Honnan tudjuk, hogy Szűz Mária a Mennybe vétetett?
@ a szenthagyomány is hallgat róla az első 4-5 században
Pontosabban fogalmazva: nincs írott nyoma, nem tudjuk igazolni, hogy volt-e ilyen hagyomány.
@ Ebbe olyasmi is beleférne, hogy szerető tapintatból, szent hallgatás vette körül az első századokban a témát,
Mária megdicsőüléséről miért kéne tapintatosan hallgatni? A hallgatás oka csak a tudatlanság, a bizonytalanság és a dolog lényegtelennek való megítélése lehet.
@ Az evangéliumok nem beszélnek Mária haláláról: Mária tiszteletreméltó alakját szentt hallgatás vette körül.
Az evangelisták alapvetően Jézusról beszélnek s nem Máriáról. Miért kéne nekik Mária haláláról írniuk? Persze könnyen lehetséges, hogy János apostol kivételével amúgy se tudtak semmit Mária haláláról.
@ Az egyik apokrif ezt állítja (Damaskusi János szövege is ennek adatait hozzák), a másik pedig, hogy az apostolok szemtanúk voltak, sőt az ő kérésükre vitetik fel Mária teste.
Én nem gondolom, hogy ez igaz, nyilván ez egy mese. Erről valószínűleg csak János tudhatott az apostolok közül.
@ Ha lett volna szemtanú, akkor ilyen csodálatos eseménnyel kapcsolatos hallgatás lenne felettébb különös.
Lehetséges, hogy nem volt földrengésszerű feltámadás. Lehetséges, hogy nagyon csendes volt ez a feltámadás. Lehetséges, hogy maga János apostol sem tudta biztosra, hogy feltámadás történt-e, vagy csak egy gyors rohadás, vagy más hulla eltűnés.
@ Ha nem így lett volna, akkor hogyan maradhatott volna a hír rejtve az akkor élő emberek számára,
Egyáltalán nem tudjuk, hogy mennyire volt rejtve az akkori emberek számára. Csak azt tudjuk, hogy nem maradt fenn róla írás. Én azt gondolom, János apostol útjára indította ezt a hagyományt, de nem biztos igazságként, nem kulcsfontosságú dologként, hanem csak egy élményként. János tanítványai továbbadták ezt a hagyományt, de szintén nem biztos és kulcsfontosságú igazságként.
@ Ha csak Epiphaniosz nem volna erről ismerete, akkor akár rá is lehetne fogni, hogy tudatlan.
Az általad idézett sorok akár még azt is jelenthetik, hogy Epiphániosz nem tudja eldönteni, hogy Mária meghalt-e egyáltalán, vagy meghalt akár természetes akár erőszakos halállal és aztán feltámadt:
"A szent Szűz vagy meghalt és eltemették (tiszteletben van az elalvása és tisztaságban a vége és koszorúja a szüzességben), vagy megölték őt, amint meg van írva: „lelkét tőr fogja átjárni” Ez esetben dicsősége a vértanúk között van, és boldogságban van az ő szent teste, amin keresztül felragyogott a világ Világossága, vagy pedig életben maradt. Hiszen Isten megtehet mindent, amit akar."
"boldogságban van az ő szent teste" - ez mit jelent? Boldogságban rohad valahol?
@ Ha tudtak volna róla érdekes, hogy még csak nem is említik, ha pedig nem tudtak, akkor területileg eléggé kiterjedt, és időben elég elhúzódó az általad felhozott tudatlanság e témában.
Én azt gondolom, hogy tudtak róla csak nem tudták biztosra, nem tartották fontosnak, hogy ebben a kérdésben állást foglaljanak.
@ Az alábbi helyen is azt állítják, hogy néhány patrisztikus írónak jutott eszébe Mária a Jel 12-vel kapcsolatban.
Érdekelne, hogy pontosan hányan kommentálták, a Jel 12-t az első négy században, tehát pontosan hánynak nem jutott eszébe megemlíteni a Mária-Egyház párhuzamot. Én úgy tudom, hogy az egyházatyák Máriában az Egyház előképét látták és királynőnek tartották, ha ezek sem gondoltak a Jel 12,1-ben Máriára akkor elég vakok voltak. Én ebben nem nagyon hiszek. Természetesen az asszony alapvetően az Egyház, a Máriával jelképezett Egyház, végtére is Mária szülte Krisztust vagy nem?
Egyébként igazából mit védelmezel? Hogy nem igazak a Mária dogmák?
""boldogságban van az ő szent teste" - ez mit jelent?""
A test feltámadása:
1Pét1,23
Mint akik újonnan születtetek nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Istennek ígéje által, amely él és megmarad örökké.
1Kor.42. Épenígy a halottak feltámadása is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban;
43. Elvettetik gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtelenségben, feltámasztatik erőben.
44. Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is.
45. Így is van megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő szellemmé.
