Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Zsidó vallás engedi a házasság...

Zsidó vallás engedi a házasságtörést férfiak esetében?

Figyelt kérdés
Ha zsidó nő követ el házasságtörést akkor ha jól tudom halálbüntetés jár érte, de ha férfi követi el egy hajadon nővel akkor azért nem jár büntetés, sőt ha gyerek születik akkor törvényesnek tekintik.

2016. júl. 28. 12:00
1 2 3 4 5
 21/49 anonim ***** válasza:

"Zsidó vallás engedi a házasságtörést férfiak esetében?"


NEM.


"Zsidók szerint a Tóra Isteni parancs és szent. "


Így igaz.


Részletezés:


"Ha férfi hál nővel és közösül vele, aki rabszolganő, egy férfinak jegyese, de meg nem váltatott, sem szabadság nem adatott neki, érje őket büntetés, de ne ölessenek meg, mert nem volt fölszabadítva. Vigye el a férfi bűnáldozatát az Örökkévalónak a találkozás sátrának bejáratához, bűnáldozatra való kost. És szerezzen számára engesztelést a pap a bűnáldozat kosával az Örökkévaló színe előtt, vétke miatt, melyet vétkezett, és megbocsáttatik neki a vétke, melyet vétkezett." ( 3Móz. 19:20-22 )

Tehát a férfi - ha enm is halál - bünti akkor is, ha rabszolganõt, ugyanakkor azt a nõt nem bünteti.


A férjes asszony hûlenségét nem bünteti halállal, "csak" nyilvános megszégyenitéssel. 4Móz. 5:11-31 "hogyha tisztátalanná lett és hűtlenséget követett el férje ellen, belé megy az átokhozó víz és keserűvé válik, hasa földagad és ágyéka beesik és az asszony átokká lesz népe között." ( abban 5:27 ); "az asszony pedig viseli bűnét." ( 5:31 )

Halálról nincs szó.


"Ha egy hajadon leány el van jegyezve egy férfiúval és valaki őt a városban találja és vele hál: vezessétek ki mindkettőjüket annak a városnak kapujához és kövezzétek meg őket kövekkel, hogy meghaljanak: a leányt, mivel nem kiáltott a városban, és a férfit, mivel meggyalázta felebarátjának feleségét; így pusztítsd ki a rosszat körödből. De ha a mezőn éri a férfi az eljegyzett leányt és megragadja őt a férfi és vele hál, csak a férfi haljon meg, aki vele hált. De a leánynak ne tégy semmit, nincs a leánynak halálos bűne, mert amint valaki felebarátjára támad és meggyilkolja, épp olyan ez a dolog; mert a mezőn érte őt, kiáltott az eljegyzett leány, de nem volt senki, aki segített volna rajta. Ha valaki talál egy hajadon leányt, aki nincs eljegyezve, és megragadja és vele hál és rajta érik őket; akkor adjon a férfi, aki vele hált, a leány atyjának ötven ezüst sékelt, és legyen felesége, azért mert meggyalázta; nem bocsáthatja el egész életén át." ( Deut 22:23-29 )


Tehát: Ha eljegyzett nõ és akárki férfi, akkor

ha városban, akkor mindkettõ halálbünti

ha mezõn, akkor CSAK A FÉRFI KAP HALÁLBÜNTIT, a NÕ ÁRTATLAN. ( persze nem szûz, tehát kohén nem veheti feleségül. DE ha még nincs 3 éves, akkor késõbb akár kohén is feleségül veheti, mert JOGILG szûznek tekintendõ, mivel életkora miatt nem lehetett tevékeny részes, csak annyi, mint ha a mezõn egy fûszál, vagy pálca sértette volna meg. ( Talmud ) )


Ha még nem eljegyzett lány, a bünti meg súlyosabb ( :D ): 50 sékel a lány apjának, el kell vennie és NEM VÁLHAT EL ÉLETE VÉGÉEIG.


( off: csak tovább kellett volna olvasni néhany verssel. on: )

++++++++

Kapcsolódik:

Az emberélet I-ten teremtménye ( "lelket lehelt az orrába" ) az emberélet tehát SZENT. Ezért a Talmud ( a Gemara ) azt mondja: "semmi sem állhat az életmentés kötelessége elõtt, kivéve

1) bálványimádás, 2) fajtalanság ( = vérfertõzés, vagy házaságtörés ), 3) gyilkosság tilalmát.

