünk a térben és időben, a töredezettségben és az elkülönülésben, de egész életünkben vágyunk vissza az eredeti az egységbe.
Az alapkoncepció tehát remek, a cél pedig a visszatérés. A tudás, fejlődés, változás, áhítat, felismerés, ráeszmélés, katarzis, stb. ezek mind segítségek ezen az úton. És segítséget nyújtanak a világ borzalmai és szépségei, a bonyolult emberi kapcsolatok, az örömeink, a sikereink, kudarcaink és tragédiáink, a történelmi traumáink, veszteségeik és minden más is, ami az élethez tartozik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!