Isten miért nem büntette meg Jákóbot és anyját csalásért?
Szia
Valami hibádzik a történet értelmezésében.
Senki nem csapott be senkit, ha figyalmesen elolvasod a TELJEs történetet.
Amit leírtál, az plyan, mintha eladnád a házad nekem, és x idő múlva mégis a sajátodnak tekintenéd! De már egyszer eladtad! Kifizettem! Milyen lapon kéred vissza? :-) Vagy engem is csalással vádolnál amiért megvásároltam tőled?
:-)
1-es, ettől még Izsák lett átverve, hogy Jákób ezt később visszakapta Lábántól. A csalás ténye nem változott.
Zitus, nem lett volna egyszerűbb, ha Jákób Ézsau bevonásával odaállnak őszintén apjuk elé, hogy Ézsau már eladta neki az elsőszülöttségét? Azt írtad a példádban, hogy egyszer már kifizetted a ház árát, vagyis Jákób gondolataival példálóztál. De ezt Izsák NEM tudta!
Én nem Jákób gondolataival példálóztam, mert nem az ő nézőpontja számit ebben a történetben, hanem az Istené.
Mert évekkel később, amikor Izsák úgy érezte, hogy hamarosan meg fog halni, Rebeka lépéseket tett, hogy biztosan Jákobé legyen az elsőszülöttségi jog, melyet Ézsau eladott neki. Ézsau túl későn ismerte fel, hogy milyen ostoba döntést hozott. Ekkor így könyörgött Izsáknak: „Áldj meg engem is, apám! . . . Nem tartogattál nekem is valamilyen áldást?” Amikor Izsák kijelentette, hogy nem tud változtatni az áldáson, melyet már Jákobnak adott, Ézsau „hangos sírásra fakadt” 1Móz 27:30–38.
Mi derül ki Ézsau beállítottságáról ebből a történetből? Az, hogy számára fontosabb volt, hogy kielégítse a testies vágyait, mint hogy elnyerje az örökségéből eredő jövőbeli áldásokat. Ézsau nem tartotta becsben az elsőszülöttségi jogát, és nyilvánvalóan nem is szerette igazán Istent. És arra sem gondolt, hogy a döntésének milyen hatása lesz az utódaira. Ellenben Jákob nagyra értékelte az örökségét. Például a szülei útmutatása szerint vett feleséget magának (1Móz 27:46–28:3). Mivel jól döntött – noha ez türelmet és áldozatot igényelt a részéről –, a Messiás ősatyja lett.
Hogyan tekintett Isten Ézsaura és Jákobra? Malakiás próféta által ezt mondta: „Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem” Mal 1:2, 3.
Mi emberek tévedhetünk, láthatjuk sokféle képpen Isten egy egy döntését - de Isten SOHA nem téved.
Ha nem érted a történet lényegét, keresd, kutasd addig a BIBLIÁBAN, ameddig meg nem érted Isten gondolkodását, azt, hogy mit miért tett , döntött úgy ahogy....te igazítsd a magadét hozzá, ne várd Istentől, hogy ő igazodjon a tökéletlen ember gondolkodásához....ennyi alázat kell legyen bennünk :-)
"Már kétszer becsapott. Elvette elsőszülöttségi jogomat és most az áldást is elvitte tőlem." (1Móz 27,36)
Jákob az elsőszülöttségi jogot és azzal járó anyagi előnyöket már korábban megszerezte. Jákob valóban csalt és tulajdonképp ellopta az elsőszülöttségi áldást is. Isten persze azt áld meg akit akar, s ha akarta volna valóban érvénytelen marad az áldás. Isten azonban úgy tűnik értékelte Jákob hitét, ambícióit, Isten áldása utáni vágyát, ezért keményen megleckéztette ugyan, de végül engedte beteljesedni az áldást.
Először is elveszítette a megszerzett elsőszülöttségi jog anyagi előnyeit, hiszen menekülnie kellett majdhogynem üres kézzel. Majd őt is alaposan becsapják, s 14 éven át gyakorlatilag ingyen dolgozik. Végül azonban teljesen Istenre bízza magát, s teljesen kiszolgáltatja magát Ézsaunak, akit meglopott.
Sorsdöntő nap előtti éjszakán Jákob úgymond Istennel harcol, nem engedi el, hanem követeli az áldást, amit végül Isten teljesít. Másnap Ézsau és Jákob kibékül, Ézsau felhagy a bosszúval, s ezzel szabadon és önként maga is hozzájárul, hogy akkor tényleg Jákobé legyen végérvényesen az áldás.
A történet nagyon megható és mély mondanivalót hordoz. Jákobnak nem kellett volna csalnia hanem csak Istenben bíznia. Isten megbünteti a csalásért, Jákob pedig megtanul Istenre hagyatkozni, s végül törvényesen is megkapja Ézsautól, amit csalárdul ellopott.
A történet megfogalmazásában érzek egy markáns zsidó gondolkozásmódot,ami nem isteni gondolkozás.Az ihletett író saját véleménye tükröződik belőle.
pl.Jákob-a "Csaló"- viselkedése visszaköszön a zsidó bankárok,uzsorások üzleti módszereiben.Legalizálta az író a becsapást.
Lábán is folyton becsapta Jákobot,és Jákob is,az állatok szaporításával.(Szintén a becsapás legalizálása.)
A Jabbok révénél Jákob küzd egy angyallal(Istennel),és az ősatya olyan erős,hogy az angyal nem képes legyőzni(sicc).
(Ez egyértelmő üzenet,hogy egy zsidóval nincs esélye,még az Istennek sem küzdeni.)
Vajon miért nem ismerték fel a zsidók Jézusban az Isten Fiát?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!