Milyen bizonyítékok vannak a Jelenések könyvének jánosi szerzősége mellett?
A bibliakutatásomnak ezzel a részével még nem igen foglalkoztam, bár mikor újszövetségi szentírástudományt olvastam, akkor előjött ez a téma is.
Szerintem már a keletkezési idő sem egyértelműen eldönthető, mert érvek vannak az i.sz. 70 előtti keletkezésre is, de van olyan vélemény is, ami szerint a 2. század elején írták a könyvet.
A köztudatban elterjedt nézet szerint - annak ellenére, hogy ha jól emlékszem Szent Jusztinusz az apostolnak tulajdonítja a könyvet - már az Atyáknál sem volt egyértelmű, hogy a könyv apostoli szerzőségű, egyáltalán csoda, hogy nem került ki a kánonból. Az ókori keresztény egyházban ugyanis két apokalipszis alkotta a keresztény Biblia részét, az egyik Péteré, a másik pedig Jánosé.
Szóval várom az érveket, és az ellenérvet.
Dante.
Ki volt János, akire mint a Jelenések könyvének írójára az első fejezetben utalás történik? Azt olvassuk róla, hogy ő Jézus Krisztus rabszolgája volt, valamint testvér és részestárs az üldöztetésben, akit Pátmosz szigetére száműztek. Egész biztosan jól ismerték őt első olvasói, s így nem volt szükség arra, hogy többet írjon magáról. Az író csakis János apostol lehetett. Ezt a következtetést a legtöbb régi történész támogatja. Papiasról, aki az i. sz. II. század első felében írt, azt mondják, hogy apostoli eredetűnek tartotta a könyvet. A második században élt Jusztin vértanú „Dialogue With Trypho, a Jew” (LXXXI) című művében ezt írta: „Volt közöttük egy bizonyos ember, akinek a neve János, Krisztus apostolainak egyike, aki a neki adatott jelenések által prófétált.” Irenaeus kifejezetten János apostolt nevezi meg a könyv írójának, ugyancsak ezt teszi Alexandriai Kelemen és Tertullianus is, akik a II. század végén és a III. század elején éltek. Origenész, a III. század jeles bibliatudósa ezt mondta: „Arról beszélek, aki Jézus keblére hajolt, Jánosról, aki hagyott számunkra egy evangéliumot . . . , és aki a Jelenések könyvét is írta.
Euszebiosz: The Ecclesiastical History, VI., XXV., 9., 10.
Az a tény, hogy János más írásai oly nagyon hangsúlyozzák a szeretetet, nem jelenti azt, hogy ő nem írhatta meg a nagyon erőteljes és kifejező Jelenések könyvét. Éppen János és testvére, Jakab volt az, akit mély felháborodás töltött el egy bizonyos város szamaritánus lakói miatt, s tüzet akart aláhozni rájuk az égből. Ezért kapták a „Boanerges”, vagyis a „Mennydörgés fiai” melléknevet (Márk 3:17; Luk 9:54). Ez a stílusbeli eltérés nem okozhat nehézséget, különösen ha arra gondolunk, hogy a Jelenések könyvének alapgondolata egészen más. Amit János ezekben a látomásokban látott, az nem hasonlítható semmihez a korábban látottak közül. A könyv feltűnő összhangja a prófétai Írások többi részével kétségbevonhatatlanul azt bizonyítja, hogy a Jelenések könyve Isten ihletett Szavának hiteles része.
A legkorábbi tanúbizonyság szerint János i. sz. körülbelül 96 táján, tehát megközelítőleg 26 évvel Jeruzsálem pusztulása után írta a Jelenések könyvét. Ez Domitianus császár uralkodásának vége felé lehetett. Ennek igazolásául Irenaeus „Against Heresies” (V., XXX.) című művében az Apokalüpszisz könyvéről ezt mondta: „Ezt a könyvet ezelőtt nem olyan régen, majdnem a mi napjainkban, Domitianus uralkodásának végén látták.” Euszebiosz és Jeromos egyetértett ezzel. Domitianus annak a Titusnak volt a testvére, aki a római seregeket vezette Jeruzsálem megsemmisítésére. Titus halálakor lett császár, 15 évvel a Jelenések könyvének megírása előtt. Ez a császár megkövetelte, hogy istenként imádják, s felvette a Dominus ac deus noster (vagyis: „Urunk és istenünk”) címet. A császár imádata nem zavarta azokat, akik hamis isteneket imádtak, de az első keresztények nem vehettek részt ebben az imádatban, és ők nem is voltak hajlandók hitükben megalkudni. Ezért Domitianus uralkodásának (i. sz. 81–96) vége felé súlyos üldözés következett a keresztényekre. Úgy vélik, hogy Domitianus száműzte Jánost Pátmosz szigetére. Amikor Domitianust 96-ban orvul megölték, utóda Nerva lett, egy sokkal türelmesebb császár, aki nyilvánvalóan szabadon engedte Jánost. A Pátmosz szigeti fogsága alatt kapta János azon látomásait, amiket leírt.
