Ha a 1Sámuel 28. -ban az endori halott látó asszony valóban Saul próféta lelkét látta, akkor az elhunytak lelkei vannak valahol a testük nélkül is?
SÁMUEL I. KÖNYVE
28. fejezetSaul az endori asszonynál
1 És történt abban az időben, hogy a Filiszteusok összegyűjték seregeiket a hadra, hogy harczoljanak Izráel ellen. És monda Ákhis Dávidnak: Tudd meg, hogy velem kell jőnöd a táborba, mind néked, mind embereidnek.
2 Dávid pedig felele Ákhisnak: Meglátod bizonynyal, hogy mit fog cselekedni a te szolgád. És monda Ákhis Dávidnak: Ennélfogva fejem oltalmazójává teszlek mindenkorra.
3 Sámuel pedig meghalt vala, és siratá őt az egész Izráel, és eltemeték őt saját városában, Rámában; Saul pedig a varázslókat és * jövendőmondókat kiirtá a földről. [u'3 M\xf3z. 19,31.']
4 És mikor a Filiszteusok egybegyűlvén, eljövének és tábort járának Sunemnél: * egybegyűjté Saul is az egész Izráelt, és tábort járának Gilboánál. [u'J\xf3zs. 19,18.']
5 A mint azonban Saul meglátta a Filiszteusok táborát, megfélemlék és az ő szíve nagyon megrémüle.
6 És megkérdezé Saul az Urat, de az Úr nem felelt néki sem * álomlátás, sem az Urim, † sem a próféták által. [u'4 M\xf3z. 12,6.'] ; [u'2 M\xf3z. 28,30. 4 M\xf3z. 27,21.']
7 Akkor monda Saul az ő szolgáinak: Keressetek nékem egy halottidéző asszonyt, hogy elmenjek hozzá, és megkérdezzem őt. Szolgái pedig mondának néki: Ímé, Endorban * van egy halottidéző asszony. [u'J\xf3zs. 17,11.']
8 Másnak tetteté azért Saul magát, és más ruhákat vevén magára, elméne ő és vele két férfi; és elmenének éjjel az asszonyhoz, és monda: Mondj jövendőt nékem halottidézés által, és idézd fel nékem azt, a kit mondok néked.
9 És monda az asszony néki: Ímé te jóltudod, hogy mit cselekedett Saul, hogy kiirtá a földről a varázslókat és jövendőmondókat; miért akarod azért tőrbe ejteni az én lelkemet, hogy megöless engem?!
10 És megesküvék néki Saul az Úrra, mondván: Él az Úr, hogy e dolog miatt büntetésed nem lészen.
11 Monda azért az asszony: Kit idézzek fel néked? És ő monda: Sámuelt idézd fel nékem.
12 Mikor pedig az asszony Sámuelt meglátta, hangosan felkiáltott. És szóla az asszony Saulnak, mondván: Miért csaltál meg engem? hiszen te vagy Saul!
13 És monda néki a király: Ne félj! Ugyan mit láttál? Az asszony pedig monda Saulnak: istenfélét látok feljőni a földből.
14 És ő monda néki: Milyen ábrázata van? Ő pedig monda: Egy vén ember jő fel, és palást van rajta. És megismeré Saul, hogy az Sámuel, és meghajtá magát arczczal a föld felé, és tisztességet tőn néki.
15 Sámuel pedig monda Saulnak: Miért háborgattál, hogy felidéztettél engemet? És felele Saul: Igen nagy szorultságban vagyok; a Filiszteusok hadakoznak ellenem, az Isten pedig eltávozék tőlem, és nem felel már nékem sem próféták által, sem álomlátás által; azért hívtalak téged, hogy megmondjad nékem, mit kelljen cselekednem?
16 És monda Sámuel: Ugyan miért kérdezel engemet, ha az Úr eltávozott tőled és ellenségeddé lőn?!
17 És a szerint cselekedett az Úr, a mint általam megmondotta vala: * elvette az Úr a királyságot a te kezedből, és adta azt a te társadnak, Dávidnak. [u'r\xe9sz 15,28.']
18 Mivel nem hallgattál az Úrnak szavára, és nem hajtottad végre az ő felgerjedt haragját az * Amálekitákon: azért cselekszik most így veled az Úr. [u'r\xe9sz 15,3.8.9.26.']
19 És az Úr Izráelt is veled együtt a Filiszteusok kezébe adja, te pedig holnap fiaiddal együtt velem leszesz. Izráelnek táborát is a Filiszteusok kezébe adja az Úr.
20 Akkor Saul a maga egész nagyságában hirtelen a földre esék, mert nagyon megrémüle Sámuel szavaitól; és semmi erő nem vala benne, mert egész nap és egész éjjel semmit sem evék.
21 Akkor az asszony Saulhoz ment, és mikor látta, hogy annyira megrémült, monda néki: Ímé a te szolgálóleányod hallgatott szavadra, és koczkára tettem életemet, és megfogadtam szavaidat, a melyeket mondottál nékem:
22 Most azért hallgass te is szolgálóleányod szavára, hadd tegyek egy falat kenyeret elődbe, és egyél, hogy erőd legyen, mikor útra kelsz.
