Hogyan ertelmezheto Ezsaias 45:7?
"Ki a világosságot alkotom és a sötétséget teremtem, ki békességet szerzek és gonoszt teremtek; én vagyok az Úr, a ki mindezt cselekszem!"
Ez lenne a kalvini kettos predesztinacio alapja azaz Isten eleve karhozatra teremtett bizonyos embereket?
Ez ...vaalhogy ertelmetlen szerintem...De akkor hogyan ertsuk ezt az iget?
#20
Okoskodhatsz, de Isten nem teremt gonoszt. Márpedig a fordításban az szerepel. Nekem fogalmam sincs, hogy melyik fordítást idézte a kérdező, de ez így ellentétes a Szentírással.
Isten csak jót teremtett, a gonosz a sátán, illetve majd az ember szabadakarata által lépett e világra. Aki azt mondja, hogy Isten gonoszságot teremt, az eretnek.
Mivel Isten abszolút jó. (De fide) Sőt Isten maga a szeretet (mint János apostol írja), ezért nem teremt gonoszságot. Ha valaki azt mondja, hogy Isten teremti a gonoszságot, akkor nem lehet maga a szeretet, ahogy nem lehet abszolút jó sem. Tehát eretnek tanítást hirdet.
A gonosz valóban Istentől független, de ettől még nem áll felette. A gonoszság a sátán lázadása okán jött létre, tehát nem más, mint szembeszegülés Isten akaratával. Isten valóban engedi a gonoszságot, egy ideig. Aztán mint a Jelenések könyvében olvashatod, megtisztítja a világot.
#23
Érdekes ez a gondolkodás. Tehát szerinted az kevésbé eretnekség, hogy te meg gyakorlatilag meghazudtolod azt, hogy mindent Isten teremtett?
Amikor Isten megteremtette a sátánt, nem volt gonosz. Később fordult Isten ellen és lázad fel, vált gonosszá, a bűn forrásává.
Tehát nem eretnekség az állításom. Az lenne eretnekség, ha azt mondanám, hogy Isten nem maga a szeretet és nem maga az abszolút jóság.
"Amikor Isten megteremtette a sátánt, nem volt gonosz. Később fordult Isten ellen és lázad fel, vált gonosszá, a bűn forrásává."
És ez min változtat? Ha Isten megteremt valakit hogy később gonosz legyen, az ugyanúgy azt jelenti hogy Isten teremtette a gonoszt.
Vagy esetleg úgy gondolod, hogy Isten jónak szerette volna a Sátánt, csak elszúrta a teremtést, és véletlen lett gonosz?
Nem. Az pontosan annyit jelent, mint írtam; Isten megteremtett egy főangyalt, aki szabad akaratából lett gonosszá. Dönthetett volna úgy is, hogy nem lázad. Amikor megszületik egy kisgyermek, belőle is lehet sok év múlva gyilkos gazember, de nem azért válik azzá, mert Isten gyilkosnak teremtette.
Pont ezt jelenti a szabad akarat, mind az angyalok, mind az emberek maguk kovácsolják saját sorsukat. Isten nem írta meg előre, hogy Jóskából szent lesz, Laliból meg kárhozott.
Akkor mégiscsak Isten kellett megteremtse a gonoszságot, ha bárki is szabad akaratából képes azzá válni.
Akarhatok én szárnyakat növeszteni és repülni, de nem tudok. Miért? Mert Isten nem teremtett nekem erre lehetőséget. Pedig szabad akaratom van, ugye?
Ellenben akarhatok én megölni valakit, és meg is tehetem. Miért? Mert Isten megteremtette a lehtőséget a gyilkolásra.
Vagyis lefordítva Isten kellett hogy megteremtsen minden gonszságot, hiszen az ember nem tud teremteni. Az ember csak szabad akaratából választhatja azt a gonoszságot, amit Isten megalkotott.
#29
Így gyakorlatilag még rosszabb a helyzet. Ezek szerint Isten azért nem teremtett egyszerűen jónak, mert valami kisebbségi komplexusban szenved? Hiszen ezek szerint Isten szándékosan megteremtette a gonoszságot, csak hogy utána azzal bizonygasson magának, hogy az utána teremtett lényei önként fogják őt választani?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!