" “hiszem”! Tehát a testünk feltámadása is hittétel, amit nem lehet logikai úton bizonyítani, más jelenségekkel magyarázni. Olyan valami, amiről nem a szem, nem a tapintó szervek, nem az agytekervények által, hanem a hit által lehet tudomást és bizonyosságot szerezni. És ha most a test feltámadásáról beszélünk, tartsuk magunkat szorosan ahhoz, amit a Szentírás, az Isten kijelentése tanít róla. Amikor a Biblia a testről beszél, két különböző szót használ: “szárx” és “szóma”. A magyar Biblia mindkettőt testnek fordítja. Pedig a két szó között lényegbe vágó különbség van"
Még annyit, hogy közben látom Epiphaniusnál lemaradt egy mondat a végéről:
„Senki nem ismeri az ő végét.”
„For one option is that the holy virgin died, and was buried, her sleep in honor, her end in chastity and crowned in her virginity. Or perhaps she was killed, just as it is written, and a sword will pierce through her soul, her credit into the martyrs, her body holy in blessedness, through which light entered the world. Or she remained. For is it not possible for all things to be done by God, whatever He wishes? For no one knows her end. We ought not to honor the saints beyond what is necessary, but to honor their master. So then let us end the deception which is leading astray. For neither is Mary God, nor does she have a body from heaven but from the conception of a man and a woman, being raised according to promise, as Isaac. And let no one give offerings in her name, for he will destroy his own soul. And let no one behave insolently toward the holy virgin. May it never be! For neither did she have intercourse after the conception, nor before the conception of the savior.”
Az nem teljesen világos, hogy miért kellene jánosi hagyománynak lennie, hogy az apostolok közül miért csak Jánosnak kellene tudnia róla? Mert ha 44 körül, vagy előtte végezte be Jeruzsálemben (úgy tudom, ma ez az elsődleges verzió), akkor ott volt elméletileg Péter, és Jézus testvére Jakab is, és a gyülekezet népesebb lehetett. Ha Mária egyszer csak eltűnik, az nem maradhatott titokban. A másik verzió szerint, Efezusban is kezdtek tisztelni később egy Mária sírt. Arról vannak tudósítások (Polycrates levele 2.sz., Egeria útinaplója 4.sz), hogy ott János síremlékét tisztelik, de Máriáét nem említik.
A Tim levelekből (~63) nem látszik, hogy János is ott lenne már Efezusban. Ha még ezek után érkezett, akkor Mária már 90 éves körül lenne. De Timótheus is levelezésben van Pállal, ha valami fontosabb történt, úgy tudhatna ő is róla.
" hogy az apostolok közül miért csak Jánosnak kellene tudnia róla?
Talán erre én is tudom a választ. Mivel József már jóval korábban elhunyt, Máriának már nem maradt közeli hozzátartozója. Jézus ezért is bízza János apostolra, hogy ezentúl ő gondoskodjon róla. Így természetes, hogy János tudhatott legtöbbet Mária későbbi sorsáról.
Ezért sem érthető, hogy tudnak "megfeledkezni a refik Istenszülőről. Mert az én anyám fontos, a ti anyukátok fontos - pont Jézus Anyja nem fontos? Hogy milyen fontos volt Istenanya és a szeretett tanítvány - ebből az "egymásra bízásból" következtethetünk. :)
Jn 19,26-27 Jézus azért, mikor látja vala, hogy ott áll az ő anyja és az a tanítvány, a kit szeret vala, monda az ő anyjának: Asszony, ímhol a te fiad! Azután monda a tanítványnak: Ímhol a te anyád! És ettől az órától magához fogadá azt az a tanítvány.
" Kultúra és közösség - Vallás"
Nem értem, hogy a buta vallást miért teszik a kultúra csoportba. Inkább a babonák közé tenném.
butuska Attila nem érted, hogy a vallás miért van a kultúrában? A kultúrák a létszemléletből nőnek ki - az adott hely-idő létszemlélete a fundamentuma - a taoista, a a hindu, a buddhista, a keresztény és az iszlám (csak a magas szellemiségű világvallásokat említettem, de egyéb kisebb vallások is hatással voltak )
Nem vetted észre, hogy Európa kultúrája keresztény és görög-római pilléren nyugszik? Ideje megérteni. Minthogy egy Ady verset sem értesz meg enélkül, butuska Attila.
Küldök is neked egy szép verset - hogy ébredj fel!
Ady Endre: Ádám, hol vagy?
Oszlik lelkemnek barna gyásza:
Nagy, fehér fényben jön az Isten,
Hogy ellenségim leigázza.
Az arcát még titkolja, rejti,
De Nap-szemét nagy szánalommal
Most már sokszor rajtam felejti.
És hogyha néha-néha győzök,
Ő járt, az Isten járt előttem,
Kivonta kardját, megelőzött.
Hallom, ahogy lelkemben lépked
S az ő bús "Ádám, hol vagy?"-ára
Felelnek hangos szívverések.
Szivemben már őt megtaláltam,
Megtaláltam és megöleltem
S egyek leszünk mi a halálban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!