23 Ő azonban vonakodék, és mondá: Nem eszem; de szolgái és az asszony is kényszeríték őt, és ő engedett szavoknak, felkelt a földről, és felüle az ágyra.
24 Vala pedig az asszony házánál egy hízott borjú, és sietve levágta azt; azutánlisztet vett, és meggyúrta, és sütött kovásztalan pogácsát.
25 És vivé Saul elé és az ő szolgái elé, és evének; azután felkeltek és elmenének azon az éjszakán.
Elírtad a kérdésben, nem Saul próféta, hanem Sámuel próféta.
Az én véleményem az, hogy ebből az egyetlen esetből nem szabad általános következtetést levonni az elhunytakra vonatkozóan.
Először is a szövegben nem az áll, hogy Sámuel "lelke" jelent meg, hanem maga Sámuel. Hogy ez fizikai megjelenés-e vagy sem, azt nem tudjuk.
Másodszor a Biblia számos más helyen ellene mond annak, hogy az elhunytak lelkei tudatuknál lennének.
"Mert az élők tudják, hogy meghalnak; de a halottak semmit nem tudnak" Préd. 9.7
Ez az egyetlen eset a Bibliában, hogy halottat megidéztek, és ennek se lett jó vége. Még egy eset van, amikor halott megjelent, az Mózes volt, a megdicsőülés hegyén, viszont róla sem egyértelmű, hogy nem fizikailag jelent-e meg, ezen kívül az ő megjelenése szimbolikus volt.
De véleményem szerint ezek kivételes esetek. Én ebből a két esetből nem vonnám le azt a következtetést, hogy a halottak lelkei valahol öntudatuknál vannak. Akkor nem mondaná azt a Prédikátor könyve, hogy "semmi cselekedet, okoskodás, tudomány és bölcseség nincs a Seolban (sírban), a hová menendő vagy". Préd 9,12.
Valamiért Isten megengedte, hogy Sámuel megjelenjen. De ezt még ő is háborgatásnak vette, mint akit álmából felkeltettek. Az biztos,hogy halottak lelkei nem ténferegnek fel-alá a Bibliában. Amikor valaki meghal, arról a Biblia azt mondja, hogy "elaludt".
"Azután elaludt Dávid az ő atyáival, és eltemetteték" 1Kir 2,10.
"És elaluvék Salamon az ő atyáival, és eltemetteték" 1 Kir. 11.43
"Lázár, a mi barátunk, elaludt;..Pedig Jézus annak haláláról beszélt" Ján 11,11-13.
Szóval úgy tűnik, hogy a halottak alszanak, és Sámuel megjelenése kivételes eset.
Vannak, akik szerint nem Sámuel volt az, hanem egy gonosz lélek. De ezt az Igéből nem lehet alátámasztani. A Biblia elég egyértelműen Sámuelről beszél.
Isten a szavában óva int, hogy kapcsolatba lépjünk a démonokkal. Sátán egyik hazugságát, a Spiritizmuson keresztül terjeszti.
Isten határozottan elmondta, hogy a halottak nem tudnak semmit, nincs gondolat, sem tett az élet megszünése után.
Nem véletlen tiltja Isten az ilyesmit, mert a démonok azok, akik ismervén a meghaltak kinézetét hangját, utánozni tudják azt. Ezzel azt a hazugságot terjeszti, hogy a halottaknak csak a Fizikai testük hal meg, és valamilyen más létben élnek tovább.
(Ézsaiás 8:19) . . .hát nem Istenéhez kell fordulnia a népnek? A halottakhoz kell fordulni az élőkért?
Ha így volna, akkor Jézus megváltó halála értéktelen, és felesleges.
Ezért azok akik halott időzőkhöz fordulnak, a démonokkal, és nem az elhunytakkal lépnek kapcsolatba.
(Prédikátor 9:5) 5 Mert az élők tudják, hogy meghalnak, de a halottak semmit sem tudnak, . . .
Nem lehet Isten asztaláról is táplálkozni, és ugyanakkor a démonok asztaláról is.
(3Mózes 20:6) 6 Amely lélek szellemidézőkhöz és jövendőmondókhoz fordul, erkölcstelenkedve velük, arcomat fordítom az ellen a lélek ellen, és ki fogom irtani népe közül.
(Jelenések 21:8) . . .spiritizmust gyakorlók, bálványimádók és az összes hazug osztályrésze a tűzzel és kénnel égő tóban lesz. Ez jelenti a második halált.”
(5Mózes 18:12) 12 Mert mindaz, aki ilyesmiket tesz, utálatos Jehovának; és az ilyen utálatosságok miatt űzi el őket Jehova, a te Istened előled.
A második halál a feltámadás lehetősége nélküli halált jelenti.
"(3Mózes 20:6) 6 Amely lélek szellemidézőkhöz és jövendőmondókhoz fordul, erkölcstelenkedve velük, arcomat fordítom az ellen a lélek ellen, és ki fogom irtani népe közül.
