Mózeshez ki beszélt a pusztában a tűzből?





Egy angyal jelent meg, akin keresztül az Úr vagyis Jahve az Isten beszélt.
"Itt megjelent neki az Úr angyala a tűz lángjában, egy égő csipkebokorban. ... Amikor az Úr látta, hogy vizsgálódva közeledik, az Isten megszólította a csipkebokorból:" (2Móz 3,2-4)
"a Sínai-hegy pusztájában egy égő csipkebokor lángjában angyal jelent meg neki. Amikor Mózes meglátta, elcsodálkozott a jelenségen. Odament, hogy megnézze, s az Úr hangját hallotta:" (ApCsel 7,30-31)
Sokan úgy tartják, még az egyházatyák között is volt ilyen, hogy ez az angyal az Isten Fia azaz Krisztus volt. Ugye az "angyal" szó alapvetően hírnököt, követet jelent, tehát nem feltétlenül egy szellemi teremtményt, vagyis a megszokott értelemben vett "angyalt". Például Keresztelő János is egy "angyal" (Mt 11,10), azaz Isten követe volt.
Azért gondolják és gondolták sokan, hogy az Ószövetségben Jahve angyala(követe) a Fiút jelenti, mert nagyon sokszor úgy tűnik, hogy a Jahve angyala maga is Jahve, maga is Isten. Például Hágárnak is az Úr angyala jelent meg és ő beszélt hozzá, Hágár mégis úgy könyveli el, hogy az Urat látta és vele beszélt (1Móz 16,7-13). Ebben a csipkebokor jelenetben is az Úr angyala jelenik meg, mégis az Úr nézi és szólítja meg Mózest.
Természetesen az ószövetségi szerzők aligha gondolhattak az Isten Fiára. Valószínűleg az "Isten angyala" kifejezés Isten megjelenési formáját is jelenthette, tehát azt az alakját, amit még lehet látni, anélkül, hogy meghalna az ember, mert Istent a maga valójában ember nem láthatja. Jákob is ugye ezt mondja: "színről színre láttam Istent, és életben maradtam" (1Móz 32,31). Vagyis magát Istent látta, de mégsem úgy hogy meghaljon.
Az Újszövetség fényében természetesen értelmezhetjük az Isten angyala kifejezést Isten küldötte értelemben Krisztusra, hiszen mindent, amit az Isten tesz vagy mond a Fián keresztül teszi. Ugyanakkor se az Istent se a Fiát nem lehet látni a maga isteni valójában, tehát akármit is látott Hágár, Jákob vagy Mózes az csak egy jelképes látomás az Istenről, hiszen Isten nem csipkebokor, de nem is egy emberszerű alak.










A Bibliában az"angyal"kifejezés néha egy teremtett lényt jelöl,néha pedig,mint isteni küldöttet.
Az nyilvánvaló,hogy az "égő csipkebokorban"nem jelent meg az Isten teljessége,amint Jézusban sem,hisz akkor nem tölthette volna be hívatását.





Szakadok rajtatok. Ebből kabarèt lehetne írni.
-Mózeshez ki beszèlt?
-Isten.
-Nem.Jèzus.
-Neeeem, mondom hogy Isten.
-Szerintem meg Istenen keresztül Jèzus.
-Szerintem meg egy angyalon keresztül Isten.
-Vagy csak egy angyal....:D
-Dili, már hogy lehetne angyal, amikor egyèrtelműen Isten?
-Metatron.
-Húzzá'má'el a hülyesègeddel. Szóval Jèzus....
-Nehogymá'. Egyèrtelmű, hogy Jèzuson keresztül Isten....
Stb.stb.stb.
XD





"Ha épp angyalon keresztül kommunikált, akkor azt megmondta az angyal. De itt nem ez történt, egyes szám első személyben szólt, ezt: Mózes, én vagyok a te Istened."
Biztos? Az Úr az ószövetségben végig kommunikál, és szerintem akkor is egy angyal segítségével, mégis mindig úgy mondja, hogy "én vagyok az Úr". Sőt van asszem konkrét eset is, amikor Úrnak nevezi magát és később kiderül, hogy egy angyal kommunikál










