Katolikusok! Rendben, egy művészeti alkotás nem bálványimádás. De hol kezdődik nálatok egy tárgynak olyan fokú tisztelete, ami már nektek is sok?
Igen az, fúúj... Nagypénteki kereszthódolattal nem is értek egyet. Ott csókolgatnak egy szobrot... Ez még katolikusként nézve is bálványimádásnak tűnik, ráadásul nem valami higiénikus.
Meg a búcsúban az, hogy körbeviszik a Szűz Mária szobrot, az is fura, meg hogy egyes bucsús nénik már gyakorlatilag a Mária szobrot imádják.
Pedig én katolikus vagyok.
#1
A nagypénteki kereszthódolat egy nagyon ősi keresztény szertartás, azonban ez nem tartalmazza a kereszt megcsókolását. Így aki "csókolgatja" valóban nem helyesen teszi. Szóval szerintem a szertartás teljesen rendben van és nagyon kifejező, de néhány ember átesik a ló másik oldalára.
Egyébként én is az ilyesmikben látok hibát, amikor az egyszerű hívek túlbuzgóságban helytelenül mutatják ki tiszteletüket. Viszont ezek a magatartások ellenkeznek az Egyház hivatalos elveivel is.
Egy másik egyre gyakoribb és szerintem megemlítendő példa, hogy sajnos egyre többen nem térdelnek le az Eukarisztiában jelenlévő Krisztus előtt sem (nem a 90 éves mamákra gondolok, akik már nem tudnak térdelni). Ráadásul míg előbbi példákban a túlbuzgó hívek tudatlansága eredményezte a helytelen magatartást, ami bocsánatos dolog szerintem, addig itt teljesen tudatosan nem adják meg az Istennek járó tiszteletet és imádatot, ami pedig tuadtosság okán bűn.
A 2.parancsolat megtartása kizárná a tudatlan nép bálványimádását:
"Ne csinálj magadnak faragott képet, és semmi hasonlót azokhoz, a melyek fenn az égben, vagy a melyek alant a földön, vagy a melyek a vizekben a föld alatt vannak.Ne imádd és ne tiszteld azokat; mert én, az Úr a te Istened, féltőn-szerető Isten vagyok, a ki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és negyediziglen, a kik engem gyűlölnek."
A faragott képeket,először,csak hurcolják körmeneteken,aztán tisztelni kezdik,majd imádják azokat.
Ha nem készítettek volna ilyeneket,most senki sem imádná.
Számomra a csókolgatás sem az. A görögkeletiek és a görögkatolikusok is szokták néha, és nyilván nem a képnek szól, hanem ami mögötte van. Nálunk katolikusoknál az evangélium végén a pap is megcsókolja a Szentírást és ott sem magát a könyvet csókolja meg, hanem az Igét. A görögkeletieknél ugyanilyen, mikor képet csókolnak meg. Én amúgy nem szoktam csókolgatni.
Az a sok, ha konkrétan egy tárgynak tulajdonítanak varázserőt, pl. ha valaki egy követ hordoz magánál, mert majd az "megvédi". Na, ez a babona, illetve a bálványimádás.
Köszönöm az idáig érkezett válaszokat! Őszintén szólva meglepett (pozitív módon), hogy sok katolikus szintén így gondolkozik a csókolgatásról... (Bár a ti véleményetekre vagyok kíváncsi, mindenkit felpontozok aki válaszol a kérdésemre)
#7
És ha valaki mondjuk szenteltvízzel vagy egy szent képével / feszülettel / valahova felakasztott rózsafüzérrel csinálja ugyanezt, hogy segítséget vár tőle?
"És ha valaki mondjuk szenteltvízzel vagy egy szent képével / feszülettel / valahova felakasztott rózsafüzérrel csinálja ugyanezt, hogy segítséget vár tőle?"
Amennyiben pusztán a tárgynak tulajdonít erőt, akkor az bálványimádás. Minden a szándékon múlik. De szerintem kevés az olyan, aki csak magának képnek tulajdonít erőt. A szent iránti tiszteletből szoktuk a szentképet is magunknál hordani, nem nagyon találkoztam olyannal, aki azt mondta, hogy pont ez a Szent Antal-kép fog majd megvédeni...
A rózsafüzért is imádkozás céljából használjuk, nem maga a tárgy közvetít energiákat. :)) De ha valaki a nyakába akasztja, hogy megvédje a vámpíroktól, akkor az már kimeríti a babonaság és bálványimádás fogalmát. :)
Bár nem tőlem kérdezted, de néhány észrevétel a felvetésedre.
Szenteltvíz
A szenteltvíz mélyen az Ószövetségben gyökeredzik, lényegében egy ószövetségi hagyományt visz tovább újszövetségi átértelmezéssel, többlettel. Azt tartjuk róla, hogy un. szentelmény, ezért inkább szimbolikusan hasznos, kegyelmet nem kövzetít, mint a szentségek.
Szentkép
Attól függ, hogy mi van a fejekben. Ha az adott szenthez könyörök, hogy imádkozzonk érte Istenhez, akkor az a katolikus hit szerint helyénvaló (meg ortodoxok szerint is). Szintén nincs gond, ha van egy kedvelt szentje, akit esetleg példaképnek tekint, a kép pedig erre emlékezteti.
Nem utolsó sorban, az imakönyvbe is tökéletes adott énekek, imák megjelölésére.
Feszület, rószafüzér
Ha nem kabalának használja, hanem imádkozáshoz a rózsafüzért, a feszületre tekintve pedig Krisztus megváltó áldozata jut eszébe az embernek, akkor ezek is hasznos tárgyak. De ha csak kabalaként van, akkor az helytelen. Például többeknél láttam, hogy rózsafüzért ékszerként hordanak, inkább ne tennék...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!