Ez a vers is példa arra, hogy a lélek kifejezés, az élő Földi emberre vonatkozik, mint aki vétkezik, és Isten kiírtja, vagy is elpusztítja. S nem egy embertől független valamilyen más életforma.
A Biblia egyáltalán nem állítja, hogy a holtak teljesen megsemmisülnének, ezt pusztán csak Jehova tanúi találták ki. Az Ószövetség szerint a halottak a seolba, az alvilágba kerülnek, ahol életnek nem nevezhető árnyéklétmódban tengődnek, amely többnyire egy alvás szerű állapot, de olykor felriadhatnak, s például kommunikálhatnak az újonnan érkezőkkel:
"Miattad az alvilág is megmozdul odalenn, érkezésedet várva. Tiszteletedre felriasztja az árnyakat, a föld minden fejedelmét. A nemzetek királyainak mind fel kell előtted trónjukról állaniuk. Mindnyájan megszólalnak és ezt mondják neked: „Így hát te is semmivé lettél, akárcsak mi, te is hozzánk hasonlóvá lettél. A te dicsőséged is az alvilágba szállt hárfáid zengő hangjával együtt. Rothadás lett a fekvőhelyed és férgek lettek a takaród."(Iz 14,9-11)
A seolt, az alvilágot egy földalatti valóságos helynek hitték, ahogy a mennyet is egy föld feletti valóságos helynek. Tehát aki a seolba van, az nem semmisül meg teljesen, az "árnyék" ugyanis nem semmi, hanem megholtnak a valamije, ami valahol van, aki alszik, az is létezik, az is csinál valamit, igaz nem túl sokat, s nem túl jó dolgot.
Az endori halottlátó asszony történetét Jehova tanúi úgy szokták magyarázni, hogy az valójában nem Sámuel szelleme volt, hanem egy gonosz szellem Sámuel alakjában. Nos ugye a Biblia maga Sámuelnek nevezi a szellemet, s a zsidók maguk is így értették (Sir 46,13-20).Természetesen a halott idézés attól még helytelen, hogy ebben a kivételes esetben tényleg Sámuel szelleme volt s nem egy gonosz lélek. Isten azt csinál, amit akar, akár megengedhet ilyent is.
"A Biblia nem állítja, hogy a holtak teljesen megsemmisülnének"
Miii?
De bizony írja, hiszen az ember a halál büntetését kapta, a lázadásáért.
(1Mózes 2:17) . . .mert azon a napon, amelyen eszel róla, bizony meghalsz.”
(1Mózes 3:19) 19 Arcod verítékével eszed a kenyered, míg vissza nem térsz a földbe, mert abból vétettél. Mert por vagy, és a porba térsz vissza.”
Mivel az életet ajándékba kaptuk, Isten megfoszt ettől a lehetőségtől, ez a büntetés.
S a Héberek, vagy is a Zsidók szó szerint tudták és így is értették. Hogy némely Izraelita későbbiekben csatlakozott más népek hiedelméhez, vagy hitnézetéhez, azt Isten megbüntette. Sajnos sok ilyen személy lepaktált a hellenisztikus tanításokkal.
Ábrahám soha nem mondott, vagy gondolt ilyet.
Ép az imént írtam, hogy Jézus megváltó halála az, ami által valaki visszakaphatja az életét, létezését.
Az első ember miatt jött be az élet ellentéte a nem létezés állapota, amit Jézus a halálával érvénytelenít, amikor a messiási királyság a földön is megkezdi uralmát.
(Prédikátor 9:5) 5 Mert az élők tudják, hogy meghalnak, de a halottak semmit sem tudnak, . . .
Sámuel meghalt, és azzal, hogy az írás szerint, az Ő "lelke jelent" meg, Nem Isten kijelentését beszéli el, hanem a halott idéző állítását írja le.
A te dicsőséged is az alvilágba szállt hárfáid zengő hangjával együtt. Rothadás lett a fekvőhelyed és férgek lettek a takaród."(Iz 14,9-11)
Sajnos a szövegkörnyezetről megfeledkeztél. Ézsaiás Isten ihletése alatt, Babilon bukásának az állapotát jövendőli meg, és nem a halottak állapotát.
A Biblia egyértelműen leírja (nem a kiragadott igék, ahogy a jehovisták csinálják, mikor azokat hozzák fel, amik a test haláláról szólnak), hogy bizony van tovább és még Jézus is szólt róla. Ő nem kamus, ahogy az ördögtorony fattyai, pontosan tudta, hogy miről beszél és nem talált ki soha olyat, ami nem létezik. Ő nem mesemondó volt, ahogy ezek be akarják állítani.
Ráadásul még pontosan prófétált is Sámuel a történetben és mivel Sámuel addigra már Isten mellett döntött és ez a döntés a test halálával végérvényes, ezért a sátán nem tudta már használni őt megtévesztésre, ahogy a jehovistákat.
"ördögtorony fattyai,"
Ez igen. igazán "kedves, szelíd felebaráti szeretetről" árulkodik a személyed....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!