Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a külömbsèg a...

Mi a külömbsèg a tisztitòtüz ès a pokol között?

Figyelt kérdés

2017. jan. 3. 21:27
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
69%
Az köztük a külömbség,hogy tisztítótüz nincs sehol leírva a Bibliában,a pokol pedig le van.Így a tisztótüz nem létezik,a pokol pedig valós.
2017. jan. 3. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 szp72 ***** válasza:
37%

A pokol örök, a tisztítótűz ideiglenes. Tulajdonképp a tisztítótüzet lehetne ideiglenes pokolnak is mondani, ahogy azt hiszem az ortodoxok terminológiája teszi is.


Az Ószövetség szerint minden halott, akár jó volt, akár rossz a pokolba került vagy más szóval az alvilágba (héberül: seol, görögül : hádész), ahol egyébként nincs nagy szenvedés, hanem többé-kevésbé mindenki alszik, de olykor felriadhatnak. Krisztus amikor meghalt, maga is az alvilágba került, és "hírt vitt a foglyoknak".


Ugyanakkor az Újszövetség már arról beszél, hogy a Krisztusban hívő igazak, már nem kerülnek a pokolba (alvilágba), hanem Krisztussal együtt uralkodnak a mennyei dicsőségben, sőt az ószövetségi szentek közül is kikerülhettek némelyek. Továbbá a pokolban(alvilágban) vagy legalábbis annak egy részében meglehetősen nagy kínokat szenvednek az odakerülők, s igazából ezt részt, az örök kárhozat helyét nevezzük a mai szóhasználatban "pokolnak".


Jézus azonban arról is beszél, hogy nála vannak az alvilág (pokol) kulcsai, tehát a pokolnak (alvilágnak) van egy nem örök része is, ahonnan ki lehet még szabadulni Krisztus akaratából. Továbbá a Biblia azt is tanítja, hogy egyesek, akik helytelen dolgot cselekedtek megmenekülnek ugyan, de csak tűz által. Vagyis kisebb-nagyobb szenvedések az alvilág ezen részében is lehetséges, s ezért nevezik a katolikusok ezt tisztítótűznek.

2017. jan. 3. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
60%

A pokolnak van egy nem örök része,ahonnét ki lehet szabadulni Krisztus akaratából.


Nem gondolom kedves szp72,hogy ezt az állításodat a Biblia is alátámasztaná.Szerintem ez nem biblikus állítás.Annál is inkább ,mivel a márk evangélium 16/15,16 azt mondja:

Elmenvén e széles világra hirdessétek az evangéliumot minden teremtésnek.

Aki hiszen és megkeresztelkedik,üdvözül:aki pedig nem hiszen elkárhozik.

jelenések könyve 20/14 A pokol és a halál vettetének a tüznek tavába .

Tehát nem írja hogy lenne egy harmadik variáció,egy tisztítótüz.És azt sem írja a márk 16-ban,hogy a tisztítótüz majd kihoz a kárhozatból,valami módon.Két megoldást említ a biblia.

Aki hisz Isten Fiában,Jézusban,hogy meghalt a mi büneinkért,hogy a mi büneinket Őmaga vitte fel testében a keresztfára,és elfogadja Őt személyes Urának,Megváltójának az életében, az üdvözül.Aki pedig ezt nem teszi,az nem fog üdvözülni.


Az 1korintus 3/11-15-ből indul ki ez a félreértelmezés a tisztítótüzről,de sehol máshol nem tesz róla említést a Biblia.De ha az egész 1korintus 3-at elolvasod,akkor egész más megvilágításba kerül.

2017. jan. 3. 23:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 szp72 ***** válasza:

@ Nem gondolom kedves szp72,hogy ezt az állításodat a Biblia is alátámasztaná.Szerintem ez nem biblikus állítás.


"Meghaltam, s íme, mégis élek, örökké. Nálam vannak a halálnak és az alvilágnak (hádész) a kulcsai." (Jel 1,18)


Ha csak mennyország van és pokol (hádész), ahonnan nem lehet kiszabadulni, akkor vajon miért vannak nála a kulcsok?


"A halál és az alvilág (hádész) is visszaadta halottjait, és mindenki fölött ítéletet tartottak a tettei alapján." (Jel 20,11)


Itt látható, hogy hádész létezik egészen az utolsó ítéletig. Most akkor azok mind elkárhoznak?