"Az angyal így szólt: Ne nyújtsd ki kezedet a fiúra, és ne bántsd őt, mert most már tudom, hogy istenfélő vagy, és nem tagadtad meg tőlem a fiadat, a te egyetlenedet." (1Móz 22,12)
"Az ÚR angyala másodszor is kiáltott Ábrahámnak az égből, és ezt mondta: Magamra esküszöm, így szól az ÚR, hogy mivel így tettél, és nem tagadtad meg tőlem a fiadat, a te egyetlenedet, azért gazdagon megáldalak, és úgy megszaporítom utódaidat, hogy annyian lesznek, mint égen a csillag, vagy mint a homokszemek a tengerparton. A te utódod birtokolni fogja ellenségei kapuját, és a te utódod által nyer áldást a föld minden népe, mert hallgattál szavamra." (1Móz 22,15-18)
"De Isten meghallotta a fiú hangját, Isten angyala pedig kiáltott a mennyből Hágárnak, és így szólt hozzá: Mi van veled, Hágár? Ne félj, mert meghallotta Isten a fiú hangját onnan, ahol fekszik! Kelj föl, vedd fel a fiút, és fogd kézen, mert nagy népet támasztok belőle!" (1Móz 21,17-18)
"Akkor ezt mondta nekem álmomban az Isten angyala: Jákób! Én azt feleltem: Itt vagyok. Azt mondta: Tekints föl, és lásd meg, hogy a nyájban párzó bakok mind csíkos lábúak, pettyesek és tarkabarkák. Mert láttam mindazt, amit Lábán tett veled. Én vagyok Bétel Istene, ahol szent oszlopot kentél föl, és fogadalmat tettél nekem. Most indulj, menj el erről a földről, és térj vissza szülőföldedre!" (1Móz 31,11-13)
"Az ÚR angyala fölment Gilgálból Bókímba, és ezt mondta: Kivezettelek benneteket Egyiptomból, és behoztalak erre a földre, amelyet esküvel ígértem atyáitoknak, és azt mondtam: Nem bontom fel szövetségemet veletek soha," (Bír 2,1)





Látható a példákon, hogy az Isten angyala a Bibliában szokott Isten nevében beszélni, s egyáltalán nem mindig teszi hozzá, hogy ez igazából nem az ő, hanem az Úr szava. Természetesen, amikor nem teszi hozzá kifejezetten, hogy ez az Úr szava, akkor is úgy kell érteni.
Viszont ugye olyan rész is akad, például Hágár esetében, hogy az Úr angyala jelenik meg neki, mégis úgy könyveli el, hogy az Urat látta. Ebből és ezért gondolják egyesek, hogy az Úr angyala egyes esetekben magát Krisztust is jelentheti.





Nézzünk még egy-két érdekes esetet:
Kit látott és kivel beszélt Hágár? Ugye hát Jahve angyalával (1Móz 16,7). Mégis Hágár úgy könyveli el a dolgot, hogy Jahvét látta: "Azután Hágár így nevezte Jahvét, aki szólt hozzá: Te vagy a látás Istene. Mert ezt mondta: Én is láthattam itt, aki engem látott" (16,13).
Kivel küzd Jákob? A Hós 12,4 szerint egy angyallal, Jákob mégis azt mondja: "Istent láttam színről színre" (1Móz 32,30).
Gedeon történetében is Jahve angyala jelenik meg (Bír 6,12), Mégis ilyet is ír a szöveg: "Erre Jahve feléje fordult, és azt mondta neki." (6,14)
Sámson szüleiről ezt olvassuk: "Jahve angyala nem jelent meg többé Mánóahnak és feleségének. Ekkor tudta meg Mánóah, hogy Jahve angyala volt az. Akkor Mánóah ezt mondta a feleségének: Meg fogunk halni, mert Istent láttuk!" (Bír 13,21-22)
Ezekben a jelenetekben eléggé úgy tűnik, hogy Jahve angyala maga is Jahve, maga is Isten. Az egyházatyák emiatt értelmezték az Isten angyala kifejezést több esetben Isten küldötte értelemben Krisztusra, hiszen az angyal szó alapvetően követet jelent, s nem csak a szellemi teremtményeket. Jehova tanúi szokták hazudni, hogy például a II. században élt Jusztinusz vértanú szerint, Krisztus csak egy angyal volt, holott a napnál világosabb, hogy nem gondolta angyalnak vagyis teremtménynek, hanem Isten küldötte értelemben az Isten Fiának, aki maga is Isten.
Még egy történet:
Az Ábrahámhoz betért három vendég közül az egyik, akivel Ábrahám beszélget, maga Jahve (1Móz 18,22), míg a másik kettő, akik ugye Szodomába mentek egy-egy angyal (19,1). A két angyal maga pusztítja el a várost (19,13). S most jön a legérdekesebb mondat: "Jahve pedig kénköves tüzes esőt bocsátott Sodomára és Gomorára, Jahvétól, az égből" (19,24). Tehát úgy tűnik, hogy a két angyal közül legalább az egyik maga is Jahve. Ezért gondolták azt az egyházatyák, hogy a három látogató a Szentháromság volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!