Ki dönti el és mi alapján, hogy a Bibliából mit kell jelképesen értelmezni és mit szó szerint?
#31
A jelképes közel sem jelenti, hogy valami nem valós. Csupán arról van szó, hogy valami ismeretlen dolgot ismert fogalmakkal (jelképekkel) próbálunk jellemezni.
Amiről nincs közvetlen tapasztalatunk, és alapvetően más mint bármi, amivel hétköznap találkozunk, arról csak ilyen módon alkothatunk képet.
"Akik a teremtést jelképesen értelmezitek, mit nem hisztek valóságosnak? Istent, vagy a teremtett dolgokat?"
A teremtési folyamat leírását nem lehet a mai ismeretek mellett valóságosnak tartani. Hiszen te is az állapítod meg az előző válaszodban, hogy a Földet, az embert ismerjük. És az ismereteink jócskán megszaporodtak a bibliai teremtéstörténet leírása óta, ezért ha azt szó szerint próbáljuk venni, akkor az mindenképpen ütközik a valóságról alkotott képünkkel. És miért akarnánk mindenképp ráerőszakolni a bibliai szövegre a valósággal való ütközést? A szó szerinti értelmezés ugyanis ezt teszi.
Attól még nyugodtan lehet Istent és a teremtett világot is valóságosnak tekinteni, hogy belátjuk, hogy a teremtéstörténet az ókori ember szintjén próbálja valahogy leírni a leírhatatlant. Ha ma íródna a teremtéstörténet, akkor másként nézne ki, összhangban lenne a mai tudományos ismeretekkel, de akkor sem tudná teljes egészében megragadni a teremtés misztériumát. És lehet, hogy 2-3000 év múlva azt sem tartanák az akkori ismeretekkel összeegyeztethetőnek. Tehát egy teremtéstörténetnek nem is lehet célja a tudományos pontosság, a bibliai teremtéstörténetet ennek fényében kell értelmezni.
Utolsó, benned nem merült fel az a gondolat, hogy a teremtés elfogadásához hit kell?
Eléggé egyértelmű, hogy valóságos napok alatt teremtett meg Isten mindent.
Lehet filozofálni, meg hitetlenkedni, ha el tudod fogadni, hogy Istentől van az élet, az életünk, akkor azt miért nem, hogy Isten Mindenható (a Biblia számos helyen írja ezt), így nem volt számára lehetetlen..
"Lehet filozofálni, meg hitetlenkedni, ha el tudod fogadni, hogy Istentől van az élet, az életünk, akkor azt miért nem, hogy Isten Mindenható (a Biblia számos helyen írja ezt), így nem volt számára lehetetlen."
Persze, a mindenható Isten teremthet bármilyen módon, ezzel nincs gond. És nem is az a gond, hogy én nem tudnám elhinni a hat napos teremtést. Simán elhinném, ha a tények nem mondanának ellent neki. Az igazi gond azzal van, hogy a világ megfigyeléséből származó ismereteink azt mutatják, hogy hat nap alatt nem történhetett. Illetve történhetett akár hat nap alatt is, de akkor Isten úgy teremtette meg a világot, hogy úgy tűnjön, mintha nem hat nap, hanem sokkal hosszabb időszakok alatt jött volna létre. Ennek meg mi értelme lenne, miért akarna Isten átverni minket ezzel?
Igen úgy teremtett mindent, hogy minden idősebbnek tűnik, kész gyümölcsöket teremtettnm facsemetéket, vagy magvakat, felnőtt embert formált a kezével és az életet lehellte bele, nem csecsemő méretűnek teremtette Ádámot. Ez így van, de az, hogy egy este és egy reggel telot el, az eléggé egyértelműen alátámasztja, hogy 1-1 valóságos nap telik el. Utána meg megpihent. Egy napig. Te a pihenését is több ezer évesnek hiszed? Mi lett volna vele a célja?
A tízparancsolatban is , Mózes 2. könvye 20. fejezetében utal a Biblia a teremtésre és ott konkrétan írja, hogy mert 6 nap alatt teremté Isten az eget , a földet és mindent.... , itt egyértelművé válik neked is, ha elolvasod, ajánlom szeretettel, mert én is ez által értettem meg.
Te úgy képzeled/hiszed a teremtést, hogy több évig, évezredig tartott?
Számomra ez tűnik emberinek. Isten hatalmát semmibe venném, ha ezt így hinném.
Meggyőződésem szerint az időt és a fizikai törvényeket is Ő teremtette, hiszen mindenek felett áll.
#33 Begyedem!
Nem csodálom, hogy nehezedre esik a jelképes értelmezés elfogadása. Még az itteni egyszerű szó szerinti állításaimat sem sikerült megfelelően értelmezned.
Én nem beszéltem a Földről meg az emberről. Istenről és a teremtésről beszéltem. A "teremtés" kifejezést a szövegkörnyezetnek megfelelően a Mózes 1: 1 és 2-ben leírtakként, azaz Isten cselekedeteként értelmezem (véghezvitt folyamatként nem pedig a minket körülvevő teremtett mindeneket értem alatta).
Istent nem ismerjük, nem értjük teljességében, azaz nem ismert.
Az élőlények, növények, a föld KIALAKULÁSÁRÓL nincs közvetlen tapasztalatunk. Tehát a kialakulás ismeretlen volt a Biblia írásakor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!