2017. jan. 3. 23:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 szp72 ***** válasza:
44%

Krisztus egyértelműen beszél arról, hogy az ítélet és a büntetés igazságos lesz, s egyáltalán nem lesz egyforma súlyú:


"Az a szolga, aki ismerte ura akaratát, és nem fogott hozzá teljesítéséhez, vagy nem cselekedett akarata szerint, sok verést kap; aki viszont nem ismerte ura akaratát, és úgy cselekedett verést érdemlő dolgokat, az kevés verést kap. (Lk 12,47-48)


Azt is mondja:


"Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlélek ellen szól, nem nyer bocsánatot sem ezen a világon, sem a jövendőben." (Mt 12,32)


Nyilván azért, mert bizonyos bűnük, a túlvilágon nyernek bocsánatot.


Én nem állítom, hogy a Bibliából egyértelműen bebizonyítható a tisztítótűz léte, mindenesetre van erre utaló éppen elég vers, amit megerősít a folyamatos hagyomány. S ez nekem már elég.

2017. jan. 3. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 szp72 ***** válasza:

@ Tehát nem írja hogy lenne egy harmadik variáció,egy tisztítótüz.És azt sem írja a márk 16-ban,hogy a tisztítótüz majd kihoz a kárhozatból,valami módon.Két megoldást említ a biblia.


Végső soron valóban csak két variáció van. De ott a hádész, amely kiadja halottait, s amelyeket megítélnek tetteik alapján, kit így kit úgy.


- tehát vannak, akik eleve nem kerülnek a hádészba

- vannak akik oda kerülnek, s végül elkárhoznak

- s végül, akik oda kerülnek, de végül üdvözülnek.


Nos ezt a harmadik csoportot nevezi a katolikus terminológia tisztítótűznek. Pokol, de nem a végleges.

2017. jan. 4. 00:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:

Jelenések könyve 1/18 És az élő:pedig halott voltam és ímé,élek örökkön örökké és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai.


Azért vannak nála a pokol és a halál kulcsai,mert Jézus kifizette az emberiség minden bünének az árát az Ő keresztáldozata által.

Minden emberért keresztre ment,de csak azok életében tud megnyilvánulni,akik elfogadják az Ő kerresztáldozatát és feltámadását.

Ezért is mondja a Máté 28/18,19,


Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön.Elmenvén azért tegyetek tanítványokká minden népeket,megkeresztelvén őket az Atyának,a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében.

2017. jan. 4. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:

Előttem már leírták a lényeget.

A tisztítótűz nem végeleges állapot és onnan már csak egy út van: az üdvösségre. :))

A pokol végeleges és nincs kiút.

2017. jan. 4. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
43%

Sziasztok!


A pokol egyáltalán nem örök, legalábbis a Biblia szerint!

"És a tenger kiadta a halottakat, akik őbenne voltak; és a halál és a pokol is kiadta a halottakat, akik őnáluk voltak; és megítéltettek mindnyájan az ő cselekedeteik szerint. A pokol pedig és a halál vettettek a tűznek tavába. Ez a második halál, a tűznek tava." (Jelenések 20:13-14).


A tisztítótűz (vagy más néven purgatórium) pedig nem bibliai tanítás, ezt maga a katolikus egyház is elismeri:

