"És hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a földön, a Lélek, a víz és a vér; és ez a három is egy. " Mit jelent ez?
valószínűleg a 3 beavató szentség, persze ezt még nem feltétlen hívták akkor így, mert nem volt ilyen rendszerezett teológia, a víz a keresztelés, a lélek a bérmálás, a vér pedig az eucharistia(úrvacsora), protestánsoknál nem külön szentség a bérmálás hanem kereszteléskor hívják le az illetőre a szentlelket, mondhatni a keresztelés részének gondolják
az ókorban ez a 3 még együtt volt akit megkereszteltek ott és akkor bérmálták is, és kapta az eucharistiát/úrvacsorát is
A mondat értelme eléggé homályos és aligha utalhat a Szentháromságra. A legvalószínűbb magyarázat szerint János egy bizonyos gnosztikus szekta tévtanai ellen beszél, amelynek mi már nem ismerjük a pontos tételeit.
Valamit azért tudunk róluk, noha valamennyi szektájuk többé-kevésbé mást-mást tanított. Szerintük két isten van: a jó és a rossz, a rossz isten teremtette az anyagi világot, a jó isten pedig a szellemit, az angyalszerű tökéletes lényeket. A szellemek azonban vétkeztek és belekerültek a rossz anyagi testbe, a test börtönébe vagyis emberekké váltak. Szerintük a zsidók bibliai teremtő Istene volt a gonosz isten, Jézus pedig a jó isten. Jézus értelemszerűen tehát nem a gonosz isten Fia, hanem egy külön istenség, aki azért jött az emberekhez, hogy közölje azt a tudást (gnózist), ami által az emberek megszabadulhatnak a bűnös testüktől és ismét angyalszerű lénnyé válhatnak.
Tudjuk, hogy egyes gnosztikus szekták azt állították, hogy Jézusnak nem volt igazi hús-vér teste hanem csak látszat teste. János tehát arról ír, hogy Jézusnak valódi teste volt, nem csak vízből hanem valódi vérből álló teste.
Evangéliumában is szükségesnek találta ezt leírni:
"az egyik katona oldalába döfte a lándzsáját. Nyomban vér és víz folyt belőle. Aki látta, az tett róla tanúságot és igaz a tanúsága. Tudja, hogy igazat mond, hogy ti is higgyetek." (Jn 19,34-35)
Vagyis János tanúsítja, hogy Jézus testéből vér és víz folyt. Jézus oldalából kifolyó víz és vér tehát tanúsítja, hogy Jézusnak valódi emberi teste volt, s erről tanúskodik a Szent Lélek is, hiszen tapasztalhatóan csak azokat tölti be, akik vallják az Isten Fia és a valódi ember testű Jézust.
A XIX. században csaknem minden bibliafordításban megtalálható volt egy háromságot igazoló betoldás az 1János 5:7-nél. Ez a gondolat azonban a legrégebbi görög kéziratokban nincs benne, és a Pesittában sem szerepel, ami azt bizonyítja, hogy a bibliai szöveg megmásításáról van szó.
A Katolikus fordítás a következő jegyzetet fűzi a fenti részlethez: „Ez egyetlenegy görög szövegben sincs meg, sőt még a Szent Jeromos-féle fordítás régebbi példányaiból is hiányzik”. Bruce Metzger az A Textual Commentary on the Greek New Testament c. művében (1975, 716–718. o.) nyomon követi, hogyan került be az írásszövegbe ez a betoldás. Elmondja, hogy ez a rész először az i. sz. IV. századból való Liber Apologeticus c. tanulmányban jelent meg, a régi latin fordítások és a Vulgata kézirataiban pedig csak a VI. század elejétől fordul elő. Vannak bibliafordítók, katolikusok és protestánsok egyaránt, akik nem vették be ezt a részt a főszövegbe, mert felismerték, hogy betoldás (ÚRB, Kat., ÚEF).
@ A XIX. században csaknem minden bibliafordításban megtalálható volt egy háromságot igazoló betoldás az 1János
Valóban volt itt egy betoldás, de fenti kérdés idézete még a hiteles szövegből való.
@ ami azt bizonyítja, hogy a bibliai szöveg megmásításáról van szó.
Nem tudatos hamisításról van szó, hanem egy lábjegyzetről, amit a következő másoló javításnak vélt és beletette a főszövegbe. A tudatos hamisítás az, amit Újvilág fordításként ismerünk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!