Keresztények gyakran hangoztatják hogy ha megütnek fordítsd oda a másik orcádat vagy ha megdobnak kővel dobd vissza kenyérrel. Ez mit jelent a gyakorlatban?
. Ez nem jelenti azt, hogy nem védhetjük meg magunkat vagy a családunkat, ha megtámadnak minket. Jézus a pofonról beszél, amit nem azért adnak, hogy komoly sérülést okozzanak, vagy gyilkoljanak, hanem hogy az illető önérzetét sértsék. Azt mondja, hogy ha valaki verekedést vagy veszekedést provokál pofonnal vagy sértő szavakkal, ne viszonozzuk.
az embernek jogában áll megvédenie önmagát a fizikai bántalmazással szemben. Inkább azt tanította, hogy a keresztények ne fizessenek ütéssel az ütésért, őrizkedjenek a megtorlástól, ne álljanak bosszút. Azt az alapelvet véste elméjükbe, hogy kerüljék a veszekedést, azáltal hogy nem válaszolnak ugyanolyan hangnemben és nem viselkednek hasonlóan, mint a bántó fél.
Mindez összhangban van az apostolok kijelentéseivel, amelyek nyomatékosítják ezt az alapelvet
(1Péter 3:9) 9 nem fizetve vissza sérelemmel a sérelemért, vagy szidalmazással a szidalmazásért, hanem ellenkezőleg, áldást mondva, mert erre a pályára hívtak el titeket, hogy áldást örököljetek.
(Ró 12:17–21;
ha megnézzük a szövegkörnyezetet, illetve ha számításba vesszük azt, hogy kikhez beszélt.
Figyelemre méltó, hogy Isten Törvénye szerint a versekben szereplő „szemet szemért” büntetés csak akkor volt jogosan kiszabva, ha a vádlottat előtte a papok és a bírók meghallgatták, illetve mérlegelték a körülményeket, és azt, hogy szándékosan lett-e elkövetve a törvényszegés
Helyesebb lenne tartózkodnia attól, hogy olyat tegyen, amire egy újabb megtorlás lesz a válasz, nehogy egy véget nem érő ördögi kör induljon el
Jézus szavai összecsengnek Salamon király szavaival: „Ne mondd: »Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele. Mindenkinek megfizetek a cselekedete szerint«”
Jézus követői abban az értelemben fordítják oda a másik arcukat is, hogy nem hagyják, hogy belevigyék őket egy összetűzésbe
nem azt akarta mondani, hogy nem védhetjük meg magunkat, hanem azt, hogy ne üssünk támadólag, és ne engedjük, hogy bosszúállásra provokáljanak. Bölcs dolog elhagyni a helyszínt, ha el lehet kerülni vele egy összecsapást, de nem vétkezünk, ha megvédjük magunkat, vagy a rendőrség segítségét kérjük, amikor megtámadnak minket.
"7-es meg azt mondja önvédelem helyénvaló a keresztény erkölcs szerint."
Igével ezt nem hiszem, hogy igazolni tudja
„Nyilván nem kell hagynod hogy agyonverjenek vagy megerőszakoljanak. Épeszű ember ezzel tisztában van de továbbra sem világos hogyan értelmezzük a bibliai jótanácsokat. 1-es szerint hagyni kell hogy kiraboljanak 7-es meg azt mondja önvédelem helyénvaló a keresztény erkölcs szerint.”
Jézus két fegyvert adott a keresztények kezébe, akkor amikor bárányokként küldte őket a farkasok közé: „legyetek ravaszak, mint a kígyó, és óvakodjatok az emberektől”.
Egy keresztény nőnek kell annyi esze legyen ennek okán, hogy nem jár mini szoknyában olyan helyeken, ahol megerőszakolhatnák.
Ha pedig mégis megverik, meg erőszakolják, akkor valószínűleg vagy nem volt eléggé okos, vagy nem volt eléggé óvatos. Tehát ez is csak a javára válhat, mivel ebből, a saját kárán már megtanulhatta, hogy hogyan használja az eszét.
De egyébként tévedés az, hogy a keresztény erkölcs megengedi a jogos önvédelmet. Nem engedi meg, csak egyesek félre értelmezik Jézus tanítását.
Jézus azt tanította, hogy nincs visszaütés, ne álljatok ellen a gonosznak. Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat akik titeket átkoznak.
Valójában aki egy keresztény embert bánt, vagy meg öl, az igazából csak is saját magának ártott. Igen, mivel az Istenszeretőknek minden a javára válik, még az is, ha megölik őket.
De itt olvashatsz erről részletesen:
"De egyébként tévedés az, hogy a keresztény erkölcs megengedi a jogos önvédelmet. Nem engedi meg, csak egyesek félre értelmezik Jézus tanítását."