Ezek olyan bûnök, melyeket zsidónak akkor sem szabad elkövetnie, ha azzal SAJÁT életét menthetné meg. ( Talmud - Moed rend - Yoma traktátus 82a oldal ( angol ford.ban utsó bekezdés ) - [link] - sajnos ez a trakt. csak pdf, ezért kokrétabb linket nem tudok adni, a keresõ megtalálja, úgy kezdõdik, hogy "nothing that can stand" ) [link]


Hogy a házasságtörés tilalma ilyen, azt épp a fenti, 22:24-bõl vezeti le: "a leányt, mivel nem kiáltott a városban". Ha kiáltott volna, lehet, hogy a férfi megöli, ezt azonban a Tóra nem tekinti mentségnek, nincs odaírva, hogy akkor megbocsátható. Tehát a házasságtörés még akkor is tilos, ha azzal a saját életét menthetné meg.


( pontosabban a Mishna ) azt mondja: ha emberélet LEHET veszélyben, akkor a mentés kötelessége MINDEN SZABÁYT FELÜLÍR, még a Szombat tilalmait is. ( Talmud - Moed rend - Yoma traktátus 83a oldal, úgy kedõdik, hogy "MISHANA" ( csupa nagybetû )

+++++++++

Az ókorban a többnejûség általános volt, az askenázi zsidóságnak valamikor 1000 körül tiltották meg a rabbik, mivel akkor már Európában egynejûség volt. A szefárd ( é-afrikai, keleti ) zsidóságnak elvileg ma sem tilos, gyakorlatban nem müx, mert elõadódhat, h megélhetés, v más okból pl Európába kell költöznie, akkor mi lenne a többivel?

A 4 feleségrõl töröko-ban hallottam törököktõl úgy, hogy max 4, azon belül max ahányat el tud tartani. De ez már a modern Töröko, 1988 v. 1990.

+++++++++

A Talmud

is szent, csak nem úgy szent, mint a Tanakh. Így mondta egy haszid fõrabbi. ( függetlenül attól, hogy valaki ortodox, vagy sem. )

A hagyomány szerint:

"Mózes átvette a Tant a Színáj hegyén, majd átadta azt Jósuának. Jósua átadta az Öregeknek, ők meg a Prófétáknak. A Próféták továbbadták a Szent Gyülekezet tagjainak, ..." ( Talmud - Ávot traktátus ( Atyák bölcs mondásai ) - 1. fejezet 1. mishna - minden zsidó imakönyvben megtalálható két nyelven ( héber-magyar ) a szombai mincha ( délutáni ima ) után )

"Mózes átvette" - I-ten, áldott Õ, elmondta Mózesnek. Az Írottat is, amit Mózesnek le kellett írnia, a Szóbelit is, amit szóban adott tovább Józsuának, aki a Prófétáknak, stb.

Ezt sokáig nem volt szabad leírni, nehogy valaki azt gondolhassa, ugyanúgy szent, mint a Tóra. A szétszóratás miatt felmerült a veszély, hogy elfelejtõdik, vagy változik ( téves emlékezet ), ezért akkor elkezdték leírni.


Soxor elmondtuk már: a Talmud semmi újat nem mond a Tórához képest, hanem a Tóra parancsairól mondja el konkrétan, hogy a hétköznapi élet különbözõ adott eseteiben mit jelentenek.

( Legegyszerûbb oélda: Tórai parancs ( háromszor szerepel ) "ne fõzd a gödölyét anyjának tejében". Maldnem semmitmondónak tûnik, mert ki a francnak jutna pont ilyesmi az eszébe? A Talmud elmagyarázza, hogy ez azt jelenti, hogy nem szabad keverni a húsos és tejes ételt. Így már világos. Mivel - mint írtam - I-ten, áldott Õ elmondta Mózes mesterünknek, Mózes természetesen ezt akkor ott elmagyarázta az embereknek, azután már csak szóban maradt fenn, míg le nem írták.

Épp így az említett tilalmak.