The Lives of the Caesars (Domitianus, XIII., 2.).
The Ante-Nicene Fathers, I. kötet, 559., 560. oldal.
Tudsz olvasni 16%-os? Érveket illetve ellenérveket vártam, nem pedig azt, hogy bemásoljanak ide egy elfogult, Őrtorony maszlagot. Ennyi erővel bemásolom neked Gombor Gábor kommentárját, aki bőséges történelmi és bibliai idézetekkel érvel, hogy a Jelenések összes próféciája már a múlt, 70 előtt beteljesedett. Másolgatni mindenki tud, az a legegyszerűbb, úgy nem kell utána nézni a dolgoknak.
18:39-es:
A teljesen jubileumi kommentár fent van az interneten, szóval igen, meg tudom nézni, mindjárt meg is nézem.
Nos, ott az író arra tette le a voksát, hogy János apostol a szerző. A modern Káldi Biblia bevezetőjében azonban már nem írnak arról, hogy az apostol lenne szerző, hanem egy harmadik generációbeli prófétának tartják Jánost, ha jól emlékszem. Nehéz kérdés.
Egyébként az valóban elképzelhető, hogy amikor a szerző "Jánost" ír, akkor ott az apostolra gondol, ám figyelembe véve azt, hogy a Jelenések apokalipszis, ez inkább a pszeudonomitás felé billenti a mérleget. Az apokaliptikus iratok ugyanis arról híresek, hogy a szerző egy nagy tekintélyű személy neve mögé bújik, és E/1 személyben adja elő a tanítását, amit rendszerint szimbolikus látomásokkal ír le, majd mindig megjelenik egy magyarázó angyal, aki értelmezi a látottakat.
Szóval én a pszeudonomitása szavaznék, bár nem kizárt, hogy tényleg az apostol a szerző, illetve az is elképzelhető, hogy egy bizonyos János presbiter az, aki írta a könyvet, újabban ez is felmerült.
köszönöm
noss Isten tudja legjobban, történelemben ez mindig nehéz, a bibliát meg ugye már ízekre szedték, és ha csak egyetlen apró kicsit is logikusnak tűnő érv van ,hogy "ó az nem is biztos hogy úgy van" már hajlunk rá, hogy az tényleg nem úgy volt
más esetben meg gyakran egyetlen forrás anyaga és az abból levont következtetések bekerülnek a történelemtankönyvekbe, a színvonalasabbja esetleg apróbetűvel oda írja hogy ezt csak XY forrásból véljük tudni
Szia!
Euszebiosz írja ez egyháztörténetében, hogy János apostol volt az, akit Páthmos szigetére száműztek, kényszermunkára, Domitiánus császár ideje alatt. (Ókeresztény Írók: Eusebios, 114 o.) Szabadulása után az efézusi keresztények püspöke lett, és ekkor volt lehetősége a látomást leírni (117. oldal).
Ami feltűnő még az az azonos fogalmak használata János evangéliumával:
- Az élet vize - Jel. 21,6. 22,17. vö. Ján. 4,10. 7,38
- Aki szomjúhozik jöjjön el - Jel. 22,17. vö. Ján. 7,37.
- A“Látszat” vagy “orca” szavakat egyedül János használja az evangéliumában és a jelenésekben. Ján. 7,24. 11,44. vö. Jel. 1,16.
Az is feltűnő, ahogyan az apostol az Úr Jézus Krisztust álltja a könyv középpontjába: a “Jézus Krisztus kijelentése” meghatározást egy címnek is lehet tekinteni, olyan címnek, amelyet János apostol adott könyvének. Ez a gondolatmenet feltűnően azonos az evangélium, és a jánosi levelek gondolatmenetével, és dominánsan különbözik a többi általunk ismert korabeli pszeudoepigráfok: Péter, Pál, Tamás és István apokalipszisétől.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!