Ezt nehéz elhinni. Ha te kerülnél ilyen helyzetbe, hagynád hogy kiraboljanak, megerőszakoljanak vagy megöljenek? Vagy valamelyik rokonodat? Ha mégis valaki megvédi magát bűnt követ el a keresztény vallás szerint?
#16
Kedves Kérdező!
Bennem is dolgozik az életben maradási ösztön, tehát képmutató lennék, ha azt mondanám, hogy a lehetőségekhez képest ne védekeznék, valószínűleg.
De egy dolog az ösztön, és más dolog az erkölcs. Jézus egyértelműen és világosan mondta, hogy inkább szeressétek ellenségeiteket, de nem csak mondta, hanem be is mutatta, hogyan kell ezt csinálni.
Amikor elfogták, leköpdösték, kigúnyolták, és megkorbácsolták, bizony nem védekezett különösebben. Pedig ha „akarta volna tizenkét ezred angyal kelt volna a segítésére”. Mt.26.53 De nem kért, mert példát adott a keresztényeknek.
Kedves kérdező! Ne hallgass azokra, akik azt írták neked, hogy ne védd meg magad, mert a tévhitük elvakították őket. Olyan butaságokat írtak, hogy nem találok szavakat. Jézus tanításait sajnos sokan félreértik és emiatt azt hiszik, hogy nekik is szenvedniük kell, és akkor megkapják a belépőjegyüket a mennyországba.
Jézus azt akarta tanítani, hogy ne legyél bosszúálló és törekedj az alázatosságra, tehát pl. valaki megbánt téged valamivel, ne fizess vissza neki rosszal. Jézus sohasem tanította életében, hogy a bűnözők előtt adjuk meg magunkat, hogy közben imát mormolva vígan agyonüssenek. A fizikai erőszakot alkalmazókkal (rabló, gyilkos) sem bántak másképp Jézus korában, minthogy bebörtönözték őket (lásd Barabást, akit a nép Jézus helyett választott). Jézus sosem szólt fel értük, még Barabásért sem, hogy szabadítsák ki őket a börtönből, mert tudta, hogy jó helyük van ott. Azt is tudod biztosan, hogy aki ártatlanul ült börtönben, gyakran csodák alkalmával kiszabadultak (pl. Péter az Apostolok Cselekedeteiben).
Aki engem az utcán késsel megfenyegetne, és pénzt követelne, inkább odaadnám neki a pénztárcát, mert nem játszanék az életemmel. De ha valami pszichopata nem a pénzemre törne, hanem az életemre, na itt van a vita erről, hogy kell-e önvédelem vagy sem. Az önvédelem nem arról szól, hogy szúrjuk halálra őt mondjuk dühösen százszor a szívébe, hanem annyira hatástalanítsuk, hogy pl. képtelen legyen felállni stb. Végül a hatóságokra kell hagyni az ilyen pszichopatát, majd ők elítélik.
Megtörtént esemény: egyik ismerősömhöz betörtek, aki éppen aludt és amikor felébredt, farkasszemet néztek egymással. Még jó, hogy nem szúrta le! Síri csend volt, az ismerősöm meg sem mozdult, meg sem szólalt ijedtében, szerinte a betörő jobban ijedt meg, mint ő. A betörő gyorsan elmenekült az elrabolt értékekkel, az ismerősöm pedig nem kiabált utánuk, mert féltette az életét! Hiába hívta ki a rendőrséget később, sosem találták meg. Szerencsére nem minden bűnöző pszichopata!
Az elvakultság sosem vezet jóra, Jézus tanításait helyesen kell alkalmazni.
Megvédheti magát egy keresztény. Jézus nem azt mondta a tanítvánayainak, hogy amikor látják Jeruzsálemet hadseregektől körülvéve akkor várják meg a halált amig el nem hullanak fegyver élétől, hanem azt mondta, "fussanak a hegyekbe", illetve fussanak ki Jeruzsálemből. A legtöbb szituációt el lehet kerülni ha másképp nem akkor egy kis futással.
Ha az életéről van szó valakinek, és nincs menekülő útja sem, és nem Jézus neve miatt akarják bántani, hanem ahogy az előző is írta, pl egy pszichopata vagy egy erőszakos ember tör az életére, akkor megvédheti magát. De az önvédelemnek arányosnak kell lenni a támadással. Különben az áldozatot is meghurcolják. Tehát ha puszta kézzel fenyegetnek akkor önvédelemre is csak testi erőt, vagy max gázs-sprayt lehet használni. (gáz-spray nem ajánlott mert macerás) Ha többen támadnak valakire, az már önmagában életellenes cselekmény, tehát az áldozatnak már lehet fizikailag is olyan pontokat támadnia ami súlyos sérüléshez vagy halálhoz vezethet...Ha késsel támadnak akkor legjobb menekülni. ha nincs rá mód, akkor szintén bevethető bármi, csak arányos legyen. Legjobb elmenni önvédelmi tanfolyamra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!