„A Szentírás sehol sem említi kifejezetten, hogy a végítéleten kívül részünk lesz egy másik, egyéni ítéletben. Csak annyit mond, hogy halálunk után rögtön jutalomban vagy büntetésben részesülünk. Ebből viszont logikusan következik, hogy már halálunk percében egyénileg is megítéltetünk, és ezen a különítéleten dől el örök sorsunk. Ünnepélyes formában a tanítóhivatal sem a külön-ítéletről nyilatkozott, hanem a halál utáni sorsunkról, mindennapos igehirdetése azonban nemcsak jóváhagyta, hanem magáévá tette a híveknek ezt a meggyőződését. Ennélfogva a különítélet ténye dogmának tekintendő... A szenthagyományban sokáig bizonytalanság uralkodott az egyén halál utáni sorsáról, tehát a különítéletet illetően is. A különítéleten végleg eldől az ember sorsa, állapota mégsem mondható véglegesnek. Hiszen lesznek, akik tisztulásra ítéltetnek. Akik pedig a mennyei boldogságba jutnak, a világ végéig nélkülözni fogják ennek a boldogságnak azt a teljességét, amelyet az egész természetnek újjáteremtése, az »új ég és új föld« fog jelenteni. Vitatott továbbá, hogy milyen lesz az emberi léleknek a testhez való viszonya a világvégi feltámadásig. Egyes hittudósok ugyan újabban az »animae separata« elképzelésének tarthatatlanságát bizonyítják, azt a kérdést azonban nyitva hagyják, hogy a világvégi feltámadás nem ad-e többletet a mennyország boldogságának és a kárhozat kínjainak testben történő megélésében. A különítélet színhelyéről és időpontjáról semmi biztosat nem tudunk. A hely valószínűleg a halál színhelye, az időpont pedig a testi halál bekövetkezésének pillanata lesz... A különítélet nem teszi-e fölöslegessé a végítéletet? Van-e értelme az utolsó ítéletnek, miután az ember sorsa végleg eldőlt a külön-ítéletben? Úgy látszik, mintha nem volna értelme, legfeljebb csak akkor, ha két fokozata lenne a büntetésnek, egy enyhébb és egy szigorúbb, és a szigorúbbat az utolsó ítélet osztja ki, ahogy a keletiek közül sokan képzelik...


A purgatórium elnevezést csak a 9. század óta használja a teológia. Ez a szó találóan jelzi a tisztulás folyamatát anélkül, hogy a vitatható kérdésekre (hely és mód) választ adna... A Szentírásban direkt bizonyítékokat nem találunk… A protestánsok által el nem fogadott - mert deuterokanonikus -2 Makk 12:40-45-ben azt olvassuk, hogy Makkabeusi Júdás áldozatot mutattatott be olyan elesett hősökért, akiknél pogány amuletteket találtak. »Ha ugyanis nem hitt volna - folytatja a szent szerző - az elesettek feltámadásában, fölösleges és értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni.« A túlvilági tisztulás mikéntjét illetően sem a kinyilatkoztatás forrásai, sem a tanítóhivatal megnyilatkozásai nem adnak biztos útmutatást. Ezért csak többé-kevésbé valószínű következtetésekre vagyunk utalva... A trienti zsinat dogmaként tanítja, hogy a purgatórium lakóin imádságainkkal, továbbá a szentmiseáldozatnak és búcsúknak felajánlásával segíteni tudunk. Ennek a segítésnek elvi alapja a szentek közösségének dogmája, amelynek értelmében Krisztus titokzatos Testének tagjai (7. Kor. 12. fej.) egységes szervezetet alkotnak, és minél inkább részesült valaki a megváltás áldásaiban, annál inkább lehet mások számára is forrása a kegyelemnek. A vándor-egyház tagjai szüntelen segítséget remélhetnek a mennyeiektől, a földiek hűsége és szeretete viszont azok számára jelenthet segítséget, akik evilági vagy másvilági tisztulásra szorulnak."

(Előd István: Katolikus Dogmatika, Szent István Társulat, 1978, 675-678., 711., 713. és 715. o.)


Üdv. Péter

2017. jan. 4. 13:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
55%

A tisztítótűz nem létezik, mivel ellentmondana a Zsidók 10:14-nek: "Mert [Jézus] egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket."

Isten nem valami sanyargatással, vagy "dolgozd le" hozzáállással tisztítja meg az embereket a bűnüktől, hanem Jézus tökéletes áldozatába vetett hit alapján.


A pokol létezik, de jelenlegi Biblia tudásom szerint az sem egy örökké tartó szenvedés (az "örök szenvedés" szókapcsolat sincs is benne a Bibliában), hanem tűz lángjával való megsemmisítés, elpusztítás. Az "örök" szó a pokollal való büntetésben annak örök következményére utal (nincs kiút, teljes megsemmisítés, elesés a mennyország jutalmától), nem az örök időtartamára.

Hiszen egy igazságos Isten nem büntetne véges mennyiségű bűnért végtelen ideig.

2017. jan. 4. 16:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!