"A Tóra alapján nem is élhetnének, mert (ha olvasgatnád Mózes öt könyvét az Ószövetségben, tudnád, hogy) rengeteg parancs a TEMPLOMHOZ KÖTŐDIK (állatáldozatbemutatás és az ehhez kapcsolódó szertartások)"


Butaság addig is éltek, míg nem volt Templom ( Tóraadás után hónapokig még a sivatagi Sátorszentély sem volt, az Elsõ Templom pedig kb 500 évvel a Tóraadás után épült )


A Templomhoz kötõdõ parancsokat a Templom pusztulása óta úgy teljesítjük, hogy imáinkban mondjuk el, mit, hogyan tettek a Templom fenállása idején. Ezek az imák részei a megállapított imarendnek.

+++++++

Az - akár csoportos - erõszak áldozatául esett nõt Iránban is büntetik, minimum korbács, noha Iránnak nincs köze a vahabitákhoz.

+++++++

Remélem, a fenti idézetekbõl kiderült, hogy # 8 sokban tévedett.

+++++++

"nem azt jelentette, hogy a zsidó nép "LETÉRT" az addigi útról"

Nem ez jelentett, de sajnos letért.

Az Elsõ Szentély a három fõbûn miatt pusztult el, Második Szentély ok nélküli gyûlölködés miatt. A Talmud szerint ez utóbbi egyedül éppoly súlyos, mint a három együtt. ( Talmud - Moed rend - Yoma traktátus 1a oldal, úgy kedõdik, hogy "Why was the first Sanctuary destroyed?" - persze hosszabb, mint ahogy összefoglaltam. )

++++++++

"szombaton azt a ház el hagyás tilalmának szabályát"

Ilyen szabály NINCS. A Mazsihisz oldalán 2000 öl van, nem is csak a háztól, hanem a falu ( város ) szélétõl. [link] 42.

Alapja: "ne menjen ki senki helyéről a hetedik napon!" ( 2Móz 16:29 ) A Mechilta szerint ez azt jelenti: 2000 könöknél nem messzebbre, Rámbám ( Maimonides ) szerint bármely irányban, 4Móz. 35:5 -re alapozza. - [link]

++++++++

"tilos, csak az élvezetért szexelni."

Nem igaz:

"Midőn valaki új feleséget vesz, ne vonuljon hadba és ne essen rája semmi teher, szabad legyen háza számára egy évig, hogy ÖRVENDEZTESSE feleségét, akit elvett." ( 5Móz. 24:5 )

2016. júl. 29. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/49 BiTOPro97 ***** válasza:

A 4 feleség modern iszlám, törököknél ezt valami ~Türkmén Basi~ török állami vezető egyre korlátozta, aki a szekularizációt is végbe vitte Törökországban. Bár a szeretőket nem számolják bele. Bár azoknak nincs is semmi joguk, csak tilalmasak/tiltottak másoknak, addig amíg valaki szeretői.


Első feleségnek, minden házasságnál ki kell kérni az engedélyét - igen még az övénél is, igaz a sajátjánál, mindig ki kell kérni a lányét, vagy özvegyét vagy elváltét - , és férjnek az lesz az első felesége akit leghamarabb elvett. Ha elválik a férfi

akkor viszont fizetheti a második hozományt - amiből a nő el tudja magát tartani és fel tudja nevelni az esetleges gyerekeket - ezek a házasság előtt kialkudott összegek vagy javak -, más dolog másnak nincs bele szólása a válásba ha törvényes, csak az elbocsátó férjnek. Persze meg kell jeleni az iszlám bírák előtt. - de az csak formalitás és ellenőrzés.

Első, és második hozomány adása minden iszlám irányzatban kötelező egy muszlim nő felé, és csak azt lehet elvenni. A többi szerető, még ha Európai jog szerint feleség is.


Nyugat-Afrikában sok több nejű iszlám férfi van, sőt Egyiptomban mivel minden negyedik férfinak nincs pénze egy hozománya, hiába világi állam szorgalmazzák a több nejűséget. És ami durvább a most főleg Délkelet-Ázsiából jövő muszlim, és régóta fekete Afrikából ment muszlim munkások az emirátusokban szűzen halnak meg, mert egy asszonyra való hozomány sem gyűlik össze nekik.

2016. júl. 29. 19:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/49 BiTOPro97 ***** válasza:
egy hozományra sem*
2016. júl. 29. 19:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/49 BiTOPro97 ***** válasza:

Ábrahám öreg volt még is örömért szexelt, de a neolog és ortodox zsidók is tiltják, többek közt a talmudra hivatkozva.


