Isten mely tulajdonságait fedezhetjük fel Jézusban, és melyeket, csupán az Ótestamentum lapjain?
Nincs ilyen különbség. Jézus élt az Ótestamentum idején is, és a Biblai azt mondja róla, hogy "Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz" (Zsid 13:8).
Isten minden tulajdonsága megtalálható Jézusban: "Mert benne lakik az istenség egész teljessége testileg" (Kol 2:9).
Rendben,akkor kérlek mutass példát Jézus bosszúállására!
(Ószövetség:5 Móz 32:35 Enyém a bosszú,és a megtorlás.)
Megsúgom:Jézus tevékenységével kezdődik az Újszövetség.
"Én előbb voltam mint Ábrahám" :)
Az 1-es válasz gyönyörű! nem azt mondja, az ÓSZ lapjain mi van, hanem hogy örökké mi van.
Ezzel egyetértek:
"Isten minden tulajdonsága megtalálható Jézusban: "Mert benne lakik az istenség egész teljessége testileg" (Kol 2:9)."
...de hol jelenik meg Jézus pl.bosszúállása tetteiben,tanításában?
nem jelenik meg, mert azt rosszul írták le az ÓSz szerzői - azért inkarnálódott a Logosz, a szelíd, kegyes Krisztus - hogy tanítsa az eltévelyedetteket, már 12 évesen
Jn 8,31-59
És azért oda született egy eldugott kis városkába, mert ahol nagy a baj, megjelenik a segítség.
Hölderlin írja: Wo aber Gefahr ist, wächst das Rettende auch - ahol pedig nő a veszély, közeledik a megmentő.
5. válasz!
Igen érdekes,és forradalmi gondolat!
Hogyan egyeztethető össze Jézus szavaival,miszerint az ószövetségi Biblia ihletett.("A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre; 2 Tim 3:16)
Szt. Pálnak szava is igaz (de tegyük hozzá, ezt nem a szelíd, kegyes Krisztus mondta, az ott van a Jn 8.-ban), mert alkalmas a tanításra. Az, hogy most miért került bele pl Eszter könyve (ami a bosszúról szól) és miért hagyják ki a prot.-ok a Sirák Fia könyvét (ami gyönyörű) azt Szent Pál nem tudhatta. (mi sem tudjuk:)
A próféták jövendölései ihletettek voltak, de ők még NEM találkoztak Jézussal, a Krisztussal, mint a legkedvesebb tanítvány Szent János evangélista.
Az első válaszoló nagyon jól leírta a lényeget: Isten (és Jézus Krisztus, a második isteni személy) ugyanaz mindörökké, ugyanazok a tulajdonságai tegnap, ma holnap és az időn kívül is.
Azért érdemes erről részletesebben is szólni, mert nem úgy van az, hogy kicsipegetünk valamit a Bibliából, és akkor kijelentünk arról egy tulajdonságot, ami éppen eszünkbe jut, és hozzárendeljük Istenhez.
Az isteni tulajdonságok köre egy precízen kidolgozott témakör az apostoli teológiában, és ez meg is jelenik a Biblia számos igéjében. Olyan sok helyen, hogy egyenként nem is lehetne felsorolni, a Biblia EGÉSZE erről szól.
Először is, az isteni lényeg emberi érzékszervekkel megtapasztalhatatlan, emberi értelemmel felfoghatatlan, emberi nyelveken ki nem fejezhető.
Körülírás-szerűen megfogalmazhatunk néhány tulajdonságot, de ez nem magáról Istenről szól, hanem arról "ami körülötte van" (τι των περί αύτην), ezek csak "kis mértékben" (μικροϊς μέτροις) közelíthetik meg magát az isteni valóságot. Az alábbiakat tehát ebben a kontextusban kell értelmezni.
Isten általános tulajdonságai a következők:
- önvalóság (αύτουσία)
- változatlanság (άναλλοίωτον)
- örökkévalóság (αΐωνιότης)
- mindenütt jelenvalóság (πανταχού παρουσία)
- szellemi-ség (πνευματικότης), szellemi természetűség
Az isteni értelem tulajdonságai:
- mindent-tudás (παγγνωσ1α)
- végtelen bölcsesség (πανσοφία)
Az isteni akarat tulajdonságai:
- szabadság (αΰτεξοΰσιον), az isteni akarat végtelenül szabad
- mindenhatóság (παντοδυναμία), az isteni akarat mindenható, tehát nem maga az Isten, hanem az akarata. Lényeges különbség.
- szentség (άγιότης), az isteni akarat szent
- igazságosság (δικαιοσύνη)
Az isteni érzelmek tulajdonságai:
- boldogság (μακαρνότης)
- szeretet (αγάπη)
Pontosan ezek azok az isteni tulajdonságok, amiket megfogalmaz a Biblia, nincs belőlük se több, se kevesebb.
7.válaszoló!
Köszönöm a helyreigazítást!Valóban Pál apostol írta!
Úgy látszik valami miatt nem tudja értelmezni a rendszer a görög betűket, én kérek elnézést :)
Kérdezőnek:
A bosszúállás nem isteni tulajdonság. Amúgy sem tulajdonság, hanem cselekedet.
Másrészt pedig ezeket a a "bosszúállós történeteket" szimbolikusan kell értelmezni, és elsősorban 1) az erkölcsi, 2) a szimbolikus-allegorikus és 3) az anagogikus értelmét kell ezeknek feltárni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!