Ház elhagyás tilalmát? - NY, UK , Izrael, vagy anno a felvidéken összes ortodox zsidó péntek napnyugata előtt házába haza megy, és szombat nap nyugta előtt, azaz Sábbathkor szombaton otthon csücsül. Mivel hogy zsidóknál napnyugtával kezdődik az új nap. Kivétel szombati ételért a kemencéhez elmenő út volt.


""tilos, csak az élvezetért szexelni."

Nem igaz:

"Midőn valaki új feleséget vesz, ne vonuljon hadba és ne essen rája semmi teher, szabad legyen háza számára egy évig, hogy ÖRVENDEZTESSE feleségét, akit elvett." ( 5Móz. 24:5 )"

2016. júl. 29. 20:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/49 BiTOPro97 ***** válasza:

Tóra a PTK. és BTK. talmút a végre hajtási rendelet. ;)


Szín német a család, de polgári, tehát rengeteg zsidó ismerős volt már az elmúlt bő másfél évszázadban. Még a húgom vőlegénye törheti ezt meg legelőbb. ;) A polgárság vagy német vagy zsidó volt, vagy lecsúszott nemes, esetleg felemelkedett német, sváb, szász paraszt, rácz/szerb, bolgár és örmény. Lecsúszott nemesség akarta a numerus clausust, és csak ők is tudták a felsőházban jóváhagyni.

2016. júl. 29. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/49 anonim ***** válasza:

"A 4 feleség modern iszlám, törököknél ezt valami ~Türkmén Basi~ török állami vezető egyre korlátozta, aki a szekularizációt is végbe vitte Törökországban."


Nagyon durván sírna minden török, ha látná, hogy összetéveszted Atatürköt Türkménbasival.


[link]


[link]

2016. júl. 30. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/49 anonim ***** válasza:

"Bár a reform zsidóságban is tilos, csak az élvezetért szexelni. - tudom, ismerek rabbit."


Ez hülyeség. A reform irányzat álláspontja "globálisan" nem ez.

2016. júl. 30. 23:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/49 anonim ***** válasza:

Ui.: Egyébként a maszturbációt sem tiltja a tóra ,se a házasság nélküli/előtti szexet.


------------------------------


Mondjuk nem volt időm elolvasni nneduddgi válaszát ,de ahogy bele-bele kukkantottam sok mindenbe igaza van.

2016. júl. 31. 00:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/49 anonim ***** válasza:

Ui.2.: Egyébként a poligámiát valameddig a középkorban a karaiták gyakorolták ,de kiveszett a gyakorlatból időközbe.


"Így mondta egy haszid fõrabbi. ( függetlenül attól, hogy valaki ortodox, vagy sem. )"


Azért ott vannak az előbb említett karaiták is. ;)


"A fiát is ismerem, hetero a srác. De azért volt hozzá képem megkérdezni, mert fia révén ránk talált bútor készítésnél. Itt nem kell sok templomi bútorhoz, csak a tóra tartóhoz meg egy két más bútorhoz, szentséget kötni. Padhoz, székhez vagy inkább padhoz, bár forrás vízzel, vagy eső vízzel mintha átmosnák mielőtt a templomba kerül.

"


Ezt nem értem. Kérlek kifejtenéd?

2016. júl. 31. 00:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/49 BiTOPro97 ***** válasza:

Nagyapámé volt akkor még a java, de nagybátyámmal és egy befektető és műhely vezető mester emberrel közösen van egy, komoly egyedi bútor készítő műhelyünk ..., és valami Budapesti zsidó közösségnek készítettünk ilyen érdekes padokat, mint ami régi zsinagógákban van, meg bútorokat. Jó másoknak is. Nincs komoly vallásos zsidó asztalos műhely tudtommal - én nem jártam utána, mi meg szín németek vagyunk, de már ez régi hagyomány a családban. Mint ahogy az is, hogy szekrénysort sem készítünk, se fenyő bútort. ;) - mondjuk árképzés és árfekvés miatt nincs is sok ilyen megkeresés.

Németek, és főleg hazai MB és BMW tulajok a vevőkör fő részei, meg az ilyen extra igények.

2016. júl. 31. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!